Recenzja gry karcianej Harmonia Dixit

Poranek po Wigilii i typowy kłopot w wielu domach – kto to wszystko pozmywa? Ewentualnie, dla tych szczęśliwców wyposażonych w zmywarki – jak zabezpieczyć przed zepsuciem całą tą górę żarcia? My proponujemy wam przełożyć te problemy świata na późnej i obejrzeć, jak wyglądają najnowsze karty do „Dixit”, a najwygodniej na mlodygiercownik.pl

Harmonia” to dodatek numer osiem do „Dixit”, czyli kolejne obrazki, do których możemy wymyślać nowe hasełka. Pozycja dla 3-6 graczy w wieku od 8 lat, a my wspaniale bawimy się z córką w wieku 5 lat. Czas zabawy ok. 30 minut – zależy, raczej się zgadza.

Po otwarciu i przejrzeniu kart, małżonka stwierdziła, że momentami trudno jej wymyślić nawet pojedynczą odpowiedź do ilustracji, potem zmieniła zdanie, że są raczej jednoznaczne, a ja słuchając odwołań rodziny miałem zupełnie różne pomysły od domowników – zatem nie jest chyba tak słabo.

Kolory pastelowe, rozmyte, jakby piaskowane, pokryte pyłem czy innym nalotem, raczej ciemne, a przynajmniej mało wyraziste – na pewno nie wyróżniające się, nie jasne. Kreska rysownika przypomina ilustracje z bajek dla dzieci, ale raczej nie baśni lecz bardziej twórczość Ezopa czy La Fontaine. Wiele obrazków można oglądać z obu stron i przy każdym obrocie spojrzenie wydaje się właściwe.

Harmonia” raczej odbiega od równowagi, bardziej jej szuka i nie może odnaleźć, skłania nas do przemyśleń odnośnie zakłóceń występujących w przyrodzie – ziemi zwierząt i roślin zdominowanej przez człowieka i jego działania nie zawsze zgodne z prawami natury. Są tutaj dzikie zwierzęta udające ludzi, ekosystem oraz technologia wypierająca pierwotne siły i przyspieszająca tempo ewolucji, która wydaje się mniej swobodna, bardziej wymuszona.

Częsty motyw na kartach to rozmaite formy wieży i pierwiastków walczących ze sobą, jak ogień i woda. Występują również inne elementy nawiązujące do sezonowości pogody typu wiatr i mróz, wyładowania atmosferyczne i elektryczność, upalne słońce i susza. Odnosi się wrażenie, że gdzieś u źródeł były mitologie – grecka i rzymska, Biblia – może nawet bardziej sama Tora, atmosfera życia w Japonii – oddziaływanie wielkich metropolii i chęć oderwania się od zgiełku cywilizacji hałasu, western i samotność kowboja, morze i wędrówka do bezpiecznej przystani.

Uczucia, które nam towarzyszą kiedy oglądamy ilustracje nie są specjalnie smutne czy przygnębiające, bo wszystkie postaci są już jakby pogodzone z tym, że świat jest nieregularny i niestabilny, starają się dostosować do nowych warunków. Widz myśli – tak już musi być, stało się – niczego nie można zmienić, pozostaje nam metamorfoza lub kooperacja.

Kolejne dobre karty. Nie są tak artystyczne, kunsztownie wykonane, jak chociażby „Wizje”, ale w połączeniu z innymi taliami znakomicie będą uzupełniały wcześniejsze obrazy z bazowej gry i reszty rozszerzeń.

Film: Dixit Harmonia – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!