Recenzja gry karcianej Motto

Kiedy pierwszy raz zobaczyliśmy grę „Motto” pomyśleliśmy, że to jakaś słabsza wersja „Dixit”, bo dużo tu kolorowych ilustracji bez napisów. Żetony także w różnych rozmiarach i kolorach, typowo pod dzieci. Serduszka na pudełku, czyli pasuje wręczyć podczas święta miłości – jeśli oczywiście wam zależy, bo tu ważna jest pasja, chociaż pieniądze też…

„Motto” przy pierwszym kontakcie może wydawać się nieco chaotyczna, ze względu na różnorodność kolorów i różne wielkości żetonów, ale to tylko wrażenie i pozory, ponieważ gry Reinera Knizia są mechanicznie przemyślane. Bawi się 2-4 graczy w wieku od 8 lat, rozgrywka jest szybka, trwa ok. 15 minut.

Przed rozpoczęciem gry rozdajemy uczestnikom po 2 karty, które trzymane są w ukryciu. Następnie odkrywamy 4 karty, które leżą pomiędzy graczami, reszta znajduje się w zakrytej talii. Segregujemy żetony na 9 osobnych stosów, w kolejności od największego na górze. Pierwszy gracz to ten z najdłuższą linią życia na dłoni.

W swojej turze możemy dobrać karty lub pozyskać żetony – większe są bardziej wartościowe. Wybieramy jedną kartę z odkrytych lub ciągniemy w ciemno wierzchnią z zakrytego stosu. Wolne miejsce uzupełniamy nową kartą z talii gry.

Należy zwrócić uwagę na ikony na kartach, są to symbole miłości, pasji oraz pieniędzy, na ich liczbę oraz kolor karty, oznaczający młodość, dojrzałość i starość. Podczas zdobywania żetonów wybieramy trzy karty z dostępnych na ręce, które mają 1-2 wspólne cechy – ikonę, ilość oznaczeń lub barwę karty, następnie wymieniamy je na żeton w pasującym kolorze, z cyfrą lub ikoną począwszy od największych.

Zabawa kończy się kiedy wszystkie duże i średnie żetony zostaną pobrane przez graczy, wtedy osoba, która pozyskała ostatni z tych żetonów nie wykonuje już ruchu, a pozostali gracze mają jeszcze do wykorzystania po jednej akcji.

Podliczamy punkty z żetonów – największe warte są 3 punkty, średnich rozmiarów – 2 punkty, a małe – 1 punkt.

Podobają nam się ilustracje na kartach, ponieważ kreska jest komiksowa, ale nie karykaturalna. Różnorodność żetonów początkowo nas przytłaczała, ale reguły ich użycia okazały się banalne. Autor miał świetny pomysł, żeby jako motyw gry wykorzystać wartości, którymi kierują się ludzie w określonym etapie życia. Tematyka gry nie jest bezpośrednio związana z jej mechaniką i nie ma wpływu na przebieg gry, ale całość fajnie wygląda i nadaje zabawie sens. Jest to przyjemna gra, która polega na kolekcjonowaniu kart i łączeniu ich względem wybranych cech. Zasad gry bardzo szybko nauczą się wszyscy domownicy. Nie jest to pozycja przełomowa, ani wymagająca, ale wesoła i wciągająca. Dała nam wiele radości.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: Motto – unboxing

Film: Motto – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!