Recenzja gry planszowej Smoczy wyścig

OGRY Games wdzięczni jesteśmy przede wszystkim, że wprowadzili na nasz rynek gry planszowe ze znakomitej rosyjskiej fantastyki uniwersum „Metro”, natomiast warto zwrócić uwagę także na produkt dla młodszego odbiorcy, czyli „Smoczy wyścig”. Pozycja po przeczytaniu instrukcji wydaje się nieco zawiła, natomiast w praktyce okazuje się banalnie prosta, ale interesująca zarazem.

Gra dla 2-4 graczy, jeśli zakupimy dodatkowy egzemplarz to możemy je połączyć i bawić się nawet w 8 osób! Uczestniczyć w rozgrywkach mogą już 6-latki, które jednak nie zechcą przeczytać dość długiej instrukcji, ale za to obejrzą rewelacyjny filmik na stronie wydawcy – zazdrościmy animacji. Czas gry to ok. 15 minut na każdego z uczestników. Standardowo najlepsza rywalizacja przy komplecie zawodników.

W opakowaniu znajdziemy: standardowych rozmiarów kolorowe karty z fantastycznymi wizerunkami smoków oraz pucharami, które służą do oznaczania kolejności, kafelki toru smoczego wyścigu – mocne, dwustronne, w części układane losowo – oraz karty postaci, na których widzimy przydatny spis podstawowych zasad. Całość zamykają drewniane pionki w kształcie smoka oraz instrukcja, naszym zdaniem chyba nawet zbyt szczegółowa, ale umiejętnie łącząca ilustracje z tekstem.

Celem gry jest wyprzedzenie pozostałych graczy i dotarcie jak najdalej na trasie wyścigu w trakcie 7 tur. Dzielą się one na fazy: odkrywania terenu i dodawania nowych kart to stosu dobierania, ciągnięcia kart na rękę gracza i dzielenia się nimi z innymi graczami, uruchamiania poprzez wsparcie naszych wielkich gadów i ich podróż po zaczarowanej krainie, turbo przyspieszenia – dodatkowych ruchów wynikających z dominacji w danej lokacji.

Karty poza ozdobnikami – imię smoka i ilustracja – posiadają informację: literową (doboru kart do określonej liczby graczy), numeryczną (oznaczającą poziom karty) oraz szybkość poruszania się po torze (większa cyfra), symboliczną (rodzaj i liczba wsparcia dla uruchomienia ruchu z karty). Wybrane smoki nie mają oznaczeń szybkości, a służą tylko do ataku – konkurent musi wtedy przeznaczyć większą liczbę kart oraz posiadać nowe symbole do uruchomienia atakowanego zwierza.

Na kartach postaci widzimy: talent, kolejność faz, liczbę tur oraz kart rozdawanych w każdej z nich i podawanych konkurentom w określonym kierunku, a także ilość pól, o które poruszamy się w danej rundzie fazy turbo. Talenty są następujące: gra zespołowa (cztery smoki do uruchomienia), uderz i leć (atak dodaje 2 pola ruchu), wysokie loty (odpalenie smoka o szybkości „6” i więcej to dodatkowe pole ruchu), sus zwycięstwa (remis lub wygrana w fazie turbo to dodatkowe pole ruchu), zmiennicy (wymiana smoka z zespołu to dodatkowe 2 pola ruchu), lot w szyku (odpalenie całego zespołu to 3 dodatkowe pola ruchu). Część postaci może wesprzeć swoim symbolem wybrane smoki.

W fazie turbo sprawdzamy, czy posiadamy karty z wybranych odkrytych krain, jeśli mamy ich najwięcej, to przesuwamy się o dodatkowe pola. W grze z użyciem kart z symbolem „B” występuje negatywna interakcja, która urozmaica zabawę, niestety nie wykorzystywana w pojedynkach 1:1. Pod koniec naszej tury możemy wymienić jednego smoka z zespołu, karty poza ścigającą się, wspieraną przez nas trójką (lub czasem czwórką) wracają do talii i są ponownie rozdawane.

Im dalej tym szybsze smoki, ale wymagające większego wsparcia. Podoba nam się również stopniowe odkrywanie terenów. Musimy umiejętnie zarządzać kartami w swojej turze i wybierać najbardziej przydatne. Warto także dostosować strategię do talentu postaci.

Gra bardzo nam się podoba, bo jest prosta, ale przyjemna i czuje się emocje związane z wyścigiem. Atrakcyjna szata graficzna to dodatkowa zachęta dla Młodego Giercownika, córka od razu prosiła, żeby jej czytać imiona postaci i wyjaśniać, co potrafią zrobić. Kafle terenu oglądała z zainteresowaniem.

Dobra, całkiem dynamiczna gra, która najlepiej spisuje się przy komplecie osób. Warto zagrać nawet kiedy czujemy się lekko zmęczeni, ponieważ pozycja nie jest wyczerpująca, a poprawi nam humor i zintegruje rodzinkę.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy OGRY Games.

Film: Smoczy wyścig – unboxing

Film: Smoczy wyścig – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!