Recenzja gry karcianej Słońce i księżyc

„Słońce i księżyc” wygląda bardzo oryginalnie, zwraca uwagę przede wszystkim wyszukaną szatą graficzną oraz rozmiarami kart. Magiczne ilustracje są mocno tajemnicze, czuje się tutaj mistycyzm rodem z ballad Juliusza Słowackiego, podobne wyobrażenia miałem zresztą, gdy czytałem o wrzosowiskach z powieści „Pies Baskerville’ow”. Atmosfera podczas zabawy kojarzy mi się z wróżeniem z kart, podobne emocje przeżywam czytając dzieła Neila Gaimana. Przyjrzyjmy się jednak samej grze.

Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 8 lat, która zajmuje ok. 20 minut. W opakowaniu znajdziemy wąskie karty do gry przedstawiające różne położenie słońca i księżyca nad łąką albo moczarami – trudno jednoznacznie ocenić, ponieważ ilustracje są mroczne i wyglądają trochę straszno. Do kompletu dochodzą jeszcze żetony słońca i księżyca, które służą do oznaczenia miejsc wykładania aktywnych i punktujących kart oraz instrukcja – zwięźle i logicznie prezentująca zasady zabawy.

Podoba nam się układanie kart, przypomina tworzenie nowoczesnych obrazów – tryptyków i większych rozmiarowo dzieł, które polegają na łączeniu poszczególnych fragmentów w wyszukaną całość.

Karty będziemy zagrywali w dwóch wierszach – osobno dla księżyca i słońca w kolejności rosnącej – numeracja nie musi być sąsiadująca – ważne, żeby każdy kolejny numer w linii był coraz wyższy. Rozpoczynamy z pięcioma kartami na ręce, dopiero gdy je wszystkie wyłożymy, mamy prawo do ciągnięcia nowego kompletu.

W swojej turze dokładamy nową kartę – do zestawu własnego lub do kart przeciwnika – zawsze od zewnętrznej (ewentualnie korzystając z kart zaćmienia), możemy także usunąć 1-2 nasze wiersze wyłożonych wcześniej kart.

Kartą zaćmienia przykryć możemy już wyłożoną, dzięki czemu otrzymujemy kolejne miejsce do dołożenia nowej karty w przyszłości, numer musi zostać oczywiście odpowiednio dopasowany. W momencie, gdy wystawiliśmy obok siebie kilka kart zaćmienia, zakrywany najpierw te sąsiadujące ze zwykłymi kartami, a dopiero potem zaćmienie znajdujące się pośrodku.

Jeśli na karcie znajduje się zwierzę – przykładowo sowa, ważka, motyl, nietoperz, itp. to zagrywamy w swojej turze kolejną kartę. Jeśli już nie mamy kart na ręce, dociągamy i kontynuujemy.

Ciąg pięciu rosnących kart, nieprzerwanych kartą zaćmienia możemy złożyć i odstawić na lewą stronę żetonu – każda z nich ma wartość jednego punktu. Karty, które przy końcu gry pozostaną rozłożone po prawej stronie będą liczyły się jako noty ujemne – za każdą z nich stracimy jeden punkt. Kiedy skończy się stos dobierania, a stos kart odrzuconych do przetasowania już nie istnieje, wykładamy ostatnie karty z ręki i przystępujemy do podliczania wyników.

Zabawa w czwórkę, to gra w zespołach – w tym przypadku, jeśli jedna osoba z pary wykłada linię księżyca, kolejna musi skupić się na słońcu.

„Słońce i księżyc” na pewno przypadnie do gustu wszystkim, którzy lubią układać pasjans. Negatywna interakcja w grze występuje, ponieważ możemy dokładać karty do cudzych zestawów, przyznać trzeba jednak, że raczej skupiamy się na własnych układach. Skompletowane karty tworzą śliczne scenerie ukazujące różne pory dnia i nocy składające się na cykl dobowy natury. Wszystko to wygląda bardzo ładnie i jest proste do rozegrania. Ilustracje raczej nie zachwycą młodszych dzieci, ale z pewnością spodobają się starszym graczom. Gra ma mocno wyczuwalny klimat, logiczne zasady i interesującą mechanikę. Wartościowy produkt, który warto przetestować samemu.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: Słońce i księżyc – unboxing

Film: Słońce i księżyc – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!