Recenzja gry kościanej Smocze kości

Jeśli lubicie klimaty fantasy i chętnie gracie w gry kościane, a nie macie czasu na wielogodzinne potyczki w zaczarowanych krainach, to mamy pozycję stworzoną właśnie dla was. Przeczytajcie!

„Smocze kości” to gra dla 2-5 osób, raczej dla nastolatków niż młodszych dzieci, czas zabawy zajmuje ok. 30 minut. W opakowaniu znajdziemy: 30 żołnierskich kości (5 zestawów po 6 kości w różnych kolorach), pojedynczą kość zdarzeń z wizerunkiem smoka oraz toporów, 20 kart magicznych przedmiotów, 5 planszy gracza, składaną z tekturowych elementów figurkę smoka i 5 znaczników jego obrażeń, rezerwę żetonów żołnierzy – żetony o wartościach 50, 100, 500 i 1000 jednostek, które zajmują najwięcej miejsca w pudełku.

Celem gry jest zabicie smoka nękającego zamieszkiwaną przez nas krainę, żeby tego dokonać trzeba jednak posiadać armię, a tą można rekrutować lub gromadzić prowadząc pojedynki z innymi graczami.

Przygotowanie do gry jest szybkie, każdy z graczy wybiera lub losuje bohatera. Postaci mają specjalne zdolności, które pozwalają nam pozyskiwać dodatkowe oddziały lub je tracić w zależności od wyrzuconych oczek. Otrzymujemy też kartę magicznego przedmiotu, pomogą nam one podczas gry. Trzymamy je zakryte przed przeciwnikami do momentu ich wykorzystania. Kiedy używamy artefaktu to karta przepada, ale i tak możemy posiadać maksymalnie jedną w zasobach, a kolejną zdobędziemy, gdy wyrzucimy na kostce zdarzeń symbol skrzyżowanych toporów.

W trakcie zabawy najpierw rekrutujemy wojska, następnie toczymy bójki z przeciwnikami – dzięki tym zaczepnym działaniom zwycięzca zdobywa dodatkowych żołnierzy zarówno z puli gry (500 jednostek), jak również zabierając ich pokonanemu – różnica w liczebności toczących bój armii (lub mniej, jeśli druga strona nie ma wystarczającej ilości wojów). Kiedy nasza armia liczy 5000 żołnierzy lub więcej przystępujemy do stoczenia ostatniej bitwy.

Rekrutując ludzi rzucamy 6 kośćmi żołnierskimi i kością zdarzeń. Na naszych planszach narysowano, jakie kości lub ich zbiory punktują, im większe grupy jednakowych wyników i wyższe punkty, tym na ogół lepiej. Każdy układ to inna liczba pozyskanych żołnierzy. Na rzuty wpływa kość zdarzeń. Jeśli wyrzuciliśmy pustą ściankę to nic się nie dzieje i rzucamy dalej – jeśli jest jeszcze czym. Jeśli wypadną topory to podwajamy wyniki na kostkach i zdobywamy więcej wojska lub otrzymujemy katę przedmiotu – możemy posiadać tylko jedną, zatem czasem jej użyjmy, bo będziemy wymieniać na nową i stara przepadnie bez uruchamiania akcji. Jeśli wypadnie symbol smoka to zjada on nasze punktujące kości, zatem był to rzut zmarnowany. Warto także umiejętnie zarządzać rzutami i wiedzieć kiedy przestać, ponieważ ostatni z nich musi być punktujący – jeśli wypadnie zonk, czyli sytuacja kiedy z żadnej z kości nie otrzymamy już wojskowych, wszystkie zasoby zdobyte w poprzednich rzutach naszej tury przepadają i wychodzimy z niczym!

Bójka to dobry sposób na zdobywanie żołnierzy zarówno z rezerwy, jak i od przeciwnika. Strona atakowana dysponuje wtedy tylko 5 kośćmi żołnierskimi oraz kością zdarzeń. Przebieg rozgrywki jest taki sam jak opisany powyżej, z tą różnicą, że porównujemy wyniki i różnicę w liczebności armii zdobywa zwycięzca, plus bonus – 500 jednostek z banku.

Kiedy czujemy się na siłach i mamy uzbierane niezbędne minimum, czyli 5000 żołnierzy to pora na ostateczną rozgrywkę – pojedynek ze smokiem, czyli walkę o zwycięstwo w grze! Podczas walki z gadem używamy tych samych kości, ale wszystkie punktujące w danym rzucie są nam zabierane – określone ilości żołnierzy giną w słusznej sprawie. Jeśli na kości zdarzeń wypadła ścianka ze smokiem, otrzymuje on jedno obrażenie i odwracamy jeden kamień na stronę z plamą krwi, kości punktujące i wojowie przepadają. Jeśli wyrzucimy pustą ściankę na kości zdarzeń to kości punktujące i wojowie przepadają – nie zdali egzaminu, giną na daremno, a smok ma się dobrze. Jeśli wypadnie oręż to smok otrzymuje dwie rany od każdego z toporów i wojownicy legli w chwale. Trzy rany to śmierć gada i wygrana chyba, że dołożymy znaczników ran i zwiększymy jego życie do 4-5 znaczników. W momencie kiedy rzut był słaby i nie ma kości punktujących to tracimy kolejkę, ale nadal jesteśmy w jaskini i w kolejnej turze możemy kontynuować zmagania – niestety smok zdążył wylizać rany i jest zregenerowany. Chcąc rekrutować wojów lub prowadzić bójki z innymi graczami, musimy opuścić jaskinię i na nowo uzbierać 5000 wymaganych żołnierzy. Jeśli stracimy armię, a smok dalej dycha – no cóż, czas zmienić postać, ale artefakt na szczęście zostaje.

Zabawa jest bardzo dynamiczna i jak to w dobrych grach kościanych bywa, nie mamy czasu na nudę. Czuje się napięcie, kiedy zaczyna brakować kości, a my zastanawiamy się, czy warto jeszcze podjąć ryzyko i rzucać kolejny raz, przecież wszystko możemy stracić! Bardzo fajna jest także negatywna interakcja, ponieważ to dobry sposób na uszczuplenie rezerw przeciwnika i oddalenie go od ostatecznego celu, a jednocześnie bonus z banku dla zwycięzcy. Każda przegrana, to jednak narażanie się na kłopoty i raczej pewną zemstę ze strony konkurenta, ale o to przecież chodzi i to jest najlepsze w tej grze – bitwy! A wyścig o smoczy łeb wygra tylko najbardziej bitny z nas! Oczywiście, że wiele zależy od szczęścia w kościach, podobnie zresztą jest w grach karcianych, ale to my szacujemy ryzyko i wycofujemy się kiedy trzeba, a złe rzuty zdarzyć mogą się każdemu!

Bardzo dobra gra, młodsi gracze mogą narzekać na brak fajerwerków graficznych, ale mechanika jest bardzo udana, a atmosfera wojny ze smokami silnie się udziela i wciąga, w szczególności nastolatków i miłośników literatury fantasy. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy CUBE Factory of Ideas

Film: „Smocze kości” – unboxing

Film: „Smocze kości” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!