Recenzja gry Znaj znak

Uwielbiamy gry, które poza samą rozrywką uczą nas czegoś o świecie, powstaje wtedy głębia – wartość dodana, która zmienia bezmyślną zabawę w edukację. Całe życie rozwijamy się: gromadzimy nową wiedzę, zdobywamy doświadczenia, stajemy się bardziej świadomi i zaangażowani w rozmaite – nurtujące nas sprawy. Ulepszając siebie, kształtujemy otaczające nas otoczenie, znajdujemy kolejne inspiracje, tworzymy piękne przedmioty, a także zabiegamy o lepsze jutro dla nas samych, swoich bliskich i całej społeczności – zazwyczaj w tej właśnie kolejności. Nie można jednak budować pozytywnej przyszłości nie rozliczając się z przeszłością, odcinając się od historii, która nazbyt często się powtarza. Szkoda zatem, że ludzie i media czasami zapominają, o Komicji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, czyli o drugiej części nazwy Instytutu Pamięci Narodowej. Archiwizacja dokumentów będących świadectwem i kroniką byłej epoki jest istotna, ale najważniejsze jest niesienie kaganka oświaty, kształtowanie postaw patriotycznych i ciągła walka o dobre imię Ojczyzny i tożsamość Narodu. Znaj znak jest produktem, który służy młodym pokoleniom, podobnie zresztą jak ta szlachetna Instytucja. Tyle słowem wstępu, a teraz o samej grze…

Znaj znak znakomicie rozwija pomysł z gry Dobble. W tamtym produkcie musimy porównywać i szukać na kartach dwóch identycznych obrazków. Kiedy je znajdziemy zbieramy karty lub pozbywamy się ich w zależności od wariantu rozgrywki. Prezentowaną tutaj grę wzbogacono o dodatkowy element poznawszy – odpowiedni obrazek staje się symbolem, historyczną postacią, monumentem (wolę to określenie niż kojarzący się ze cmentarzem pomnik) lub ważną datą z najnowszej historii Polski. Nauczyciele na lekcjach zazwyczaj nie mają wystarczająco dużo czasu, żeby przekazać wiedzę o współczesności. Uczniowie przerabiają Antyk, Średniowiecze, ale zamykają program w momencie zakończenia II Wojny Światowej, ewentualnie po odzyskaniu przez nas niepodległości. Braki w wykształceniu można i warto uzupełniać!

Na grę składają się aż 132 karty z symbolami. Może to fatalne porównanie, ale z wyglądu przypominają trochę podstawki pod kufel – podobne rozmiary i grubość tektury. Dobrej jakości wykonanie to wielka zaleta Znaj znak. W Dobble z drugiej strony płytek z obrazkami mamy jedynie nikomu niepotrzebną agitację promocyjną, a tutaj skondensowaną dawkę wiedzy, którą rozszerzyć możemy o treści zawarte na 133 kartach pomocniczych będących uzupełnieniem podstawowej gry.

Możemy oczywiście pominąć zasadę konieczności znajomości treści szukanego symbolu, stanie się on wtedy jednie ilustracją – jak kardynał Stefan Wyszyński dla naszego 3 letniego Młodego Giercownika – nazwany dziadkiem! Tylko, czego więcej chcieć od maluszka? Pamiętajmy jednak, że jedynie od nas zależy, jakie wartości przekażemy następnym pokoleniom i jakie wzbudzimy w nich potrzeby.

Chcielibyśmy także zaznaczyć, że stosunek jakości do ceny w przypadku tego produktu jest oszałamiający. Za kilkadziesiąt złotych otrzymujemy opakowanie naprawdę ciężkie i po brzegi wypełnione komponentami gry.

Zabawka, a może narzędzie kształcenia? Trudno powiedzieć, co bardziej… Historią się nie zachwycamy (chyba że mowa o fabule książki), ale się nią szczycimy. Dzieci w wieku szkolnym pewnie poproszą nas o jakiś durny, modny w danej chwili produkt. To na nas spoczywa odpowiedzialność wyboru, abyśmy jako rodzice skorzystali z możliwości jakie oferuje nam Znaj znak. Cieszymy się niezmiernie, a wręcz jesteśmy dumni z rodzimych gier historyczno-edukacyjnych, gdyż są one kolejną szansą i próbą zaprezentowania dziecku, tym razem bardziej wciągającej lekcji historii.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Film: Znaj znak – unboxing

Film: Znaj znak – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!