Recenzja gry planszowej Black Box +

Dzisiaj pozycja bardzo nietypowa, bo silnie nawiązująca do eksperymentów laboratoryjnych, do badania atomów w molekułach za pomocą promieni, które są przez nie absorbowane, ale mogą się również odbijać lub załamywać. W grze „Black Box +” wcielamy się właśnie w rolę takiego testera przestrzeni międzycząsteczkowych, który działa w obrębie czarnej skrzynki lub jak wolicie pudełka. Nigdy nie możemy go otworzyć, ale i tak staramy się dociec, co jest w środku.

Gra dla dwóch osób, w wieku od 10 lat, trwająca ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy dwustronną czarną planszę malowaną w złote pola o kształcie kwadratu lub sześcioboku na odwrocie. Wygląda bardzo elegancko, a pomijając barwę, przypomina plaster miodu wyciągnięty z ula. Poza tym 6 półkul atomów, 42 cylindryczne znaczniki wejścia promienia do black box, instrukcję, książkę przykładowych zadań.

Jeden z graczy w sekrecie zapisuje molekuły. Może użyć 4-5 atomów, które umieszcza na płaszczyznach w notatniku. Drugi gracz to egzaminator albo tester, który stara się wydedukować, jakie jest ułożenie atomów, odkrywa ich pozycję w plątaninie komórek. Badający wysyła promienie do czarnej skrzynki i obserwując ich ruch ustala układ atomów. Tester oznajmia swojemu konkurentowi, gdzie wysyła promień podając numer pozycji na krawędzi czarnego pudełka – podaje wejście do czarnej skrzynki. Przeciwnik odpowiada, w którym miejscu promień wychodzi – ewentualnie, że zanika.

Egzaminator używa cylindrycznych znaczników, żeby określić na obrzeżach planszy odpowiednie miejsca wejścia i wyjścia promienia, może także użyć półkul, aby zaznaczyć potencjalne miejsca ustawienia atomów i sprawdzić trafność swojej hipotezy.

Promień przechodzący na wprost nie napotyka na swoje drodze atomu – oznaczmy to kolorowymi wskaźnikami o tej samej barwie – nie białym i nie czarnym kolorem!

Wiązka, która w pewnym momencie zanika jest absorbowana przez atom znajdujący się dokładnie na jej drodze – nie zdradzamy, na której pozycji to następuje. Do oznaczenia takiego promienia używamy czarnego wskaźnika na wejściu.

Kiedy wysyłamy promień w stronę atomu, ale nie dokładnie, a na sąsiadującą z nim komórkę to następuje zmiana jego toru i jego ścieżka załamuje się – promień odbija pod kątem prostym (kwadratowa plansza).

Jeśli wejście wiązki do czarnej skrzynki następuje w komórce bezpośrednio sąsiadującej z atomem, następuje jej zagięcie. Kiedy promień zmienia tor, ale zaraz obok znajduje się kolejny atom ze swoją sferą oddziaływania – następuje drugie załamanie i powrót promienia do badacza – wychodzi on w miejscu, w którym wszedł do czarnego pudełka. Nazywamy to odbiciem lub refleksem promienia i oznaczmy białym markerem.

Zaznaczyć warto, że odbity pod kątem 90 stopni promień może zostać wchłonięty, zaabsorbowany przez inny atom znajdujący się dalej bezpośrednio na linii promienia, którego kierunek został zmieniony i to też oznaczmy białym cylindrem.

Punktowanie polega na zsumowaniu wszystkich znaczników, które zużyliśmy to oznaczenia promieni, za każdy błąd w ułożeniu atomów dodajemy po 5 punktów. Za ewentualną pomyłkę w raportowaniu przeciwnika odejmujemy 5 punktów. Następnie zamieniamy się rolami. Wygrywa gracz z mniejszą liczbą punktów na koncie.

Na planszy sześciokątnej promienie załamują się pod innym kątem – jest to 60 stopni kiedy atomy są obok siebie i ich oddziaływanie się kumuluje, oraz 120 stopni gdy następuje zmiana kierunku. W instrukcji obszar oddziaływania atomu pokazano za pomocą kropek, a wiązkę promienia kolorem niebieskim. Na schemacie graficznym wszystko to staje się proste i zrozumiałe. Poza instrukcją jest też księga zadań. W okręgu pokazano liczbę atomów biorących udział w danej rozgrywce, a w kwadracie – gdzie można znaleźć rozwiązanie przykładu.

Gra jest niesamowita, wciągająca, ale niełatwa. Wizualnie nie zachwyca, ale nie o piękno tu chodzi, a o zdroworozsądkowe myślenie, przewidywanie rozwiązania ze szczątkowych danych, kombinowanie z ułożeniem atomów. Naprawdę można pokochać gry logiczne próbując swoich sił z tym produktem. Wspaniała pozycja!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FRANJOS

Film: „Black Box+” – unboxing

Film: „Black Box+” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!