Recenzja gry planszowej Capital

Podobają nam się produkty będące nośnikami historii, ukazujące kulturę i dzieje miasta – takie, które poszerzają naszą wiedzę w trakcie zabawy. „Capital” jest grą nie tylko rozrywkową – wystarczy spojrzeć na instrukcję, połowa tekstu to opisy najważniejszych obiektów, jakie podziwiać możemy w stolicy. Naszym zdaniem to najlepsza pamiątka, jaką turysta może obecnie zakupić po zwiedzaniu Warszawy.

„Capital” to gra kafelkowa dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, która zajmuje ok. 1h. Uważamy, że jest to najlepiej jakościowo wykonana pozycja z serii dla dojrzałych graczy, czyli Granna Expert, czy najlepsza – kwestia gustu.

Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na jakość komponentów, a po ich rozpakowaniu na porządek w pudełku. Otrzymujemy następujące komponenty: 105 kwadratowych płytek składających się na dzielnicę miasta i trzy kafle pomocy, 36 żetonów monet, 4 pionki oraz planszę. Ta ostatnia jest tutaj najmniej ważna, ponieważ służy za podstawkę na kafle będące sercem tej gry. Znakomitą rzeczą jest układ przegródek – każda grupa kafli tworząca daną epokę ma swoje miejsce, osobne jest dla monet, a pionki utrzymuje w stałej pozycji kawałek przezroczystego plastiku. Ład i czystość przechowywania oraz wygodny transport to duża zaleta, a dociekliwe oko dojrzy w rozmieszczeniu kafli sylwetkę Pałacu Kultury i Nauki.

Pionki to małe dzieła sztuki użytkowej. Na planszy przesuwać będziemy Syrenkę, będącą symbolem miasta. Wykonana jest z mocnego, dobrej jakości plastiku, od podstawki do miecza zachwyca.

Na kafelkach pokazano rozmaite typy zabudowy widzianej z lotu ptaka oraz oryginalne zdjęcia prawdziwych budynków. Istotne jest to, że rysunki są jasne i przejrzyste – nie napaćkane, co czasem zdarza się w przypadku widoku z góry. Obszary podzielono na: mieszkalne, handlowe, przemysłowe, kulturalne, parki, budynki użyteczności publicznej, kamienie milowe. Są także oznaczenia transportu.

Warszawę rozbudowywać będziemy od początków stołeczności miasta przez 6 epok, aż po czasy współczesne. Rewelacją jest dla nas, że autor gry uwzględnił wpływ I i II wojny światowej pod koniec III i IV epoki, co dodaje grze autentyczności historycznej.

Pierwsza faza gry to budowa dzielnicy. Docelowo ma ona kształt prostokąta o wymiarach 3×4 lub 4×3 kafli. Każdy z nich możemy także nadbudowywać, wtedy koszt zmniejszamy o wartość wcześniejszej płytki – jeśli była ona jednak bardziej wartościowa, zwrotu pieniędzy nie otrzymujemy. Dzielenie się kaflami jest bardzo ciekawie zorganizowane – w epokach nieparzystych po wyborze własnej płytki przekazujemy resztę osobie po lewej, a w parzystych po prawej stronie. Kaflę możemy zakupić i dołożyć do dzielnicy lub oddać do puli gry i zainkasować 3 monety na dalsze potrzeby. Stykające się bokami te same rodzaje terenu tworzą jeden większy obszar.

W fazie dochodu powstaje kamień milowy. Gracz, który spełnia kryterium opisane na płytce otrzymuje określoną nagrodę. Podczas wojen odrzucamy kolejno, najpierw jedną, a potem dwie kafelki, również ze znajdującymi się nadbudowami. Takie wydarzenia to wielkie zniszczenia dla naszej dzielnicy i konieczność opracowania nowych pomysłów na jej rozbudowę, ale również pusta przestrzeń pod kolejne płytki gry. Należy pamiętać, żeby usuwając kafelek nie podzielić dzielnicy na części – płytki zawsze muszą stykać się całym bokiem i tworzyć zamkniętą całość.

Punkty lub monety otrzymujemy za kamienie milowe oraz za odpowiednie dopasowanie płytek. Wybieramy park i otrzymujemy punkty za każdy osobny obszar mieszkalny z nim połączony. Obszary handlowe generują dochód za sąsiadujące z nimi domy. Noty za obszary kultury widnieją na kaflach. Tereny przemysłowe to oczywiście zyski, ale jeśli sąsiadują z domami powodują utratę punktów zwycięstwa, gdyż są uciążliwe dla mieszkańców. Każda ikona transportu to dwa punkty zwycięstwa, jeśli płytki ze sobą nie sąsiadują. Każdy budynek użyteczności publicznej to inne bonusy opisane na kafli. Pod koniec gry każde 5 monet wartych jest 1 punkt. Wygrywa osoba, która ma ich najwięcej po VI epoce.

„Capital” spodoba się wszystkim, którzy lubią pozycje bazujące na umiejętnym łączeniu płytek. Nam bardzo odpowiada, że gra odwołuje się do autentycznych miejsc oraz wydarzeń historycznych, co dodaje jej realizmu. Po pierwszej rozgrywce chcemy grać kolejny raz, ponieważ w trakcie zabawy przyswajamy sobie możliwości dopasowania płytek. Mechanika jest prosta, a punktacja logiczna. Losowość doboru kafli oraz inne kamienie milowe po obu stronach gwarantują oryginalność każdej rozgrywki. W dwie osoby bawimy się tak samo dobrze jak przy większej liczbie graczy, ale oryginalne dzielenie się płytkami nie funkcjonuje kiedy gra para. Planowanie swojej dzielnicy jest super zabawą i jednocześnie wyzwaniem, a nasze priorytety zmieniają się dla każdej epoki. Kataklizmy wojen to rzeczywiste zagrożenia dla Warszawy i w trakcje jej rozbudowy musimy pamiętać o ich następstwach.

Jest to najlepsza gra tego wydawnictwa zaraz obok „CVlizacje”. Dla mniejszej liczby graczy warto zakupić „Capital”, dla większej ten drugi produkt, a najlepiej mieć w kolekcji obie gry, bo są zupełnie różne. Dobra robota!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: Capital – unboxing

Film: Capital – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!