Recenzja gry logicznej Winnica

Przed wami sprytna gra logiczna twórcy popularnej na rynku „Ucieczki: świątynia zagłady”, zatem może być całkiem fajnie. „Winnica” to gra dla 1-12 osób w wieku od 10 lat, czas zabawy zajmuje ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy karty oraz brulion z kartkami planu naszej winnicy. Wiek gracza naszym zdaniem zawyżony o dwa lata.

Tematyka z cyklu zorganizuj transport na własnej farmie, ściśle biorąc – winnicy. Jest to gra karciana z rysowaniem linii na kartkach przedstawiających nasze poletko. Można bawić się nawet solo!

Celem gry jest połączenie krzaczków winogron z zamkami i domkami. Punkty otrzymujemy jeśli w aktualnej rundzie połączymy z farmą więcej krzewów niż we wcześniejszej rozgrywanej. Wygrywa osoba z najwyższą notą po pięciu rundach.

Mistrz gry – najstarszy gracz tworzy stos farm oraz ścieżek. Wierzchnia karta domku z literą to pierwsza punktująca farma – zaznaczamy ją na naszych arkuszach po prawej stronie. Kolejna odkrywana karta ukazuje ścieżkę – komplet kształtów pokazano na dole arkusza. W swojej turze możemy narysować aktualną ścieżkę lub podejrzeć kolejną kartę farmy – to drugie tylko raz na rundę! Każdy z nas wykonuje akcję jednocześnie, zatem nie ma przestojów, wszyscy mogą podejrzeć ścieżkę – nie ma reguły, że robi to tylko jedna osoba w danej rundzie.

Trasa widniejąca na karcie musi być odwzorowana na wybranym przez nas polu w identycznym układzie – nie wolno obracać karty lub arkusza, za to ścieżki nie muszą być połączone ze sobą i mogą prowadzić donikąd – być ślepymi uliczkami. Gra kończy się kiedy zostanie wyłożona czwarta karta ścieżki z żółtym tłem, zatem już wcześniej należy myśleć o zakańczaniu naszych dróg, łączeniu ich w ciągłą trasę lub dotarciu do zabudowań czy zamków.

Punkty pod koniec rundy otrzymujemy za oba kolory winogron. Każda kolejna ścieżka przy nowej farmie musi być połączona z większą liczbą krzaczków, musimy o tym pamiętać planując aktualną trasę. Jeśli liczba zdobytych punktów będzie równa lub niższa od wcześniejszych, to wpisujemy zero w arkuszu przy aktualnie rozgrywanej farmie, za to obniżamy pułap konieczny do zdobycia w kolejnej rundzie do minimum – mniej niż zero się nie da, chyba tylko w piosence!

Końcowy wynik to suma punktów z poprzednich rund, suma punktów za winogrona połączone z zamkiem o tej samej barwie, całość pomniejszona o rundy zerowe – minus pięć punktów za każdą z nich. W przypadku remisu zwycięzcą zostaje osoba z najwyższym pojedynczym wynikiem.

Warto zaznaczyć, że ścieżka musi się zaczynać na polu danej winnicy – przekreślać obrazek – tylko wtedy jest ona połączona. Warto łączyć się z winnicą z poprzedniej rundy, dzięki czemu wcześniej punktujące winogrona podnoszą wynik również obecnie, to samo jest przy zamkach!

Gra to bardzo interesująca łamigłówka, która przypomina nam rysowanie labiryntu. Zasady są proste i logiczne. Tematyka gry podobna odrobinę do „Carcassonne”, gdzie również tworzyliśmy ścieżki – tam z losowanych płytek, tu wzorowane na kartach i rysowane samemu.

Przyjemna zabawa, kiedy nie mamy możliwości wyciągnięcia gry planszowej. Wariant solo jest identyczny z wieloosobowym, z tym, że tu walczymy o poprawianie swoich własnych rekordów z przeszłości nie ścigając się z rywalem.

Podoba nam się zasada, że każda kolejna runda musi być wyżej punktowana, dzięki temu jesteśmy zmuszeni do kontrolowania przestrzeni na kartce i do łączenia różnych ścieżek ze sobą. Rywalizacja z innymi uczestnikami jest bardziej emocjonująca niż samotna gra.

Idealnie sprawdza się kiedy siedzicie na nudnej lekcji lub na wykładzie na studiach, wyciągacie wtedy ołówek i kartkę i zajmujecie się czymś, co zupełnie was pochłania, a przy okazji rozwija szare komórki. Miła gra-łamigłówka.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: „Winnica” – unboxing

Film: „Winnica” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!