Recenzja gry karcianej Bohaterowie wyklęci

Bardzo podoba nam się, że grę nazwano jak należy – Bohaterowie wyklęci, ponieważ żołnierze polegli w walkach z władzą komunistyczną, o wolną (czytaj niezależną) Polskę przez zbyt długi czas byli wymazani z kart historii, o ich zasługach się nie mówiło, a wręcz zrobiono wszystko, żeby zbrukać ich piękne życiorysy, tak jak bezczeszczono ciała grzebiąc je w nieoznaczonych mogiłach i katując jeszcze żyjących w UBeckich mordowniach.

Gra karciana, którą zakupić można już w bardzo atrakcyjnej cenie – bodajże od 38 zł, którą określilibyśmy wręcz jako kwotę śmieszną za tak pięknie wykonany produkt. Koniecznie zabezpieczcie karty, ponieważ są to małe arcydzieła ilustratorskie i naprawdę byłoby szkoda je zalać lub pognieść.

Bohaterowie wyklęci przeznaczeni są dla 2-4 graczy, przy czym lepiej spotkać się w większej grupie – więcej dzieje się na stole. Czas gry oscyluje wokół 30 minut. Zabawa jest całkiem dynamiczna i emocjonująca – przynajmniej dla nas, bo jesteśmy zaangażowani uczuciowo i nie jest nam obojętna historia tych oddziałów i uczczenie bohaterstwa prezentowanych tu ludzi. Motywem dominującym jest łeb wilka, wszystkie portrety żołnierzy są rysunkami wykonanymi na wysokim poziomie, wzorowanymi na autentycznych zdjęciach konkretnych osób. Otrzymujecie zatem zabawkę maksymalnie edukacyjną, w której poświęcamy żołnierzy, którzy naprawdę stracili życia w potyczkach z narzuconą Polakom władzą „ludową”.

Troszkę o samym przebiegu gry – instrukcja jest w niewygodnym formacie, ale stosunkowo dobrze napisana. Postać z wyższym stopniem dowodzenia otrzymuje karty dowódcy i nominacji. Wykonujemy akcje na które składają się: mobilizacja – wzięcie karty z kwatery do ręki (oddziału) oraz przydział żołnierza do jednej z 4 stref w misji (wybrana strona karty misji: łączność, dowodzenie, zwiad i uderzenie – w tej ostatniej położyć możemy więcej kart żołnierzy). Dowódca decyduje, czy rozpoczynamy misję i dobieramy karty z talii punktów chwały – tyle ile graczy uczestniczących w misji +1 później odkładana a spód stosu (ogólnie talie mogą się początkowo mylić, bo nie są podpisane, a każda ma podobne rewersy). Podział stref: zwiad – ciągnięcie 2 kart z talii działań władzy i wybór 1 – gdy mamy żołnierza w tej strefie lub dokładanie tylko 1 karty z wierzchu – kiedy nie mamy tam postaci, wykonanie efektu, np. poświęcenia żołnierza – zastrzelenie, aresztowania – potem z więzienia możemy go odbić, egzekucji – tegoż aresztowanego, przesłuchania – zmniejszenie liczby akcji danego gracza, zdrajcy (konfidenta) – utrata punktów chwały, obławy – wysyłanie do aresztu rannych bohaterów i zasadzki – podwyższa stopień trudności misji zwiększając jej punktację. Karty rozkazu – po jednej dla każdego w misji i po dwie na uderzających – wpływają na statystyki żołnierzy i ich działania oraz ostatecznie na sam jej rezultat. Sumujemy punkty z kart i porównujemy z punktacją misji. Uzyskane punkty chwały zaznaczamy na małych planszetkach – wielkości kart – niewygodne, bo znaczniki często z nich spadają. Na każdym z 3 etapów 2 wygrane misje oznaczają pokonanie władzy „ludowej”, ale ostatecznie wygrywa pojedynczy gracz – z największą liczbą punktów chwały na koniec zabawy. Możemy losowo zmieniać stronę konfliktu – jeśli trafi się karta zdrajcy, który zazwyczaj błędnie układa karty żołnierzy podczas misji. Zielone karty celów to punkty dla bohaterów, czerwone to punkty dla komucha. Przepraszam za chaos wypowiedzi – reguły są troszkę skomplikowane, a staraliśmy się objaśnić je zwięźle – po pierwszych partyjkach, w trakcie gry wszystko nabiera sensu i staje się logiczne.

Nie ma tu typowej warstwy fabularnej, ale jest udział w określonych operacjach. Nie każdy ma ochotę na zdradzanie żołnierzy wyklętych, ale karty te urozmaicają zabawę. Nie każdemu przypadnie też do gustu konieczność ofiarowania żołnierzy – walka nimi polega na ich poświęcaniu ku chwale Ojczyzny. Klimat gry jest mocno wyczuwalny, powaga historyczna udziela się każdemu dorosłemu, autorzy jednak nie gloryfikują przemocy – zatem młodsi gracze śmiało mogą uczestniczyć w zabawie.

Podsumowując – za cenę, za oprawę wizualną, za pamięć i punkt wyjścia do rozmowy o tych autentycznych przecież osobach z młodymi giercownikami – warto! Gra w taki dzień jak dzisiaj nabiera także dodatkowej wartości – wspomnienia.

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!