Recenzja gry planszowej Chaos w starym świecie

Chaos w starym świecie to gra planszowa oparta na uniwersum Warhammer – ziemie Starego Świata wyjęte rodem ze średniowiecza, wyniszczane są przez demony z innych wymiarów, czyli mroczny pomiot, tzw. Bogów Chaosu. Każda z tych tajemniczych, złych sił posiada inne charakterystyczne cechy, które wykorzystuje, aby zdobyć władzę nad ludźmi. Klimat dark fantasy został znakomicie odwzorowany, a jaka jest sama gra?

Na pewno pudło robi wielkie wrażenie – grafiki koszmarnych stworów przygotowujących się do rzezi, nastrojowe kolory oraz wszechobecne czaszki – wszystko to oddziałuje na gracza.

Wewnątrz znajdziecie instrukcję, której rozmiary przytłaczają mrowiem zasad i liczbą stron, jednak jej zilustrowanie, logiczny układ i dobra jakość papieru zachęcają do czytania. Macie do dyspozycji także mnóstwo Żetonów Zepsucia – każda z 4 potęg ma swoje własne – w tym również odpowiednie Karty Chaosu. Ponadto Karty Ulepszeń, Spustoszenia, Starego Świata, maciupkie Znaczniku Mocy (pierwsze do zgubienia), Znaczniki Punktów Zwycięstwa, Żetony Postępu Zagrożenia, Żetony Starego Świata (Wydarzeń, Bohaterów, Szlachty, Chłopów, Skavenów, Spaczenia), Arkusze Potęg (radzę oddać do laminowania), krwiste kości i oczywiście figurki oraz wielką planszę.

Kształty pionków są naprawdę genialne – makabryczne, rodem z horrorów, oddziałują na emocje i wyobraźnię. Tylko… Oglądając obrazki na pudełku gracz myśli, że będą duże – no przynajmniej 4-5 cm wysokości (zaznaczyć trzeba, że w Descent ich wymiary są słuszne), a tu otrzymujecie co prawda dużą ich ilość (aż 45 szt.), ale wykonanych z marnej jakości plastiku i największe z nich osiągające ok. 2,5 cm wzrostu. Sami Kultyści, czyli wyznawcy trzymający sztandar z symbolem ciemności, już na wstępie mają powyginane lance, które prostowaliśmy wyciągając figurki z woreczka i tylko czekać, aż po kilku rundach odpadną im słoneczka Warhammera. Można było wykonać je lepiej, bo pudełko robiło wielkie nadzieje!

Plansza jest najlepiej zrobionym elementem gry – jest ogromna, fantastycznie się prezentuje, wygodnie składa, doczepione Wskaźniki Zagrożenia również są bardzo ok., a grafika rozciągniętej skóry robi wrażenie nawet na dorosłych.

Nie ma tu wypraski na różnorodne komponenty, ba! Nawet zabrakło woreczków strunowych – dobieraliśmy z innych gier, żeby porozdzielać poszczególne elementy – nieładnie!

Chaos w starym świecie jest grą typowo bitewną (chociaż pewnie nie wszyscy się zgodzą i zechcą ogołocić grę z jej bitewności) – opłacamy punktami mocy nasze zastępy i przywołujemy postaci na mapę. Każdy region posiada dwa miejsca do ułożenia Kart Chaosu, które pomagają w walce. Pojedynkujemy się z wojskami przeciwników, ale również z ludźmi, którzy stawiają jeszcze opór – słaby w przeciwieństwie do nadprzyrodzonej hordy. Karty Starego Świata zmieniają układ sił na planszy – oddziałują na Skavenów (szczurzo-ludzi osłabiających opór regonu), przemieszczają Żetony Wydarzeń (miejsca, oddziaływania kart), umieszczają Żetony Spaczenia (przydatne w dominacji nad regionami lub do ich spustoszenia), dodają żetony Chłopów i Bohaterów lub usuwają figurki demonów (zwiększanie oporu). Karty Starego Świata zawierają instrukcje natychmiastowe oraz efekty trwałe.

Genialną sprawą jest zróżnicowanie poszczególnych Bogów Chaosu – każdy ma swoje zalety i wady, które wpływają na strategię rozgrywającego. Przykładowo Khorn to typowy żołnierz – jego moc tkwi w ataku i musi walczyć, a za ubitych przeciwników otrzymuje punkty zwycięstwa. Nurgl ma wielu wyznawców i niski koszt figurek, ale słabe możliwości walki bezpośredniej, dlatego będzie szukał dominacji w regionach. Tzeentch ma niskie koszty Kart Chaosu, z których często powinien korzystać, bazuje na szerzeniu Zepsucia. Slaanesh może wykorzystywać wrogie jednostki do własnych celów i przenosić poprzez Mroczny wpływ żetony do innych regionów utrudniając pozostałym ich zdobycie. Gra każdą Potęgą to zupełnie inna zabawa i możliwości oddziaływania na świat Warhammera. Karty Chaosu również są charakterystyczne dla poszczególnych demonów i zachęcają do określonego rodzaju ruchów.

Młode giercowniki nie będą obawiały się tej gry, ponieważ pomimo mrocznej otoczki uniwersum, figurki są niewielkie i nie przestraszą – nasz Młody Giercownik grupy wojowników w tych samych kolorach nazywał rodzinami, a potem córka łączyła w pary poszczególnych Kultystów, którzy mają przecież te same kształty. Osoby nie znające Warhammera nie dowiedzą się wiele na temat historii tego uniwersum, warstwa tematyczno- scenariuszowa ustępuje tu mechanice planowania i przebiegu bitew.

Gra jest przeznaczona dla trzech osób w wieku od 14 lat – przesada! Młodsi dadzą radę, muszą tylko zdobyć doświadczenie w grze, żeby sprawnie operować Kartami Chaosu, żetonami i figurkami, odpowiednio dla każdej z Potęg.

Pomimo swoich mankamentów związanych z jakością wydania – może wygórowanych oczekiwań teamu Młodego Giercownika, który miał możliwość porównywania komponentów z zawartością Descent (zaznaczyć trzeba, że gry droższej) – planszówka Chaos w starym świecie jest jednak jedną z najbardziej klimatycznych gier bitewnych w jakie graliśmy. Grą, która jest typowo strategiczna, polega na planowaniu swoich działań na większym obszarze – w większej skali niż w Wędrówkach w mroku – pozycji bardziej przygodowej, podzielonej na poszczególne misje.

Chaos w starym świecie jest jedną z takich gier, w które im dłużej gramy, tym bardziej nam się podoba i tym mocniej nas pasjonuje. Tutaj znajdziecie jeden wielki chaos i szał bitewny – walkę totalną na wszystkich frontach. Najprawdopodobniej jest to najlepsza gra wojenna w świecie fantasy, a na pewno w uniwersum Warhammer – polecamy!

Film: Chaos w starym świecie – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!