Recenzja gry planszowej Wyprawa na biegun

„Wyprawa na biegun” oczarowuje nie tylko grafikami w klimacie Bożego Narodzenia u pingwinów i niedźwiadków polarnych, ale przede wszystkim pomysłowością wykonania, dbałością o jakość komponentów, a nawet rewelacyjną prezentacją zasad w instrukcji. Tutaj wszystko jest po prostu, wow!

Nie da się zacząć inaczej niż od ruchomej planszy! Startujemy z naszych statków – świetnie wyglądające planszetki graczy, z których przeskakujemy zaraz na biegun do obozów polarników. Znajdują się one na obrzeżach okręgu, po którym się ścigamy, a ten jest w ciągłej rotacji! W specjalnych okienkach przy każdym obrocie pojawia się inna droga, a wszystko to przez arktyczne burze! W szczeliny wkładamy plastikowe szkiełka, co także nas powaliło – znamy wydawców, którzy ten element by pominęli, jako nie niezbędny, a to taka wisienka na pysznym torcie i wyjątkowe dopełnienie znakomitej całości. Zmienność planszy jest rewelacyjna, jednak nie ona sama – równie dopracowane są bajkowe planszetki ekspedycji i jej ekwipunku czy punktacji.

Warto także wspomnieć o fajnie wyskrobanym w drewnie misiu polarnym, śnieżynce aktywnego gracza czy oznaczeniach na naszych pionkach – wszystkie one potęgują wrażenia z gry oraz, i tak już widowiskową wizualizację niedostępnej Arktyki. Powodują wielkie emocje związane z atakiem szczytowym, ale przede wszystkim to dzięki nim pojawia się istotny tu efekt błądzenia – zagubienia małego ludzika w skrajnie trudnym terenie, jakim jest wieczna zmarzlina. Nie zapominając o tym, że i warunki atmosferyczne, oczywiście nas nie rozpieszczają.

Instrukcja to komiks, jak w „Takenoko” i to także jest super. W ogóle całość jest jak wymarzona na święta, nawet nie warto pakować w ozdobny papier. Gwarancja zadowolenia murowana! Dla kreatywnych – pusty karty i żetony na własne zasady!

Im nas więcej, tym mniej śmiałków w ekipie, którą eskortujemy. Rozpoczyna gracz, którego wyrzucony pionek wylądował bliżej bieguna – też bajer! Patrząc na to konstrukcyjnie, plansza to siatka pól – kratownica, a na każdym jej miejscu może stać jeden pionek. Przez zajęte pola nie możemy przejść. Dostać się na nie można jedynie dzięki zasadzce, która powoduje powrót wrogiego pionka na statek. Przez szczeliny nie można przeskoczyć, ale można je ominąć, przejść obok ruchem na ukos. W obozach nie urządza się zasadzek oraz jedynie w tym bezpiecznym miejscu, na każdym polu może stać kilka pionków.

Ruch i akcje wykonuje się z kart. Nasza mobilność zawiera się w: ruchu, przesunięciu z możliwością zasadzki, samym tylko przeszkodzeniu przeciwnikowi bez poruszenia naszego pionka. Nasze akcje, które – o ile to możliwe – musimy zagrać to: marsz – o jedno pole przód-tył lub lewa-prawa, ślizg – krok na skos, bieg – pion lub poziom nawet o dwa pola, rzut – atak na przeciwnika lub zwierzynę przez szczelinę lecz nie przez inny pionek, kradzież – zagranie karty akcji z planszy z symbolem burzy. Karty na ręce możemy wymienić i zagrać odrzucając ekwipunek. Po udanej zasadzce na rywala otrzymujemy maskę z ekwipunkiem, która znajduje się na planszy – tam, gdzie kompas. Ekwipunku możemy użyć natychmiast lub położyć na małej planszy naszej wyprawy, zagrożenia rozpatrujemy bezzwłocznie. Gromadzimy do trzech sprzętów, kolejne odrzucamy lub natychmiast z nich korzystamy. Na sam środek bieguna północnego można się dostać jedynie z miejsca oznaczonego śladem buta. Wygrywamy grę, dopiero kiedy cała drużyna zdobędzie biegun – współodpowiedzialność za towarzyszy to ważna kwestia.

Ustawienie na planszy zmienia burza, czyli długo wyczekiwany obrót – o ćwiartkę w jedną lub drugą stronę, ewentualnie o 180 st. – w dowolnym kierunku. Uzależnione jest to od barwy symbolu karty na wierzchu stosu oraz ilości kropek uzbieranych na identycznych oznaczeniach poniżej. Po przeprowadzeniu zamachu na ten zdawałoby się uporządkowany już świat, kolejna karta zapoczątkowuje nowy stos. Tura gracza kończy się uzupełnieniem liczby kart – do trzech. Pamiętajmy jednak, po tej całej niepogodzie – mamy przed sobą już nowe, zupełnie inne karty, ponieważ miejsca ich ustawiania również się przesuwają!

Na żetonach z lodowymi maskami na rewersach znajdziemy ekwipunek – początkowy i zaawansowany oraz zagrożenia.

Igloo – chroni przed zasadzką, ale też uniemożliwia atak na rywala, nie może być zbudowane na cienkim lodzie w centrum planszy. Czekan – ułatwia wejście na biegun – atak z dowolnej strony, może być także wykorzystany do zniszczenia igloo przeciwnika i urządzenia zasadzki na pionek. Kompas – obracamy planszę w dowolnym kierunku. Husky – to zagranie dodatkowej karty akcji w naszej turze. Rakiety śnieżne – umożliwiają pokonanie szczeliny. Plecak – schowanie karty akcji przed zakończeniem tury gracza – tej jednej wiatr nie zwieje!

Zagrożenia z żetonów to burza – obrót planszy bez usuwania stosu kart burzy z symbolami. Dziura w lodzie, niedźwiedź polarny – pionek wraca na statek, a na jego miejscu kładziemy figurkę, którą kierujemy dokładnie tak jak wcześniej pionkiem w naszej turze – takie mobilne niebezpieczeństwo – miodzio! Pamiętajmy jednak, że i na misia można urządzić zasadzkę i zdjąć go z planszy.

Rozpisaliśmy się o zasadach i na wstępie o pięknie elementów i innowacyjnych pomysłach na zabawę. W podsumowaniu nie pozostaje nam nic innego, jak polecić produkt.

Gra będąca kwintesencją wszystkiego, za co kochamy pozycje rodzinne – intuicyjne zasady, które po kilku razach pozostają w pamięci, egzotyczna sceneria, emocjonujący wyścig o miano zdobywcy Bieguna Północnego, nowoczesne mechanizmy uatrakcyjniające rozgrywkę od strony technicznej, wspaniała jakość.

Jeśli szukacie produktu na Gwiazdkę, to już znaleźliście!

Aha – przepraszamy, bo za dużo emocji: 2-4 graczy, 7-107 lat, 45 min. – dla kochających suche dane pudełkowe.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Wyprawa na biegun” – unboxing

Film: „Wyprawa na biegun” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!