Recenzja gry karcianej Dixit Podróże

Z „Dixitem” jest tylko jeden problem, a mianowicie pomysły na hasła do kart nam się zużywają i po pewnym czasie zaczynamy się powtarzać. Ma to pewien wpływ na wybór karty przez gracza, może nie ogromny, ponieważ zestawy wyłożonych ilustracji raczej nam się nie powtórzy, ale poszczególne karty już tak.

Przed wami dodatek nr 3 do gry „Dixit” zatytułowany „Podróże”. Wydaje się, że tematyka będzie raczej okrojona i związana z poszczególnymi krajami, ale czy na pewno? Jakie są te 84 nowe karty?

Karty są w stosunkowo ciemnych kolorach, w jednakowej tonacji, rozmiarów i formatu papieru, jak w podstawowym „Dixit”.

Obrazy to nie widoczki z podróży. Nie znajdziemy tutaj zabytków czy typowego turysty z bagażem. Zaledwie kilka kart kojarzy nam się bezpośrednio z państwami, przykładowo Sfinks, czy głowy amerykańskich prezydentów, ewentualnie słoń i budowla w stylu słynnego Tadż Mahal, czyli nawet dla niewtajemniczonych – wypisz, wymaluj Indie.

Częściej widzimy tutaj samych podróżników lub postaci, które można spotkać w trakcie naszej wędrówki po świecie. Traperzy, karczmarka, Indianie, sternik – to tylko niektóre z postaci. Podróż to także wyprawa w głąb siebie oraz pewne kadry z cyklu życia, zatem jest kobieta w ciąży, kłócące się dzieci, więzień i staruszki, a potem i duchy, bo nikt nie wie, czy śmierć jest kresem czy nowym początkiem.

Są zwycięzcy, ale więcej jest przegranych – zapłakani, o smutnych minach, uwięzieni, zaskoczeni swoją opłakaną sytuacją i niemocą. Większość kart wyraża smutek, nostalgię, tęsknotę, zwątpienie i inne przede wszystkim nieprzyjemne uczucia. Znajdziemy środki lokomocji jak statki i powozy. Zawody przypominające o pogoni za pieniądzem po wszelakiej ziemi, a więc górnicy, którzy są tam, gdzie złoże, wędrowny cyrk – nieustannie w drodze, zabrakło cyganów. Są typki spod ciemnej gwiazdy, ponieważ włóczęga to również niebezpieczeństwa.

Wybrane postaci z bajek, „Czerwony kapturek” to przecież samotne spacery dziewczynki po lesie i piknik z wilkiem w tle, a dżin to jedna z ważnych postaci z wojaży po krajach arabskiej baśni żeglarza i odkrywcy krain – Sindbada. Są motywy fantasy, bo tam wszyscy zmierzają w stronę smoka czy mrocznej wieży.

Karty są świetne, nie wszystkie może wieloznaczne, ale już w połączeniu z innymi taliami znacząco wzrośnie nasza skarbnica pomysłów. Obrazy inspirują i skłaniają do refleksji nad zmiennością świata i wielością napotykanych kultur, ewolucją podróżnika i czasem, który ucieka coraz szybciej, a może to my jesteśmy coraz starsi i bardziej doświadczeni przez życie.

Gorąco polecam. Do pudełka z „Odysei” powinny zmieścić się trzy dodatki, to nasz drugi po „Wizjach”. Już niebawem opowiemy wam, na którym skończyliśmy kompletowanie naszych kart. Miłego dnia!

Film: Dixit Podróże – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!