Recenzja gry planszowej Rachmistrz

Profesor Granna wskazuje, że „liczby rządzą światem” i jeśli łączyć je z rzędami cyfr na koncie to pewnie ma rację. „Rachmistrz” to kolejna z gier wchodzących w skład serii „IQ Granna”, która przyda się do powtarzania działań z matematyki. Polecamy zakupić, gdyż przy okazji dokarmiamy zebrę z warszawskiego zoo.

Produkt dla dzieci w wieku od 10 lat, jednocześnie zagrać może 2-6 osób. Wewnątrz opakowania: dwustronna plansza, żetony w różnych kolorach, klepsydra, trzy kostki z cyframi na ściankach.

Plansza przypomina pajęczynę lub plaster miodu. Widzimy tutaj ułamki, cyfry oraz liczby zamknięte w trójkątnych polach z obciętymi rogami oraz okrągłe miejsca na nasze żetony – każdy wynik oznaczony może zostać trzema kolorowymi krążkami. Ułamkowe rozwiązania dostępne są tylko na jednej ze stron planszy.

W zależności od liczby graczy rozdajemy różną ilość żetonów w danym kolorze, kiedy bawimy się w parze, korzystamy z dwóch barw krążków jednocześnie.

Kości zostały rzucone i wszyscy myślimy nad działaniem oraz wynikiem. Osoba, która pierwsza je poda kładzie żeton na jednej z trzech pozycji wokół rozwiązania. Krążki układamy znakiem zapytania skierowanym do góry. Po umieszczeniu pierwszego z nich obracamy klepsydrę, teraz pozostali maruderzy mają po 15 sekund na dokończenie myśli i dołożenie swoich żetonów. Wyniki ich działań nie mogą się powtarzać z naszymi. Jeśli wszystkie obliczenia były prawidłowe i zmieściliśmy się w wyznaczonym czasie, obracamy krążki zakrywając znaki zapytania. Następnie kostki są przerzucane i cały proces powtarza się na nowo. Jeszcze jedna uwaga – nie wolno łączyć kostek z cyframi w liczby, każda występuje osobno!

W momencie, gdy któryś z uczestników zabawy wyłoży wszystkie swoje żetony rozgrywka dobiega końca. Teraz patrzymy na skupiska – grupy bezpośrednio ze sobą sąsiadujących krążków. Od największego ze zbiorów odejmujemy niewyłożone żetony – wszystkie liczone są jako pojedyncze punkty. W przypadku dwóch zbiorów o jednakowej licznie żetonów – wybieramy tylko jeden z nich. Wygrywa osoba, z najwyższą liczą punktów.

Para graczy korzysta z dwóch kolorów żetonów, a w trakcie każdej kolejki może wykonać dwa działania.

Z wyglądu gra nie powala, ale tak jest bardzo często w przypadku pozycji logicznych oraz obliczeniowych. W trakcie zabawy wykonujemy dowolne kombinacje działań na trzech cyfrach, do wyboru mamy dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Pamiętamy o kolejności wykonywania działań, stosować możemy jednak nawiasy. Uczymy się szybkiego liczenia w pamięci, swobodnie dopasowujemy działania do rozwiązań widocznych na planszy. Im dalej, tym trudniej, gdyż wolnych miejsc zaczyna ubywać, a tym samym zmniejsza się zbiór możliwych wyników. Klepsydra to dodatkowe emocje, gdyż nasi konkurencji muszą się śpieszyć, dzięki temu sama gra staje się bardziej dynamiczna i emocjonująca. Kombinowania i łamania głowy jest wystarczająco wiele, a po wygranej czujemy satysfakcję. Podoba nam się, że na początku gry na planszy jest dużo wolnych miejsc, zatem skomplikowanie wzrasta stopniowo – trudniej jest dopiero wtedy, kiedy jesteśmy już dobrze rozegrani. Wyniki końcowe zależą od naszej biegłości w liczeniu i mnogości pomysłów na dopasowanie działań do kostek, przydaje się również bystre oko, kiedy musimy szybko przejrzeć bazę dostępnych na planszy rozwiązań. Szczęście w rzutach jest mniej ważne, ponieważ dane kostki obowiązują wszystkich w obecnej kolejce.

Gra przyda się w domu, kiedy trenujemy liczenie, a także na lekcjach matematyki, jako pomoc dydaktyczna łącząca zabawę z praktyczną nauką. Inteligentna gra, przemyślana mechanika – wszystko elegancko śmiga, a zabawa bawi i uczy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: Rachmistrz – unboxing

Film: Rachmistrz – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!