Recenzja gry karcianej Rzymianie do domu

„Rzymianie do domu” skojarzyło nam z serią komiksów stworzoną przez Rene Goscinnyego i Alberta Uderzo, bo to Asteriks i Obeliks najlepiej dawali łupnia cesarskim legionistom. Tu jednak pojawiają się waleczni Szkoci – jeszcze nazywani Kaledończykami – w swych zjawiskowych kiltach, oczywiście w tradycyjną kratę.

Gra karciana dla 1-4 graczy w wieku od 10 lat, trwająca ok. 10 minut. W opakowaniu znajdziemy 54 karty – po 9 wojowników dla każdego z 4 klanów oraz 18 kart fortyfikacji wchodzących w skład murów obronnych Cesarza Hadriana.

Karty klanów różnią się barwami, ale również symbolem na tarczy – to dla osób mających problem z weryfikacją kolorów. Każdy z wojowników ma inną siłę i zalety, ich sylwetki powtarzają się dla każdego z graczy.

Mamy tu Queen przejmującą siłę odkrytego w danej turze przeciwnika i wzmacniającą swój atak. Dru’hida, którego siła ataku nie imponuje, jednak jeśli okaże się najwyższa zdobywa on wybraną przez nas fortyfikację. Sworda, który zmienia położenie nieodkrytych wojowników ze swojego klanu, co może być pomocne, gdy wiemy już, którymi kartami wcześniej zagrał przeciwnik i teraz raczej się nie pojawią. Axxa, którego nie musimy odrzucać z gry po zdobyciu fortu. Arch’Ra, wartościowego w przypadku remisu, gdyż jeśli był właśnie odkryty przechyla szalę zwycięstwa. Filchy, która jest jakby magazynem siły na kolejne akcje. Horsiego na swym umęczonym koniu – ten wojownik ma moc, ale i humory, zatem jeśli nie wygra to tracimy woja – nawet samego Horsie, kiedy nie można zdjąć innej karty! Ostatnim jest Ch’ariott – najmocniejszy i zdublowany, ale jeśli konkurent też użyje tej postaci to zupełnie niepotrzebny, bo pewnie pijany.

Niszczone karty fortyfikacji zamieniamy na dodatkowe punkty potrzebne do końcowego wyniku, ale mogą się one okazać także ewentualną stratą. Fortheca to właśnie noty ujemne, ale kiedy zgromadzimy je wszystkie 5 szt. to wygrywamy automatycznie, chyba że ktoś nas złośliwie przyblokuje widząc, że w nie inwestujemy. Niefort nie wnosi specjalnych korzyści, ale jest coś warty i punktuje. Fortuna to noty, ale także możliwość lub zagrożenie, gdyż zmusza nas do odrzucenia fortyfikacji i dobrze, gdy jest to zalegająca Fortheca. Komfort pozwala nam zachować najsłabszego wojownika, żeby wykazał się w przyszłych bojach. Kiedy zdobędziesz Fort Fokus, wszyscy inni odrzucają jedną z odkrytych kart wojowników.

Gramy 3 tury, a każda z nich ma dwie fazy: rozkazów i ataku. Grę rozpoczynamy od ustawienia muru – wybieramy 6 losowych kart, najniższą z dodatnich wysuwamy na lewo, a najwyższą na prawo. Następnie w ciemno bierzemy 7 z 9 kart wojów, z których jednego odrzucamy już po namyśle. Teraz przed murem ustawiamy w liniach naszą waleczną drużynę i rozpoczyna się oblężenie.

Odkrywamy po kolei po jednej karcie, patrzymy jak na siebie oddziałują i na siłę, a następnie zwycięzca berze kartę fortyfikacji i zazwyczaj odrzuca ludzi. Ci, którzy pozostali w linii wspierają kolejnych. Kiedy cały mur zostanie zburzony powtarzamy jeszcze dwa razy cały proces działań.

Teksty oraz grafiki są żartobliwe, a mechanika interesująca, ale należy być bardzo skoncentrowanym. Jest to gra taktyczna i pamiętać musimy zarówno o umiejętnościach specjalnych naszych bohaterów, ale także o właściwościach fortyfikacji, o które aktualnie walczymy – nam na przykład to się jeszcze grubo myli i nierzadko popełniamy błędy. Tu pośpiech nie jest wskazany!

Gra jest mądra, trzeba dobrze znać postaci i umiejętnie je zagrywać, żeby wykorzystać ich walory najbardziej optymalnie.

Jest to świetny produkt, który doceniamy coraz bardziej z każdą kolejną rozgrywką. Pierwsze wrażenie takie średnie, dużo szczegółów do zapomnienia, potem zaczynamy poznawać grę, doceniać te detale i kombinować, wtedy robi się właśnie super. Warto podziękować również za wariant solo.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line (Fabryka Kart Trefl-Kraków Sp. z o. o.)

Film: „Rzymianie do domu” – unboxing

Film: „Rzymianie do domu” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!