Recenzja gry planszowej ego

Słowo „ego” zachęca do przemyśleń.

Mówi się, że ktoś ma „wybujałe ego”, czyli ma wysokie mniemanie o sobie, jest bardzo pewny siebie, ale często jest również zarozumiały i bezczelny, bezkrytyczny względem własnego postępowania, zachowań i umiejętności. Termin funkcjonuje także w psychoanalizie i kojarzy się z pracami Zygmunta Freuda. Ego to „ja” w odniesieniu do rzeczywistości, decydujące o działaniu i zaspokajaniu potrzeb. Nie jest to jednak tylko świadomość istnienia, gdyż obejmuje odruchy. „Ego” funkcjonuje także w Buddyzmie, kiedy pojawiają się myśli, ale nasza tożsamość związana jest tu raczej z cierpieniem.

Dla nas „ego” to jedna z najlepszych marek od wydawnictwa Trefl. Produkt z list bestsellerów, który od lat dobrze się sprzedaje, gdyż jest jednym z ciekawszych quizów na rynku.

Nikt nie lubi bycia testowanym, sprawdzanym z konkretnych faktów, gdyż zazwyczaj nasza wiedza jest niepełna, często bywa wąska – głęboko specjalistyczna lub wręcz przeciwnie, bardzo ogólna, powiedzieć można szeroka lecz pobieżna. Bycie obeznanym w danej dziedzinie kojarzy nam się z rozwojem, czyli z nauką, pracą i związaną z nią kontrolą naszej osoby, wręcz z utratą swobody i wolności. Dlatego właśnie największą popularnością zawsze cieszą się quizy, w których punkty otrzymujemy za dopasowanie odpowiedzi do rozumienia przez nas osoby gracza, noty za nasze skojarzenia i wyobrażenia. Podobnie jest i tutaj.

Gra dla 2-6 osób w wieku od 14 lat, która trwa 20-60 minut. Tak naprawdę najczęściej gramy jakieś trzy kwadranse i szkoda zaczynać kiedy nie ma trzeciego uczestnika zabawy, gdyż czasem same pytania odnoszą się do osoby po lewej lub po prawej stronie odpowiadającego. Młodsi gracze również mogą dobrze się bawić, a sam produkt świetnie nadaje się na każdą imprezę.

Oprawa graficzna zwraca uwagę, ponieważ czerń genialnie komponuje się z czerwienią, a charakterystyczny logotyp jest tu silnie wyeksponowany. W opakowaniu mamy: 220 dwustronnych kart schowanych w poręcznym pudełeczku, 18 dużych żetonów odpowiedzi, 120 małych żetonów punktacji, planszę będącą raczej ozdobnym dodatkiem oraz broszurową instrukcję.

Pozytywne wrażenie robi jakość wszystkich komponentów, od ślicznego opakowania na karty, niczym szkatułki na koraliki przez plastikowe żetony z czerwonymi wskazaniami po jednej stronie i napisem „ego” z drugiej, po samą instrukcję wydaną na śliskim, błyszczącym papierze.

Każdy z graczy otrzymuje trzy duże żetony odpowiedzi z czerwonymi kropkami w ilości 1-3 na każdy krążek oraz 20 małych żetonów. Oddajemy po 10 małych żetonów do wspólnej puli na planszy.

Losujemy kartę, czytamy na głos pytanie oraz trzy odpowiedzi. Karta pozostaje do dyspozycji dla wszystkich graczy. Jeśli pytanie nie dotyczy gracza, przykładowo związane jest z prowadzeniem pojazdu, a osoba nie posiada prawa jazdy, to czyta kolejne, chociażby z drugiej strony karty. Wybieramy odpowiedź, która naszym zdaniem najlepiej do nas pasuje, ewentualnie taką, którą naszym zdaniem wskażą pozostali gracze, jako nam przypisaną. Kładziemy żeton z zakrytą liczbą kropek. Gracze odgadują naszą odpowiedź wystawiając w sekrecie swoje żetony. Kolejnym krokiem jest obstawianie – grający wybierają 1-2 małe żetony, o które toczy się aktualnie gra. Jeśli nie jesteśmy pewni odpowiedzi to wybieramy jeden mały żeton. Wszyscy jednocześnie ujawniamy nasze żetony ze wskazaniem i odbieramy lub tracimy wygraną. Gracz czytający pytanie otrzymuje tyle małych żetonów ile osób odgadło jego odpowiedź. Pozostali gracze, którzy uczestniczyli w zakładach podwajają wygraną. Osoby, które wskazały błędną odpowiedź tracą zastaw na rzecz puli – banku gry.

Gracz, który stracił małe żetony musi czekać na swoją kolej, kiedy znowu będzie czytał pytanie, wtedy może ponownie włączyć się do zabawy. Można odmówić odpowiedzi na pytanie, ale wtedy oddajemy dwa małe żetony do puli. Gra się kończy kiedy zabranie żetonów w puli. Mamy prawo dobrać ich więcej, żeby wypłacić uczestnikom ostatnią wygraną.

Znakomity przykład dobrego połączenia quizu z elementami hazardu, co sprawdza się na wszelkich imprezach. Zabawa nie polega na przepytywaniu, badaniu inteligencji gracza czy zasobu jego bazy wiedzy, a pozwala nam lepiej poznać siebie i zawodników, dowiedzieć się, jak jesteśmy postrzegani w grupie, zintegrować się z resztą osób. Prostota zasad, fajna zabawa i super jakość są największymi zaletami „ego”. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TREFL

Film: „ego” – unboxing

Film: „ego” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!