Recenzja gry planszowej Kontynenty

„Kontynenty” są dla nas dobrym przykładem mądrego wykorzystania zagranicznych wzorców w rodzimych produkcjach. Oglądając produkt mamy wrażenie, że ruch i obraz centrum planszy podobne są do serii „Pandemic”, a przecież „Legacy” to najlepsza według ekspertów gra na świecie. Z kolei misje i punktowanie z kart przypominają nam te z „Wsiąść do pociągu”, również jednej z najpopularniejszych gier familijnych globu. Warto rozwijać sprawdzone modele w naszych grach i przyjemnie je promować, stąd nasz patronat.

Gra planszowa dla 2-4 dzieci w wieku od 6 lat, która zajmuje ok. 20-40 minut. W opakowaniu kolorowe żetony, plansza, karty, kostka oraz instrukcja. Żetony i plansza są dwustronne.

Celem pierwszej gry jest ukończenie misji z posiadanych kart, za które zdobywamy punkty. Osoba, która uzbiera ich najwięcej po 10 rundach wygrywa zabawę. Za karty misji, które nie zostały zakończone tracimy połowę wartości punktowej. Za bonus zdobywamy dodatkowe noty, ale w momencie zakończenia misji podstawowej z karty.

Startujemy z Antarktydy. Przed rozpoczęciem rozgrywki należy potasować karty i rozdać każdemu po trzy – wybieramy 1-3 misji. Musimy również poukładać żetony na polach dookoła planszy – wszystkie oznaczone są kolorowymi symbolami, a także opisane – baza wiedzy, w sam raz na lekcje geografii.

Wykonujemy 1-3 przesunięcia na planszy – punkty są połączone liniami. W miejscu postoju możemy pobrać żeton, ale nie jest to obligatoryjne. Ważne, żeby krążek pasował do naszych misji. Po fazie poruszania się następuje wymiana żetonów – ustalamy sobie cenę za dane krążki. Ostatnie działania to przesunięcie żetonu rundy oraz, ewentualne uzupełnienie ręki o kolejną misję ze stosu – wybieramy 1 z 2 wierzchnich kart.

Gra jest interesująca, polega na rozsądnym planowaniu ruchu oraz mądrym handlu posiadanymi zasobami – żetonami. Pojedyncze krążki występują w ograniczonych ilościach – po 2 szt., ale biorą udział w każdej misji, gdzie występuje dany symbol, czasem warto zatem zaryzykować i sięgnąć po nowe misje.

Na odwrocie planszy znajdziemy płaszczyznę dla kolejnej gry. Ta przypomina nam „chińczyka”. Nasze zespoły startują z bazy na Antarktydzie i muszą się przedostać na poszczególne kontynenty. Celem jest zdobycie wszystkich sześciu kontynentów, kto tego dokona jako pierwszy wygrywa grę.

Poruszamy się zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki przerzucając kostkę. Świetne jest to, że to my rozdzielamy oczka pomiędzy nasze pionki – 6 szt. Przykładowo „5” na kostce może przenieść dwóch podróżników o kolejno „2” i „3” pola lub jednego wędrowca o sumę ze ścianki, w tym przypadku maksymalnie będzie ich pięciu – przemieszczonych o „1” pole do przodu.

Występuje tu negatywna interakcja, ponieważ stając na zajętym przez przeciwnika polu zbijamy go – pionki konkurenta wracają na pole startowe i rozpoczynają podróż od początku.

Zajmując miejsce z oznaczeniem namiotu możemy pozostawić pionek na kontynencie, wcześniej należy jednak wymienić trzy zwierzęta zamieszkujące dany obszar – rysunki są widoczne na planszy, co ułatwia zadanie.

Obie gry są bardzo ładne. Jasne kolory podobają się Młodemu Giercownikowi, co ciekawe córka woli nawet planszę gry uzupełniającej od podstawowej. Nam bardzo podoba się główna gra, przypominająca odrobinę „Pandemię”, której kampanię niedawno udało nam się ukończyć – miłe wspomnienia. Teraz razem z dzieckiem możemy zasiąść do wspólnej zabawy, którą ma coś wspólnego z tamtym tytułem, a jednocześnie jest pozycją edukacyjną. Fajne!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Wydawnictwu Zielona Sowa.

Film: Kontynenty – unboxing

Film: Kontynenty – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!