Recenzja publikacji o grach podwórkowych Przed Blokiem

Jedni pojechali na Essen i rozpoczynają dzisiaj właśnie wielkie łowy na targach gier planszowych, inni zostali i siedzą przed blokiem. Tutaj jednak nie jest nudno, jeśli wiesz, jak zorganizować sobie wolny czas i na pewno jest bezpiecznie, a u naszych zachodnich sąsiadów to już nie zawsze…

Dzisiejszy produkt jest trochę nietypowy, jak na Młodego Giercownika, jednak od razu zdecydowaliśmy, że musi się u nas pojawić – to taki ukłon w stronę tradycji, klasycznych zabaw podwórkowych, swoisty wehikuł czasu. Kiedy nie masz przy sobie planszy, zapomniałeś kart, pozostają ci jeszcze zabawy ruchowe – i nie mamy na myśli gier zręcznościowych wyciąganych z pudełka! Zapraszamy do recenzji.

„Przed Blokiem” to „55 podwórkowych gier i zabaw dla dzieci z czasów, kiedy nie było smartfonów”. Trzymamy w dłoni miniaturkę bloku z wielkiej płyty. Z przodu klatka schodowa i rzędy okien, po bokach także szklane szyby, od wewnętrznej strony osiedla balkony, nie zapomniano też o płaskim dachu i otworach kanałów wentylacyjnych. Design robi piorunujące wrażenie – po prostu bajer! Wysuwamy prawą stronę opakowania, tutaj w kieszonce znajduje się 57 numerowanych kart.

Pierwsza karta ze słowami wstępu, że to forma prezentu dla kolejnych pokoleń od rodziców i dziadków, zanim te wszystkie zabawy z ich dzieciństwa przepadną w niepamięci. Jest wzruszenie, nostalgia, w myślach może jakieś podsumowanie lub definitywne zamknięcie pewnego okresu. Tutaj znajdziemy także spis treści.

Gry zaprezentowane w tym zestawie to: 1-2-3 Baba-Jaga patrzy, Berek, Bitwa o fortecę, Chłopek, Chodzi lisek koło drogi, Chusteczka, Ciepło-zimno, Ciuciubabka, Ciupy, Cymbergaj, Czarny lud, Czołg, Do jednej bramki, Dwa ognie, Fruczka, Głuchy telefon, Głupi Jaś, Gokart, Gorące krzesła, Gra w gumę, Jeden na jednego, Jedno podanie, Kaczki, Kapsle, Klipa, Kocia kołyska, Kolory, Kowboje i indianie, Krowa, Król koszykówki, Król Lul, Listek, Łapanie-klaskanie, Monety, Murarz, Państwa, Parzyłapki, Podchody, Pokrzywka, Policjanci i złodzieje, Pomidor, Proca, Salonowiec, Skakanka, Słoń, Stary niedźwiedź, Stópki, Sztandary, Ścianka, Toczenie obręczy, Tysiąc, Walka jeźdźców, Walka kogutów, Wianki, Zabawa w chowanego, Wyliczanki.

Ufff, dużo tego – to takie kompendium zabaw z dawnych lat, z okresu komuny i wcześniej. Każda karta ładnie ilustrowana na okładce, wewnątrz podzielona na wyraźne części informujące o zasadach i świetnie komponujące się z rysunkami bawiących się dzieci. Tył każdej karty zorganizowany na identycznej zasadzie: „Po co w to gramy?”, „Ilu graczy?”, „Najfajniejsza sprawa”, „Największy pech”, „Gdzie grać”, „Słownictwo”, „Wskazówki”, czasami jeszcze „Uwagi”.

Kiedy przeglądamy karty przypominają nam się reguły gier, w które bawiliśmy się sami będąc dziećmi, jest także wiele rozgrywek z jeszcze wcześniejszych lat, o niektórych pamiętać będą już tylko nasi dziadkowie. Podoba nam się wzornictwo, nawiązanie do byłej epoki obciachu i tandety, ale jednocześnie zadbanie o wysoką jakość produktu i wygodę użytkowania kart. Świetnie, że wszystko jest uporządkowane, solidnie opisane, ale bez przedłużania i opasłych elaboratów – same konkrety.

Produkt spodoba się wszystkim pracownikom oświaty, niezależnie od stopnia awansu czy typu placówki, w której odbywają odsiadkę. Idealne rozwiązanie dla nauczycieli wychowania fizycznego, świetlicy, nauczycieli przedszkola, ale również dla wszystkich, którzy wychodzą z dziećmi na „wybieg”, bo przecież czas na podwórku można zorganizować podopiecznym w bardziej atrakcyjny sposób niż tylko huśtawki na placu zabaw.

„Pod Blokiem” integruje dziadków i wnuki, teraz to seniorzy mają pole do popisu – mogą opowiadać, ale także zagrać, jeśli zdrowie pozwala, a zresztą – mam przecież tyle lat, na ile się czuję i basta!

Wszyscy, którzy na co dzień grają w gry planszowe, ale także je projektują mogą z historii zabaw czerpać nowe inspiracje na kolejne bestselerowe tytuły i mechanikę gry. Moda lubi powracać, zataczać kręgi, a dobre i sprawdzone wzorce aktywizacji dzieci zawsze nadają się do odnowienia, przeniesienia na inny format i mogą jeszcze wiele namieszać we współczesnych modelach rozrywki i rozgrywki.

Co można zrobić kiedy padnie bateria w smartfonie? Wyciągnąć powerbank, powrócić ze spuszczoną głową do domu, wreszcie sięgnąć po kolejną kartę pokazującą nienową, a jednak nieznaną, fantastyczną zabawę na świeżym powietrzu!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Wydawnictwu Finebooks.

Film: Przed Blokiem – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!