Recenzja gry planszowej Zamki Burgundii

Jeśli napiszemy wam, że dzisiejszą grę dostarczył do testowania Glosel, to pewnie wiele wam to nie powie, ale sklep taniaksiazka.pl jest już wszystkim znany z książek. Warto zaznaczyć, że poza literaturą na ich stronie znajdziemy całą masę innych kategorii, w tym tą dla nas najważniejszą, a zatem gry planszowe! Obsługa klienta znakomita, ceny atrakcyjne, tylko łapać okazje!

Zamki Burgundii” to klasyczna już pozycja bazująca na żetonach i kościach, która utrzymuje się od dobrych kilku lat w czołówce najlepszych gier na rynku. Gra strategiczna, ale także ekonomiczna o powiększaniu naszych włości, sprzedawaniu towarów, hodowli zwierząt, itp. przeznaczona dla 2-4 graczy w wieku od 12 lat.

O tej grze wiedzieliśmy tyle, że projektant jest bardzo szanowany, gra ponoć słusznie obdarowana licznymi nagrodami, ale niby trudna i na obecne czasy już nie taka piękna. Otóż grę uważamy za wystarczająco prostą – dokładne przeczytanie instrukcji ze zrozumieniem wystarczy, aby sprawnie się poruszać po planszy, a talenty strategiczne rodzą się po kilku partyjkach, kiedy już dobrze poznamy żetony. Wygląd ciągle znakomity, co prawda obrazki niewielkie, gdyż duża liczba żetonów musi się zmieścić w pudełku, ale śliczne i malowane z dbałością o detale.

Jest to najbardziej znana gra od Stefana Felda, którego gracze cenią bardziej za dopracowane mechaniki niż sam klimat gier. Najbardziej poważane gry tego projektanta poza tu obecną to „In the Year of the Dragon” oraz „Trajan”, a ostatnio wiele dobrego mówi się o „Merlinie”.

Celem gry jest uzyskanie największej liczby punktów z posiadłości, grudek srebra, towarów, robotników.

Przygotowanie gry nie zajmuje wiele czasu jeśli dbamy o porządek w pudełku – trzymamy odpowiednio posortowane żetony. W zależności od liczby graczy zakrywamy danym typem żetonu konkretne cyfry. Dla trzech graczy jedno pole jest zamienne w zależności od fazy (zamek, kopalnia). Czas gry obejmuje pięć faz A-E, w każdej pięć rund – oznaczonych towarami, które umieszczamy w magazynach odnoszących się do ścianki kostki. Kiedy wszystkie trafią na swoje miejsca składowania pozostają tam do czasu, aż to my je pobierzemy. Pod koniec każdej fazy zdejmujemy jednak sześcioboczne żetony i zastępujemy je nowymi, rozkładamy też kolejne towary na torze rundy. Dookoła planszy biegnie tor oznaczania punktów, są również miejsca na kwadratowe żetony bonusów dla osób, które jako pierwsze i drugie w kolejności zapełnią dany kolor na swojej posiadłości. Jest i tor kolejności, który przydaje się bardziej, kiedy gra nas więcej niż dwoje.

Wszyscy zaczynamy bitwę o wpływy z grudą srebra u pasa oraz parą własnych kości, każdy następny z jednym robotnikiem więcej, jest i zamek oraz trzy towary w magazynie. Rozpoczynający rzuca białą, przechodnią kością i tym samym wyznacza magazyn dla pierwszego towaru. Robotnicy obracają ścianki kostki, każdy jeden dodaje lub odejmuje oczko, które jest nam potrzebne, aby zabierać upatrzone żetony z planszy głównej oraz przekładać je z magazynu gracza na numerowane pola swojej posiadłości. Poza ilością oczek, ważny jest też kolor oraz sąsiadowanie żetonów – włości będziemy rozbudowywać od pierwszego pola zamku.

Nasze plansze osobiste ukazują teren posiadłości: pastwiska, rzeki, miasta, kopalnie, obszar naukowy i obwarowany zamkami. Po zapełnieniu danego obszaru otrzymujemy punkty w zależności od zajętych pól – patrz tabelka. W przypadku pastwisk otrzymujemy noty za ilość i rodzaj zwierząt na żetonach również dołożonych wcześniej. Korzyści płynące z budynków zostały ładnie zilustrowane, a są to: sprzedaż lub pozyskanie towarów (tu statek), pobranie odpowiedniej barwy żetonu z planszy, napływ czterech robotników, srebra, umieszczanie dodatkowego żetonu w posiadłości, zdobycie czterech punktów, dodatkowa akcja. Aktywowanie żetonów następuje automatycznie bez użycia kości, kiedy te umieszczane są w posiadłości.

Dostępne akcje również zostały pokazane za pomocą symboliki: pobranie żetonu włości z planszy do magazynu (według modyfikowanej ścianki kostki), umieszczenie włości w posiadłości (patrz oczka, połączenie, barwa), sprzedaż towarów (wszystkie jednego rodzaju, srebro plus 2 punkty za żeton), wzięcie robotników (dwóch). W każdej turze raz możemy zamienić dwa znaczniki srebra na żeton z centralnego magazynu.

Osobnym tematem są żetony nauki – 26 rodzajów, więc trochę trudno je zapamiętać tak z marszu, ale są numerowane i fajnie opisane w instrukcji. Dzięki nim ignorujemy pewne zasady, otrzymujemy więcej srebra, robotników, towarów, dodatkowe punkty w trakcie lub na koniec zabawy, modyfikujemy wyniki na kości.

Zaawansowani mogą grać na różnych układach posiadłości oraz z zamkiem położonym na wybranym przez nas samych zielonym polu.

Świetna w tej grze jest różnorodność, ponieważ wszystkie żetony wykładamy losowo, zatem każda rozgrywka będzie inna nie tylko ze względu na rzuty kostkami. Z drugiej strony, super, że pomimo tej przypadkowości mamy duże możliwości oddziaływania na ilość oczek, a zatem to przede wszystkim my decydujemy, w jakim kierunku potoczą się nasze działania. Po tych wszystkich latach gra dalej fascynuje oraz sprawia nam wiele przyjemności. A do sklepu taniaksiazka.pl z pewnością będziemy częściej zaglądali, bo towar jak widać bardzo nas interesuje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GLOSEL taniaksiazka.pl

Film: Zamki Burgundii – unboxing

Film: Zamki Burgundii – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!