Recenzja gry karcianej Mob Town

Jeśli interesują was gry mafijne, to zapraszamy do recenzji. Dzisiaj fajny gangsterski tytuł osadzony w świecie zwierząt – nam najbardziej kojarzy się z animacją „Zwierzogród”, którą córka bardzo lubi, a docenili również krytycy wręczając w tym roku statuetkę Oscara.

„Mob Town” to gra karciana dla 2-4 osób w wieku od 10 lat, która zajmuje ok. 45 minut. W opakowaniu znajdziemy karty, żetony, tabliczki do zaznaczania punktów.

Karty dzielą się na talię zasobów – najemnicy i forsa, chytrych planów – nasze zadania, budynków – rozmaite lokacje, o które będziemy walczyli. Otrzymujemy również karty skrótu zasad, które przydają się przy pierwszych rozgrywkach. Każdy z gangów rozpoczyna zabawę z żetonami w wybranym kolorze oraz trzema znacznikami teczek, dodatkowo losujemy trzy karty zasobów. Wybieramy 2 z 8 kart chytrych planów – najczęściej jest to przejęcie kontroli nad największą liczbą charakterystycznych typów lokacji.

Przygotowanie do zabawy zajmuje trochę czasu, ale jest bardzo ciekawe – w szczególności tworzenie miasta. Każda lokacja posiada strzałkę, która wskazuje miejsce ułożenia kolejnej karty budynku, dzięki temu miasto zawsze będzie inne. Wielkość miasta to zawsze 10 kart plus ilość równa liczbie graczy. Pozostaje nam jeszcze wyłożyć trzy karty miasta do Strefy otwartej oraz wystawić linię pięciu zasobów, z które będziemy mogli ciągnąć w zamian za kartę z ręki. Gdzieś w końcowej dziesiątce kart zasobów będzie stróż prawa, którego wybranie zakończy nasze gangsterskie porachunki. Gramy trzy rundy.

Podczas swojej tury możemy wykonać jedną akcję. Dobranie – dwóch kart zasobów w ciemno ze stosu. Wymiana – jednej karty z ręki na wszystkie danego typu z linii zasobów, który następnie uzupełniamy do 5 kart. Zakup – dwóch kart z linii za kartę forsy. Przejęcie budynku – opłata kartami najemników widocznymi na dole karty w ilości określonej na jej górze, każdy żeton na karcie do dodatkowy wydany najemnik, należy także uiścić koszt połączenia za puste karty leżące pomiędzy naszymi przejętymi budynkami, kiedy te nie sąsiadują ze sobą. Jeśli karta znajdująca się pomiędzy zajmowanymi parcelami należy do przeciwnika, to on na niej zarabia – jemu należy zapłacić przy przejęciu. Karta forsy to joker, można ją położyć na lokacji zamiast pojedynczego znacznika. Strefa otwarta – dołożenie 1 z 3 kart do krawędzi miasta, którą od razu możemy przejąć z pominięciem opłaty za koszt połączenia, następnie uzupełniamy limit. Zmień chytre plany – w zależności od sytuacji na planszy możemy dopasowywać cele naszych misji.

Punkty podliczamy po każdej rundzie – otrzymujemy je za wartość kontrolowanych lokacji, po 3 punkty za zrealizowane chytre plany, a na koniec gry dodatkowo po dwa za każdy posiadany jeszcze żeton teczki.

Gra bardzo nam się podoba z kilku powodów, o których już za chwilę. Dobra jakość komponentów i ładne grafiki – zwierzęta typowo bandyckie w większości bajek. Genialna mechanika rozkładania miasta gwarantująca różnorodność i ciągle nowe układy. Konieczność intensywnego główkowania nad wyborem przejmowanych lokacji wynikającą zarówno z dostępnych kart, jak i kosztu połączenia. Wpływanie na losowość doboru kart na ręce poprzez ich wymianę z linii zasobów. Ze słabych stron: losowość kiedy dobieramy karty zasobów ze stosu, brak w instrukcji dużej poglądowej ilustracji dla dzieci, obrazującej w całości rozłożenie komponentów podczas przygotowania do gry.

„Mob Town” to naprawdę dopracowana rozgrywka, z dużą ilością fajnych rozwiązań, które możemy wykorzystać w naszej strategii przejmowania kontroli nad miastem. Gra jest mądra i wymaga zastanowienia przed podjęciem decyzji, a jednocześnie nie jest to pozycja, która męczy, jak niektóre dla zaawansowanych graczy. Widząc na porównywarce tak niską cenę w stosunku do zawartości opakowania, szkoda nie zakupić, tym bardziej, że daje wiele radości i przyjemnie zajmuje nam czas.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line (Fabryka Kart Trefl-Kraków Sp. z o. o.).

Film: Mob Town – unboxing

Film: Mob Town – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!