Recenzja gry planszowej Torres

Na wydanie gry „Torres” spoglądaliśmy z oczekiwaniem, nadzieją i niecierpliwością. Klasyk, z którego mądrych mechanik skorzystała niejedna późniejsza gra będąca następnie też hitem. Wzór do naśladowania, protoplasta – można wiele pisać o tej grze, ale lepiej ją rozłożyć i zasiąść do zabawy.

Zacznijmy od tego, że nie jest to gra dla początkujących – jest zbyt złożona, chociaż logiczna i uporządkowana, trzeba jednak brać pod uwagę wiele możliwości rozbudowy i zajmowania poszczególnych lokacji, wykorzystywana kart, w tym mistrzowskich. Jest to pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, zabawa zajmuje z godzinę. Zacznijmy też od tego, że jest to „Spiel des Jahres”.

Autorzy to uznani twórcy gier. Dwa lata z rzędu zgarnęli najwyższe noty, gry roku za „Tikal” i właśnie „Torres”, chętnie jeszcze wymienię „El Grande” – od lat na topie. Jeśli podoba wam się „Tikal”, a to jedna z naszych ukochanych pozycji w kolekcji, to znajdziecie tutaj podobne działania – punkty rozdzielane na poszczególne akcje czy manipulacje na planszy, może nie kaflami, ale segmentami zamków – takie małe 3D!

W opakowaniu znajdziemy: plansze podobną do szachowej, ogrom segmentów zamków, pionki rycerzy i starego króla, karty oraz obszerną instrukcję, gdyż w kilku językach. Jakościowo wszystko dopracowane, na wysokim poziomie wykonania.

Celem gry jest uzbieranie najwyższych wyników po trzech fazach gry za zajęte przez nas zamki. Chętnie skorzystamy też z królewskiego bonusu czy kart mistrzowskich. Osoba z najwyższymi notami po trzech punktowaniach zostaje następcą tronu i wygrywa rozgrywkę. Takie skojarzenie – „Gra o tron”…

Nasze punkty akcji będziemy przeznaczali na rozmieszczanie rycerzy i ich przemieszczanie, umieszczanie segmentów zamków, dobieranie kart akcji i ich zagrywanie – najczęściej dla dodatkowych manipulacji segmentami oraz rycerzami.

Podczas przemieszczania i dokładania rycerzy obowiązują reguły: wojacy jednego gracza sąsiadują ze sobą kiedy startuje nowy, poruszają się po prostych (nie na ukos), każda wspinaczka kosztuje punkty, w dół można zeskakiwać z wyższych wysokości, nie można przeskakiwać innych rycerzy, nie wchodzimy na zajęte pola. Zamki mają bramy, możemy zatem przemieszczać się na dłuższe odległości.

Budując zamki podporządkujemy się kolejnym zasadą: wysokość dostosowana do podstawy, rozbudowa istniejących zamków, zamki stykają się co najwyżej narożnikami.

Karty to kolejne możliwości: skoki o dwa poziomy, dokładanie segmentu pod rycerza z własnych zasobów, dokładanie segmentu z puli gry na planszę, wchodzenie w bramę i wychodzenie inną – najczęściej wyższą, przemieszczanie rycerza na ukos, roszada pustych segmentów na planszy, dodawanie punktów akcji, przestawianie rycerza na puste pole. Dla zaawansowanych dochodzą kolejne karty mistrzowskie i punktacja: za rycerzy na różnych poziomach, na tym samym poziomie, na liniach prostych, za formacje kwadratów, za krawędzie planszy, za konkretną ilość kontrolowanych zamków w danej fazie gry, za przekątne planszy, za sąsiadujących.

Pamiętać jeszcze należy o manipulacji zasobami – własnymi wieżami. Każda kolejna tura to wieża mniej i przekładanie poszczególnych segmentów do wysokości maksymalnie trzech.

Generalnie, jak widać do instrukcji trzeba na początku zaglądać, ale podobnie było z „Tikal”, a teraz to nie problem, a wręcz zachęta do gry, bo wyzwania i dodatkowe interesujące możliwości do wyboru, a im ich więcej tym większa swoboda i mniej losowości. Kiedy gramy w opcji podstawowej rozkładamy zamki startowe, jak nakazuje plansza, ale ciekawiej jest kiedy gracze samodzielnie je dodają – wtedy zaczyna się wolnoć i kolejne emocje już na samym początku gry.

Pozycja porusza, bankowo zostaje w kolekcji i kto wie, czy nie bezie jedną z najciekawszych gier wydanych w tym roku na polskim rynku, poczekamy jeszcze do świąt i zobaczymy…

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: Torres – unboxing

Film: Torres – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!