Recenzja gry karcianej Awans (3 edycja)

Bardzo nam przykro, że w obecnych czasach młodzi ludzie niespecjalnie szanują żołnierzy i raczej uciekają od służby wojskowej. Niechęć do mundurowych najprawdopodobniej wynieśliśmy z poprzednich lat, w szczególności z czasów komunizmu, ponieważ do „obrony” granic, żeby nie napisać pilnowania obywateli przed kuszącą wizją Zachodu, na stałe wcielano jednostki raczej słabo wyedukowane i ślepo oddane władzy ludowej, na wyższych szczeblach dowodzenia – po prostu mogli to być „przemalowani” Rosjanie. Ludzie inteligentni starali się uciec od służby w obawie przed znęcaniem się – powszechne zjawisko fali. Legendarne oddziały i ich dowódcy, jak Józef Piłsudski pozostały jednak w pamięci, w szczególności osób ceniących sobie narodowe wartości i wychowanie patriotyczne. Dla nich jest ta gra, jak również dla każdego, kto wiąże swoją przyszłość ze szkołami oficerskimi i przyszłą służbą Ojczyźnie.

„Awans” promowany jest jako gra, w której możesz zostać Marszałkiem Polski. Jest to pozycja edukacyjna, w której w przystępny i łatwy sposób nauczymy się symboli i stopni wojskowych. Gra dla 2-3 osób, w wieku od 8 lat, czas zabawy to ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy: talię kart, pionki, planszę z torem pól, instrukcję- przewodnik.

Instrukcja w przystępny sposób wyjaśnia przebieg i zasady gry. Jest tutaj dużo obrazków, które znakomicie uzupełniają tekst oraz przykładów działań z trwającej rozgrywki. Zwracamy uwagę na dobrej jakości papier, ale przede wszystkim na genialną warstwę edukacyjną. Opowieści o mundurach Wojska Polskiego w II rzeczypospolitej oraz biografie wybitnych wodzów i mężów stanu zachwycają i pochłaniają nas całkowicie.

Talie kart podzielone są na trzy rodzaje wojsk – sił lądowych, sił lotniczych i marynarki wojennej. Każda talia to odpowiadający jej pionek w rogatywce. Nowością w 3 edycji produktu są karty żandarmerii.

Na kartach sił zbrojnych ukazano naramienniki mundurów. Na trzech nowych kartach znajdują się oznaczenia żandarmerii wojskowej.

Plansza jest dwustronna, osobiście wolelibyśmy, żeby wszystkie trzy rodzaje odznaczeń widniały na jednej stronie. Zaczynamy z pozycji szeregowego, następnie awansować możemy na podoficerów, a następnie oficerów – młodszych, starszych, sztabowych, generałów, ostatecznie zwycięzca zostaje Marszałkiem Polski.

Przebieg gry podzielony jest na trzy tury, tj. starcia, awansu oraz uzupełnienia, wygląda następująco. Wybieramy talię dla każdego z graczy i przynależny jej drewniany pionek żołnierza. Wszyscy bierzemy trzy karty na rękę, a czwartą wykładamy na pole gry. Teraz każdy z nas jednocześnie zagrywa nową kartę. Najwyższy stopnień wygrywa i awansuje. W turze awansu naszym zadaniem będzie ułożenie z wyłożonych kart odpowiedniego układu następujących po sobie stopni – z pominięciem podziału na rodzaje sił zbrojnych. Odnajdujemy trzy lub więcej następujących po sobie kart stopni, jeśli przy okazji dana karta tworzy parę – równorzędny poziom awansu to otrzymujemy dodatkowy punkt. Za każdą kolejną kartę szeregu podnosimy się o jeden stopień i przesuwamy swój pionek na planszy. Możemy korzystać z planszy, która bardzo pomaga na początkowych etapach gry kiedy nie jesteśmy jeszcze zorientowani w oznaczeniach. Karty z kombinacji układów odkładane są z gry, reszta pozostaje wyłożona. W fazie uzupełnień dobieramy karty na rękę do kompletu 3 szt. Jeśli wykorzystaliśmy wszystkie odkryte karty, to musimy wyłożyć pierwsze na stół z poszczególnych stosów.

W przypadku remisu w fazie starcia wykładamy kolejne karty, jeśli bawią się trzy osoby, to wszyscy dokładają karty. Może się zdarzyć, że osoba, która wcześniej nie remisowała i miała najniższy stopień nagle wygrywa pojedynek i awansuje.

Gra dobiega końca, gdy zabraknie kart lub awansowany zostaje Marszałek Polski.

Wersja gry przeznaczona dla młodszych dzieci to standardowa wojna na stopnie z pominięciem pozostałych faz. Gracze obeznani w hierarchii stopni mogą z kolei spróbować swoich sił w wariancie „Mat”. Rozkładamy karty w układzie 3×5 stroną z widocznymi naramiennikami skierowanymi do góry. Teraz gracze jednocześnie zaczynają poszukiwanie szeregów lub trójek równych stopniem kart. Układ stale uzupełniamy, a jeśli nie można pobrać kombinacji kart to go poszerzamy. Wygrywa osoba z największą ilością pobranych szeregów.

Trudno nam jednoznacznie ocenić omawianą pozycję. Mamy do niej wielkie serce, ponieważ wychowanie patriotyczne i pamięć o bohaterach ma dla nas wielkie znaczenie, ale zdajemy sobie sprawę, że dla młodszych graczy karty z naramiennikami mogą okazać się po prostu zbyt mało atrakcyjne i dzieci wybiorą karty z samochodami czy motocyklami. Na pewno tematyka jest oryginalna i niepowtarzalna w grach planszowych, to największa zaleta produktu, ale także ogranicza grono odbiorców. Jakość i pomysł na przebieg rozgrywki są bardzo interesujące, a opcje gier dla nowicjuszy i zaawansowanych uzupełniają zabawę o nowe formy rozrywki. Wiedza merytoryczna przebogata, historia stopni wojskowych i biografie są wspaniałe, miłośnicy militariów i historycy będą oczarowani.

Produkt bardzo dobry, ale trzeba się interesować omawianą tematyką. Mam nadzieję, że córka i żona dadzą się namówić na partyjkę, b moim zdaniem warto!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Film: Awans Zostań Marszałkiem Polski – unboxing

Film: Awans Zostań Marszałkiem Polski – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!