Recenzja gry planszowej Złoty pociąg

Ogromne pudło z klimatyczną grafiką przedstawiającą tytułowy złoty pociąg zrobiło na nas bardzo pozytywne wrażenie. Tematyka fantastyczna, bo nawiązująca do rzeczywistych poszukiwań, o których mówiła cała Polska, a że tajemniczego składu ze skarbami faszystów ciągle nie odnaleziono – każdy ma jeszcze szansę. Do dzieła!

„Złoty pociąg” to gra planszowa opowiadająca o pogoni za pancernym pociągiem, który ponoć został zakopany przez hitlerowskie Niemcy pod koniec II Wojny Światowej gdzieś w okolicy Wałbrzycha. Wcielamy się w dzielnych archeologów i odkrywców, którzy na pierwszym etapie gry muszą przygotować się do poszukiwań i pozyskać odpowiednie zasoby i zezwolenie, a następnie przystąpić do kopania, w celu odnalezienia zrabowanego złota. Gra dla 2-4 osób w wieku od 7 lat.

Wewnątrz opakowania znajdziemy bardzo pomysłowe gadżety: talerz podobny do dawnych ringo, który dostosowano, aby zastępował nam kompas i georadar, kolorową planszę i pionki, karty z wydarzeniami i ekwipunkiem, katapultę z pociskami, żetony i kostkę.

Pionki przypominają znane postaci z filmów i gier komputerowych, chociażby Indiana Jonesa czy Larę Croft z „Tomb Raidera”. Plansza przedstawia dwa tory poruszania się. Na pierwszym z nich zbroimy się, czyli zdobywamy zezwolenie na wykopaliska, sprzęt, pieniądze oraz mapę. Na wewnętrznym torze przystępujemy do właściwych prac, czyli grzebania w ziemi.

Przygotowanie do gry jest szybkie i proste. Pionki stawiamy na odpowiednich polach startowych dopasowując je do konkretnej barwy, żetony rozkładamy losowo na wolnych polach, karty wydarzeń tasujemy.

Poruszamy się rzucając kostką. Karty i żetony wpływają na nasze działania – to dzięki nim pozyskujemy ekwipunek i dokumenty, cofamy się, tracimy kolejkę lub przyspieszamy, ale także podbieramy konkurentom zdobyte rekwizyty lub bronimy się przed negatywną interakcją.

Na torze znajdziemy pola z literą oraz cyframi. „K” to karta, zatem czytamy polecenie i dostosowujemy się do bieżącej akcji. Cyfry z kolei odnoszą się do wykorzystania kompasu, a na wewnętrznym torze do georadaru. Należy tak balansować talerzem, żeby kulka wpadła do dołeczka z wybranym numerem, jeśli jest to georadar – dochodzi kolejna piłeczka (mistrzowie mogą dołożyć i trzecią). Pancerne wagony odnajdujemy, jeśli uda nam się użyć georadaru oraz w jednej z dwóch prób wyrzucimy liczbę oczek równą numeracji na zajmowanym czerwonym polu.

Katapultę wprawiamy w ruch, kiedy wymaga tego polecenie z karty lub w momencie, gdy stoimy na tym samym miejscu, co konkurent na zewnętrznym torze gry. Możemy wtedy wdać się w przepychanki z przeciwnikiem. Na chwilę zdejmujemy nasz pionek, celujemy w figurkę drugiego gracza, jeśli trafimy i ta się przewróci, musi wrócić na swoje pole startowe i oddać zdobyty rekwizyt do puli gry. Katapulta działa sprawnie, strzał oddajemy z odległości minimum 15 cm, nie jest łatwo trafić za pierwszym razem, ale uderzony pionek przewraca się.

„Złoty pociąg” bardzo nam się podoba. Cena zabawki jest naprawdę rewelacyjna w relacji do otrzymanych komponentów i pomysłu na grę. Wszystkie gadżety działają i są dobrej jakości. Całość wygląda bardzo okazale, zatem nada się na piękny prezent dla dziecka na Wielkanoc. Tematyka nas porusza – przyznam, że kiedy było głośno o poszukiwaniach, sam zastanawianiem się nad zakupem wykrywacza metali. Poziom trudności w grze można dostosować do wieku i umiejętności Młodego Giercownika – zwiększyć liczbę strzałów z katapulty lub rzutów kostką przy końcowym odkopywaniu skarbu. Z ciekawości sprawdziliśmy również ilustrację georadaru z karty – wygląd jest autentyczny!

Super produkt, naszym zdaniem jeden z najlepszych tego wydawnictwa. Zachęcamy do zakupu, a jeśli mieszkacie gdzieś na Śląsku, to w ogóle bierzcie w ciemno i bawcie się w odkrywcę – gorączka złota właśnie się rozpoczyna!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER.

Film: Złoty pociąg – unboxing

Film: Złoty pociąg – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!