Recenzja gry edukacyjnej Piracka ortografia

Stworzyć dobrą grę edukacyjną jest dużo trudniej niż tylko rozrywkową, po prostu nie przepadamy za nauką, ponieważ rozwój umysłowy związany jest z wysiłkiem. Piraci to wdzięczny temat, ponieważ każde dziecko kocha przygody, świetnie więc, że połączono je ze kształceniem. Zapraszamy do nauki, tzn. na piracką wyprawę i bitwy ortograficzne na morzu wiedzy.

Mamy przyjemność poinformować, że wspieramy ten produkt i jesteśmy z tego dumni. Śmiem twierdzić, że na chwilę obecną to najlepsza gra edukacyjna kształcąca z zasad poprawnej pisowni, a przynajmniej najbardziej klimatyczna, przecież radosna atmosfera podczas nauki to poważna sprawa!

Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 6 lat, zabawa zajmuje ok. 20-40 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy dwustronną planszę, żetony, karty, pionki i kostkę oraz instrukcję.

W trakcie zabawy rozwiązujemy zagadki ortograficzne i zdobywamy dukaty, te z kolei wymieniamy na kryształy i ostatecznie na skrzynie pełne skarbów. Osoba, która zdobędzie najwięcej pirackich kufrów z puli biorącej udział w aktualnej rozgrywce, wygrywa grę.

Zabawę zaczynamy na wskazanych na planszy polach, pierwszy w rejs wypływa gracz, który wyrzucił największą liczbę oczek. Pola ze statkami odpowiadają danym krążkom z literami. Stając na takiej miejscówce uzupełniamy odpowiednie słowo z bieżącej karty zagadek ortograficznych. Pola z dukatem, to nagroda – bierzemy monetę. Skrzyżowane miecze na czarnym tle przypominające piracką flagę to miejsca bitew. Osoba, która zatrzyma się na takim polu, ma prawo wyzwać dowolnego gracza na pojedynek. Odsłaniamy kartę wylosowaną ze środka stosu jednocześnie wykładając żetony przy każdym ze słów. Pirat, który lepiej zna ortografię zdobywa dukaty. Jeśli dany gracz nie ma kosztowności, nie można go wyzwać na pojedynek, jeśli ma wyższe „nominały” – musi je rozmienić na drobne. Zdobyte kosztowności wymieniamy parami, czyli dwa dukaty to kryształ, a para kamieni to skrzynia. Białą flagę możemy wykorzystać tylko raz, wtedy wycofujemy się z pojedynku z danym graczem, który nas wyzwał.

Gra kończy się, kiedy wszystkie skrzynie zostaną rozdane – dla dwójki graczy będzie ich 5 szt., dla trójki – 7 szt., a dla kompletu uczestników – 10 szt.

Druga gra, to wyścig do pirackiej kryjówki. Po drodze spotkają nas rozmaite przygody – rozbitek wskazujący skrót, pomyślne wiatry – jeśli poprawnie uzupełnimy wyraz, mielizny zatrzymujące okręt – chyba, że odpowiemy na komplet pytań z karty, ośmiornice i potwory morskie – jedne nam pomyślne, inne wręcz przeciwnie. Będzie też mapa skarbów, niestety zniszczona, dzikie plemiona, które zajmą nam czas oraz majtek, który wypadł za burtę i trzeba po niego wrócić, a nawet pechowy wrak statku, czyli startowanie z nową łajbą. Tutaj wygrywa pierwszy na mecie.

Baza słownikowa obejmuje aż 150 wyrazów z „u” i „ó”, „rz” i „ż”, „ch” i „h”.

„Piracka ortografia” jest pięknie ilustrowana, Dawid Wiącek wykonał kawał dobrej roboty. Brawo! Pola nie są mocno zarysowane, ale otoczenie już tak, dzięki czemu wydaje się, że naprawdę pływamy po dzikich krainach i na niebezpiecznych wodach.

Naszym zdaniem ilustracje z tej gry nie ustępują tym, z nagradzanej pozycji książkowej „Mapy” od państwa Mizielińskich – też naśladują dziecięcą kreskę i są na równie wysokim poziomie artystycznym. Uważamy je za naprawdę urocze. To one powodują, że czujemy powiew wiatru dmuchającego nam w żagle i mamy ochotę uczyć się dalej. Warto wspomnieć, że mechanika gry została przemyślana – rywalizacja w bitwach wzbudza silne emocje, nie sposób zgubić się wybierając daną zagadkę ortograficzną, a czasem trzeba rozważyć podjęcie ryzyka – czy czekamy kolejkę, czy rozwiązujemy komplet zadań, ponieważ możemy na tym stracić w przypadku pomyłki.

Przy tych wszystkich pozytywnych słowach o grze, czas na łyżkę dziegciu. Droga „Zielona Sowo” – dla takiej przebojowej gry edukacyjnej wypada zrobić drewniane stateczki lub chociaż plastikowe, aby tylko pozbyć się tych koszmarnych pionków z byłej epoki – lepiej podnieść cenę o kilka złotych, ale to zmienić!

Znakomita gra edukacyjna, tak powinny wyglądać kolejne produkty tego wydawnictwa, w tą stronę zmierzajcie, a nie traficie na rafy. Gorąco polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Wydawnictwu Zielona Sowa.

Film: Piracka ortografia – unboxing

Film: Piracka ortografia – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!