Recenzja gry planszowej Five Tribes: The Artisans of Naqala

O „Five Tribes: The Artisans of Naqala” warto przypomnieć, ponieważ właśnie spolszczono wersję podstawową gry i może zachęcimy wydawcę również do prac nad rozszerzeniem. W „Pięciu Plemionach” nie ma, co prawda wielu tekstów do tłumaczenia, ale zawsze to miło mieć instrukcję i karty pomocy po swojemu, skoro płaci się w złotówkach.

„Rzemieślnicy Naqali” to nowe, utalentowane plemię, które dotychczas ukrywało się w niedostępnych górach, a teraz włączyło się w walkę o władzę. Potrafią stworzyć unikalne, magiczne przedmioty, które mogą się okazać niezwykle istotne podczas rozgrywki.

W opakowaniu znajdziemy: 6 nowych płytek terenu – 3 warsztaty, 2 specjalistyczne targowiska, 1 przepaść, 15 drewnianych, fioletowych figurek, 4 namioty, 4 karty dżinów – w tym dwie poprawione, gdyż odnoszące się też do nowego plemienia, 6 pasm górskich, 18 znaczników przedmiotów, nowy notes punktowania, 4 arkusze pomocy. Jakość komponentów, jak zawsze od Days of Wonder – rewelacyjna!

W związku z nowymi kaflami zmianie uległo rozkładanie planszy. Bierzemy 10 losowych płytek z wersji podstawowej i tasujemy z tymi 6 nowymi. Następnie rozkładamy w kwadracie o bokach 4×4. Pozostałe 20 kafelków umieszczamy dookoła naszego środka planszy. Teraz sułtanat Naqala jest większy, a nowe tereny znajdują się w jego centrum, w tym i przepaść!

Pasma górskie umieszczamy na płytkach warsztatów- po dwa na kafelek – trzeba pamiętać, że do każdego z nich powinien być swobodny dostęp – nie można zupełnie odciąć ich od reszty świata. Wykonując ruch dokładania pionków, nie możemy przemieścić się nad pasmem górskim, chyba że posiadamy artefakt „latający dywan”. Nowe figurki mieszamy ze starymi i rozkładamy losowo po 3 szt., jak wcześniej – z pominięciem przepaści – teren niedostępny z każdej strony. Nowe karty dodajemy do talii, zmienione zastępujemy. Zakryte żetony przedmiotów kładziemy obok planszy.

Każdy z graczy otrzymuje namiot w kolorze swoich wielbłądów. Umieszczamy go na kontrolowanym kafelku zamiast zwierzaka. Dzięki temu zdobywamy 1 punkt za każdy czerwony symbol na płytce z namiotem oraz ze wszystkich z nią sąsiadujących. Zwycięzca umieszcza na planszy wszystkie swoje wielbłądy i namiot, dopiero wtedy kończy grę.

Zebrane fioletowe pionki kładziemy przed sobą i pobieramy odpowiadającą im liczbę przedmiotów, a następnie wybieramy jeden z nich, resztę odrzucamy na osobny stos. Rzemieślników wymienionych na przedmioty umieszczamy w woreczku z innymi. Artefakty zapewniają punkty, ale też specjalne efekty – magiczne moce. Fioletowe figurki w naszych rękach też nie pozostają bez wartości – warte są po 2 punkty za sztukę, a ten, kto ma ich najwięcej – otrzymuje aż 3 punkty za każdego rzemieślnika. Zabójcy mogą ich zabijać – także w zasobach gracza, jak pozostałe plemiona. Pasma górskie nie ograniczają działania Zabójców czy Budowniczych, a jedynie utrudniają ruch gracza!

Warsztat wydaje przedmiot za 1 rzemieślnika albo dwóch fakirów-niewolników. Specjalistyczne targowisko udostępnia nam wszystkie 9 odkrytych zasobów, z których wybieramy jedną kartę płacąc wartość 4 jednostek pieniężnych. Przepaść to kolejne utrudnienie, przez które nie można się poruszać, ani jej zdobywać.

Przedmioty dzielą się na drogocenne – wysoko punktowane oraz magiczne. Po wykorzystaniu takiego zaczarowanego przedmiotu natychmiast go odrzucamy, wykorzystać możemy tylko jeden żeton na turę. Płonący sejmitar – usuwa dwóch ludzi z planszy. Cudowna lampa – pozyskanie dżina odkrytego lub z talii. Zaczarowany flet – przemieszczenie na daną płytkę do 5 figurek z sąsiednich miejsc – nie możemy jednak przejąć nad nimi kontroli. Latający dywan – umieszczenie ostatniego rozkładanego człowieka na dowolnej – tylko nie wcześniejszej – płytce, ignorowanie pasma górskiego. Pierścień odrodzenia – wybór i pozyskanie jednego przedmiotu z odrzuconych. Talizman burzy – przemieszczenie własnego wielbłąda na inną niezajętą przez przeciwnika płytkę. Róg obfitości – ułożenie odkrytych kart zasobów w wybranej przez nas kolejności.

Nowe dżiny to Geb – każdy przedmiot warty jest 3 punkty więcej, Ptah – każdy rzemieślnik warty jest 2 punkty więcej. Dżiny zmienione to Boaz – rzemieślnicy też są odporni na Zabójców oraz Kandicha – zamiast zabijać rzemieślnika, umieszczasz go przed sobą i bierzesz przedmiot.

My „Five Tribes” uwielbiamy i gramy bardzo dużo, zatem dodatek jest dla nas miłym urozmaiceniem. Nie zakłóca on płynnej gry, a dodaje drobnych wyzwań, które tylko wzbogacają zabawę. Najbardziej spodobały nam się pasma górskie! Pozdrawiamy i życzymy miłego grania!

Film: „Five Tribes: The Artisans of Naqala” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!