Recenzja gry Fantazja

„Fantazja” – kraina wyobraźni, która kojarzy się z filmem „Niekończąca się opowieść”, gdzie chłopiec otwiera książkę będącą kluczem do magicznego świata. Tym razem źródłem niesamowitych przeżyć będzie śliczna gra kafelkowa o podobnym klimacie, jak klasyczny już obraz Wolfganga Petersena.

„Fantazja” to najnowsze dziecko od wydawnictwa „Foxgames”. Produkt dla dwójki graczy w wieku od 7 lat, z których rozpoczynającym zostaje ten, który oglądał wspomniany wcześniej film. Przednia zabawa w dokładanie kafli zajmuje ok. 25 minut.

Pierwsze, o czym myślimy, kiedy mamy powiedzieć coś wstępnie o tej pozycji to, że krainę zilustrował człowiek z wielką wyobraźnią oraz talentem artystycznym. Kafle są po prostu piękne! Młody Giercownik chętnie je przeglądał, córka patrzyła jak urzeczona – graficzki nieco cukierkowe, ale i tak czarujące i nie przesłodzone, jak u landrynki. Niektóre domeczki wyglądają podobnie do tych z kultowej gry komputerowej „The Settlers”, kształty są jednak trochę bardziej bajkowe – nam jedna z ilustracji przypomina zamek Gargamela ze „Smerfów.”

Każdy z nas otrzymuje zestaw 6 kafli, które tworzą rękę gracza, mamy również stos płytek dobierania oraz odrzucania, a część z nich wydajemy, jako formę zapłaty za wyłożenie mocniejszych budynków wyższego poziomu.

W swojej turze możemy dołożyć płytkę małego budynku obok innych będących już w puli gry lub dużego i specjalnego budynku jeśli mamy zdobyty punkt wyobraźni. Mamonę potrzebną do wystawienia lepszego domostwa otrzymujemy poświęcając jedną kaflę z ręki.

Na potrzeby przyspieszenia rozgrywki na filmiku środki płatności pozyskiwaliśmy jednocześnie z ich wydawaniem, ale wy musicie rozdzielać te akcje, dzięki czemu w rzeczywistości gra się wydłuży. Kafle na ręce rzecz jasna również należy trzymać w sekrecie przed konkurentem.

Gra jest płynna i dynamiczna, ponieważ bawią się tylko dwie osoby i nie trzeba długo czekać na swoją kolejkę. Płytki dokładamy pilnując symboliki na bokach – nowa musi mieć identyczną barwę i równą lub wyższą liczbę kropek, jak te z nią sąsiadujące. Jeśli kolejną płytkę stawiamy na innej – zgadzać się musi rodzaj budynku, a cyfra rzymska powinna być o jeden wyższa – interesuje nas też jedynie ułożenie kolorowych kropek, nie ich ilość.

Istotnym symbolem jest czarne słoneczko widoczne na niektórych kaflach – jest to „mroczna energia”. Kiedy zestawimy dwie płytki z takim oznaczeniem, obie wypadają z gry wraz ze wszystkimi, które straciły przez powstałą lukę swoje połączenia.

W grze biorą udział żetony bonusowe oraz mocy budynków. Złote krążki otrzymujemy kiedy są już wyłożone dwa budynki wybranego typu i posiadamy przewagę w stosunku do przeciwnika. Dodatkowe punkty – krążki o wartości 5 jednostek otrzymujemy kiedy płytkę III poziomu ustawiamy na własnej. Warto tu zaznaczyć, że zakrywać możemy nie tylko swoje kafle.

Użycie złotych żetonów mocy to akcja dodatkowa – druga do wykonania, możliwa jednak tylko raz na turę niezależnie od ilości posiadanych złotych monet. Krążek budynku mieszkalnego pozwala nam wymienić 3 płytki, a nowe pozyskujemy z własnego stosu kafli odrzuconych. Żeton produkcyjny pozwala na dobranie pojedynczej odrzuconej płytki i zamienienie jej na punkt wyobraźni. Krążek militarny blokuje na jedną turę dostęp do wybranego kafla. Magiczny – wybieramy 4 losowe kafle przeciwnika, dwie odrzucamy na spód jego stosu dobierania, a dwie oddajemy – taka bezpośrednia ingerencja w rękę przeciwnika. Specjalny – zastąpienie wyłożonego budynku własnego (z pominięciem specjalnych) nowym z ręki. Zamieniany budynek bierzemy na rękę.

Punkty pozyskujemy za wszystkie odkryte – widoczne kafle oraz za żetony bonusowe, wartości widoczne są na płytkach. Wygrywa osoba, która uzbierała ich więcej.

Mechanika rozgrywki nawiązuje do innych pozycji kafelkowych, bazuje na logicznym łączeniu płytek i uruchamianiu mocy. Większość graczy od razu poczuje się jak przysłowiowa ryba w wodzie i odnajdzie w zasadach gry. Bajkowe ilustracje sprawiają, że produkt podoba się każdemu bez wyjątku.

W dwie osoby gra się bardzo przyjemnie, osobiście przypuszczamy, że w przyszłości powstać mogą kolejne frakcje i będziemy bawili się w rozszerzonym gronie.

Na pewno jest to jedna z ładniej wyglądających pozycji Foxgames. Gra stosunkowo prosta i szybka, która sprawdzi się jako jedna z kilku wykładanych w danej sesji, ponieważ zbytnio nie męczy głowy, a jednak daje satysfakcję z budowania własnego poletka. Zabawa cieszy, nawet kiedy przegrywamy, a to świadczy, że tytuł jest super!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: Fantazja – unboxing

Film: Fantazja – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!