Recenzja gry planszowej Domek

„Domek” był niekwestionowanym bestsellerem zeszłego roku – grę spotykaliśmy niemal w każdym sklepie, gdzie można było nabyć gry planszowe. Na wszelkich imprezach, na których pojawiali się wydawcy, ustawiały się kolejki do kupna. Skoro lubimy gry planszowe i opisujemy je na blogu, „Domku” zabraknąć nie mogło!

Gra dla 2-4 graczy, w wieku od 7 lat, czas zabawy ok. 30 minut. Naszym zdaniem młodsze dzieci śmiało dadzą radę, gdyż najważniejsze zasady wyjaśnić można w kilka minut, a symbole na kartach również są bardzo logiczne i jasne.

Domek zawsze był ważną zabawką w dziecięcym pokoju, w szczególności u dziewczynek, które układały tam miniaturowe mebelki i spacerowały lalkami. Obecnie gry planszowe zapełniają półki w księgarniach, a moda na nie dopiero się rozpoczyna, nie mogło więc zabraknąć „Domku” w wersji planszowej.

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to cudowne, cukierkowe wykonanie. Chylimy czoła przed Bartłomiejem Kordowskim, który ilustrował grę – jedna z piękniejszych pozycji dla dzieci, jakie posiadamy. Dostosowanie pozycji typowo dekoratorskiej do tego, aby była grą i pojawiła się w niej rywalizacja pomiędzy uczestnikami to także wyzwanie – autor, którym jest Klemens Kalicki miał naprawdę wyjątkowy pomysł, finalnie karty pokoi budują się tak, że aż dachy trzeszczą! Przyznać trzeba, że może to być naprawdę wielki eksportowy polski hit, za co trzymamy kciuki, ponieważ sukcesy rodzimych produktów zawsze nas cieszą.

Gra polega na układaniu kart pomieszczeń i dodatków na planszy domku, a także na kompletowaniu dachu. Zachowane muszą być reguły, że żaden pokój nie może być zawieszony w powietrzu – jeśli nie jest na najniższej kondygnacji, czyli w podpiwniczeniu to musi więc mieć poniżej inną kartę – chociażby rusztowanie, które możemy potem zastąpić.

Karty pomieszczeń nie będących podpiwniczeniem układane są na pierwszym i drugim piętrze, a karty dachów są zakryte do końca gry i leżą na elewacji przy fontannie.

Nie możemy przekroczyć maksymalnej wielkości pomieszczenia, a kiedy ustawiamy dodatek, to zamykamy dany pokój – chyba, że pomaga nam Dekoratorka. Są zresztą jeszcze inni pomocnicy – dekarz, który uzupełnia nasz dach, dostawca, który pomaga nam na koniec dobrać jedną z kart i zamienić na planszy, majster – pozwalający na ingerowanie przy ułożeniu dwóch kart na planszy, architektka – zwiększa funkcjonalność domku, o której później.

Wykańczanie domku, to ciężka praca, skorzystać warto z kart narzędzi – wiertarka udarowa podmienia kartę z toru dopierania, młot pneumatyczny – chwilowo jesteśmy pierwszym graczem, betoniarka – zamienia miejscami karty pomieszczeń na torze. Wszystkie te manipulacje są pomocne, ponieważ zawsze bierzemy jedną kartę (lub znacznik pierwszego gracza) z góry oraz kartę z tego samego rzędu znajdującą się poniżej.

Każdy dom powinien być funkcjonalny, ponieważ ma nie tylko wyglądać, a służyć nam, rodzinie w nim zamieszkującej. Jeśli posiadamy na każdym pietrze łazienkę, otrzymujemy dodatkowe punkty, jeśli postawiliśmy komplet niezbędny do życia, czyli łazienkę, kuchnię oraz sypialnię – również.

Za każdy jednolity dach otrzymujemy dodatkowe punkty, dachy niedokończone są nic nie warte. Dachy kompletne, ale z kolorowej dachówki także przynoszą noty, ale niższe. Okna to też dobra inwestycja.

Pozycja wydawana jest na zachodzie jako „Dream Home”, przyznać trzeba, że to naprawdę wymarzona gra dla dzieci, które już nie tylko mogą bawić się w domek, ale i w niego grać! Sama mechanika gry jest na tyle fajna, że można w przyszłości wydawać dodatkowe karty pomieszczeń, aby obecne nam się nie ograły, podobnie zresztą z dodatkami. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kiedyś rozbudować „Domek” o plac zabaw w ogrodzie lub coś podobnego. Super gra i tyle!

Film: „Domek” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!