Recenzja gry dedukcyjnej Sherlock

Ostatnio nasi rodzimi wydawcy stawiają na Vincenta Dutraita, wystarczy spojrzeć na rewelacyjne rysunki tego ilustratora i już wiemy skąd jego sukces.

Postaci występujące w grze znamy z dzieł Arthura Conan Doyle, zatem każdy miłośnik powieści detektywistycznej poczuje się jak mol w bibliotece albo prawdziwy śledczy na miejscu zbrodni – brzmi lepiej, prawda?

„Sherlock” to gra dedukcyjna dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, która zajmuje ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy 4 zasłonki, 13 kart z wizerunkami podejrzanych, bloczek z arkuszami dochodzenia, instrukcję. Najprzyjemniej gra się w komplecie, ale rozgrywka została dostosowana do pary i ten wariant wypada również całkiem nieźle. Poziom trudności można podwyższyć dla bardziej wymagających, zaawansowanych odbiorców.

Celem zabawy jest rozszyfrowanie zagadki, kto popełnił zbrodnię. Każda z postaci reprezentowana jest przez 2-3 symbole, w czasie gry będziemy rozmawiali z pozostałymi śledczymi, zaznaczali nasze spostrzeżenia w notesie i wskazywali podejrzanych.

W trakcie trwania naszej tury mamy do wyboru trzy akcje, z tym, że ostatnią przeprowadzamy tylko raz. „Śledztwo” to zapytanie skierowane do pozostałych graczy odnoszące się do wybranego oznaczenia – jeśli któraś z postaci na kartach graczy posiada dany symbol to należy podnieść rękę – tylko pytani, pytający nic nie ujawnia! Nie dookreślamy ilości, a jedynie informujemy, że oznaczenie występuje. Kiedy bawimy się we dwoje to akcja „śledztwo” przebiega inaczej – na środku stołu leżą wtedy aż trzy karty zamiast zwyczajowo pojedynczej, środkowa z nich to poszukiwany, a dwie po bokach są ruchome – wymieniamy jedną z nich z własną trzymaną na ręce.

Druga akcja to „przesłuchanie” – wskazujemy wybranego gracza i pytamy o konkretny symbol, wytypowana osoba informuje, ile ikon widnieje na jego kartach.

Trzecia akcja to „oskarżenie”, czyli wskazanie przestępcy – jeśli pomylimy się, odpadamy z gry, a dokładniej uczestniczymy biernie – odpowiadamy na pytania, ale już sami ich nie zadajemy.

Na bloczku każdego ze śledczych rozpisano wszystkie symbole występujące na kartach wraz z ich liczebnością, wskazano też wszystkie postaci biorące udział w grze oraz oznaczenia widniejące na ich kartach osobowych. Ptaszkiem (literą „v”) zaznaczamy symbole, które wskazali rozmówcy. Pytajnik wstawiamy kiedy dany gracz zadaje pytanie odnoszące się do danej ikony. Jeśli gracz nie posiada oznaczenia, o które go zapytano – wpisujemy zero, jeśli wymienił konkretną ilość, puste miejsce uzupełniamy odpowiednią cyfrą.

W opcji dla zaawansowanych układamy karty na ręce, a ich kolejność zmienia się na początku naszej tury. Odpowiadając na pytania graczy nie bierzemy pod uwagę oznaczeń na ostatniej karcie, a przed każdą rundą następuje rotacja na ręce – pierwsza osoba staje się ostatnią zmieniając swoje miejsce w wachlarzu kart.

Jest to inteligentna gra, z różnym poziomem skomplikowania, którą łatwo dostosować do własnych możliwości. Pozycja wymagająca od graczy skupienia i uwagi, ale dająca wielką satysfakcję z wygranej. Notowanie w dzienniku detektywa i dialog kojarzą się z realną pracą stróży prawa, a zabawa wciąga, jak dobry kryminał. Polecamy ją rodzinie, jako pierwszą grę tego typu, bo jest szybka, a reguły są proste do wyjaśnienia. Uczy myślenia i wyciągania logicznych wniosków, jest znakomitym przygotowaniem do rozpoczęcia przygody z długimi grami dedukcyjnymi, w których jeden ucieka, a pozostali ścigają poruszając pionkami po mapie. Rewelacja!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: „Sherlock” – unboxing

Film: „Sherlock” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!