Recenzja gry karcianej Kosmopolis

Serię „gry z pazurem” uwielbiamy i naszym zdaniem na chwilę obecną jest ona najlepszą z dostępnych u tego wydawcy. „Kosmopolis” to najnowszy produkt wchodzący w jej skład, czy trzyma poziom poprzednich pozycji, przeczytajcie – zapraszamy!

Jest to gra karciana dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, zabawa zajmuje nam ok. 20-30 minut. Wewnątrz zgrabnego pudełka, które nie zajmuje wiele miejsca na półce znajdziemy talię kart, drewniane pionki i przejrzyście napisaną instrukcję.

Karty są ładnie ilustrowane, widzimy na nich kobiety i mężczyzn społeczeństwa przyszłości. Nam osobiście przypominają charakteryzację rodem z filmów science – fiction Luca Bessona, jak ze słynnego „Piątego elementu”.

Celem gracza jest zdobycie najwyższej ilości punktów w swoim mieście za wszystkie wyłożone karty, niewykorzystane pionki oraz karty otrzymane, jako bonusy. Należy uwzględnić fakt, że wartości uzbierane w określonych kolumnach w mieście gracza nie mogą być wyższe niż w Kosmopolis po ich modyfikacji.

Karty są standardowych rozmiarów i formatu papieru, dzielą się na 3 rodzaje: profesji, Kosmopolis, modyfikacji. Talia profesji to 18 kart w każdym z 4 kolorów o wartości 2-6 jednostek. Karty Kosmopolis to te same karty, ale bez siły, za to z informacją o akcji, którą będą wywoływać. Karty modyfikacji będą zmieniały (podnosiły lub obniżały) wartość każdej kolumny w Kosmopolis.

Przygotowanie do gry jest szybkie – wykładamy 4 dwustronne karty tworzące Kosmopolis, losujemy najwyższą kartę modyfikacji stając się pierwszym graczem, wybieramy karty docelowo otrzymując 5-6 na rękę w zależności od liczby graczy, losujemy pierwszą kartę profesji, którą kładziemy na odpowiedniej kolumnie w Kosmopolis. Gra trwa przez trzy rundy, w każdej na początku następuje wybór kart, potem podczas tur będziemy je wykładali w mieście gracza lub w Kosmopolis, a gdy pozostaniemy z pustymi rękami – podliczali punkty.

Umieszczając kartę we własnym mieście będziemy mogli otrzymać za nią punkty, jeśli dany rząd nie przekroczy wartości swojego odpowiednika w Kosmopolis. Dodając kartę do Kosmopolis uruchamiamy odpowiednią akcję. Agent pozwala nam obejrzeć kartę modyfikacji i ustawić ją zakrytą przy wybranej przez nas kolumnie w Kosmopolis. Kapłan pozwala nam wziąć na rękę i od razu umieścić w mieście rodzimym najniższą kartę z jednej z pozostałych kolumn w Kosmopolis. Uczony pozwala dobrać i pozostawić na ręce kartę ze stosu profesji – jeśli na końcu tury mamy więcej kart od innych, nadwyżkę wykładamy do własnego miasta. Za Kupca otrzymujemy pionek, który obniża nam wartość danego rzędu, a niewykorzystany przynosi dodatkowy punkt na finiszu. Kiedy wartość danej profesji w mieście gracza przekroczy tą z Kosmopolis, tracimy karty – wypadają one z gry. Pod koniec każdej tury sprawdzamy zmodyfikowane kolumny i osoba mająca najbardziej zbliżoną wartość bierze najwyższą kartę, jako punktujący bonus. W przypadku remisu pierwszeństwo „poboru” na gracz rozpoczynający. Należy jeszcze wspomnieć, że wyłożone karty w mieście gracza oraz Kosmopolis pozostają tam do końca rozgrywki.

Gra odrobinę przypomina nam „Wyspę dinozaurów” innego wydawnictwa. Tamta skierowana jest jednak dla młodszego odbiorcy, a sama mechanika jest odrobinę bardziej płytka, ponieważ nie mamy własnych akcji specjalnych. „Kosmopolis” wymaga od graczy przewidywania ruchów konkurentów, zarządzania ryzykiem związanym z wyłożeniem karty, odpowiedniego wykorzystania umiejętności poszczególnych profesji. Rozgrywka jest szybka i płynna, zabawa wciąga.

„Kosmopolis” znakomicie wpisuje się w specyfikę gier tej serii, czyli z założenia odbiorca nie będący już dzieckiem, atrakcyjna cena produktu, średni poziom zaawansowania, raczej krótka, ale dynamiczna rozgrywka. Dobra gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: Kosmopolis – unboxing

Film: Kosmopolis – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!