Recenzja gry karcianej Hanabi

„Hanabi” jest przykładem, że i mała gra, składająca się z zaledwie jednej talii i kilku żetonów może być wielką. Przed wami jedna z najpopularniejszych gier rodzinnych i jedyna z nielicznych karcianych gier kooperacyjnych jakie znamy.

Zacznijmy od twórcy – jest nim uznany autor Antoine Bauza, którego kojarzymy z takich hitów jak: 7 cudów świata, Kotobirynt, Ghost Stories, Takenoko, Tokaido, a ostatnio, mając w domu akwarium z rybkami morskimi, uważnie obserwujemy prace nad Oceanos i czekamy kiedy pojawi się i u nas. Autor zna się na tworzeniu gier jak mało kto i w swoich produkcjach czerpie z bogatego świata orientu – chociażby powyższe Takenoko ze znakomitą parą: panda, ogrodnik w bambusowym gaju lub Tokaido – słynny Japoński szlak, ewentualnie ezoteryka i walki z demonami z Ghost Stories.

Gra zdobyła tytuł Spiel des Jahres w 2013 roku, była również nominowana w kategorii chociażby gier rodzinnych, a w tym segmencie od lat zajmuje wysokie miejsca w rankingach ekspertów i popularności graczy.

Przeznaczona jest dla 2-5 graczy w wieku od 8 lat, trwa ok. 25 minut.

„Hanabi” to z języka japońskiego fajerwerki, wystrzeliwane ku chwale bogów i wyznawców. Musimy wykładać karty fajerwerków w porządku kolorów i liczb – przypomina odrobinę pasjans. Nie widzimy jednak własnych kart, a drugiej osoby. Jesteśmy zatem skazani na wskazówki pozostałych graczy. Gramy o punkty, pobijając własne rekordy i mieszcząc się w odpowiednich przedziałach w tabeli wyników.

Mistrz gry obsługuje żetony wskazówek – kiedy pytamy o kolor lub cyfrę oraz burzy – kiedy obrazimy bogów wykładając błędną kartę. Za każdą odrzuconą kartę możemy obrócić żeton wskazówki z powrotem na aktywną stronę, podobnie kiedy ułożymy komplet kart 1-5 w danym kolorze. W rzędzie nie może być identycznych wartości. Stos kart odrzuconych możemy przeglądać.

Ważne, żeby nie pomylić się w udzielaniu wskazówek – należy wskazać wszystkie karty barwy, o którą pyta gracz, podobnie z cyframi. Karty możemy sobie na ręce przekładać, żeby lepiej je zapamiętać. Możemy również powiedzieć graczowi jakich kart nie ma – jakich cyfr lub jakiego koloru. Zawsze należy wykonać jakaś akcję: poprosić o wskazówkę, odrzucić kartę lub ją zagrać.

Dla chcących grać w wersję rozszerzoną o dodatkowe 5 punktów do uzbierania – możemy zdobyć wtedy ich aż 30, przygotowano fajerwerki wielobarwne – wariant Szaleństwo kolorów.

Karty wielobarwne z Szaleństwa kolorów mogą również przyjąć opcję jokerów i zastępować wszystkie inne barwy – też polecamy.

Gra ćwiczy umysł – zapamiętujemy kolory i cyfry, uczy komunikacji między graczami, a także dokładności – w udzielaniu wskazówek. Jako gra kooperacyjna wskazuje na niezwykle cenne wartości, że ważne jest dobro grupy, nie tylko egoizm jednostki czy rywalizacja, że należy się wspierać w dążeniu do celu, bo tylko tak osiągniemy sukces. Sama mechanika jest pociągająca z uwagi na swoją oryginalność.

Karty są standardowej jakości, obrazki ładne, ale nie powalają. Świetnie, że grę można wziąć ze sobą wszędzie, bo nie zajmuje dużo miejsca. Polska instrukcja jest przejrzysta i logiczna, a sama gra nie ma napisów w obcych językach, zatem nieważne, jakie ostatecznie wydanie zakupimy. Rozgrywka bardzo wciąga!

Polecamy, fajnie nam się grało, chociaż Młody Giercownik jest jeszcze zbyt młody na „Hanabi” – do wszystkiego trzeba jednak dorosnąć w swoim czasie – przynajmniej pozostajemy w nadziei, bo nam się bardzo podobała.

Film: Hanabi – unboxing

Film: Hanabi – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Epideixis, FOXGAMES, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!