Recenzja gry Łowcy kryształów Star Scrappers

Ten produkt warto zauważyć ze względu na mocną obsadę – Filip Miłuński i Jan Zalewski. Pierwszy pan znany z „Capital”, drugi z „CVlizacje”, oczywiście nie tylko, ale te naszym zdaniem rządzą!

Tym razem w duecie zrobili bardzo dobry produkt dla „Foxgames”, który nam kojarzy się przede wszystkim z grami rodzinnymi i dopieszczonymi grafikami, a także odświeżaniem dawnych tytułów i serwowaniem ich w nowych aranżacjach. Ceny zazwyczaj są bardzo atrakcyjne, w szczególności, za produkty o większych rozmiarach.

Łowcy kryształów” to gra karciana dla 2-4 osób, w wieku od 12 lat, pudełkowy czas rozgrywki to 45 minut, ale zejdzie dłużej. Pozycja bazuje na zarządzaniu kartami na ręce i wymienianiu ich na kryształy z żetonów.

Po otwarciu pudełka naszą uwagę zwracają kolory – kojarzą nam się z graffiti i z czarami w grach o magach – ciekawie odcienie, różne wyładowania, znakomita głębia świateł. Górnicy o niebanalnym wyglądzie – ożywione rośliny, morskie stworzenia z mackami, żywe skamieniałości o kryształowym ciele, jacyś hakerzy wirtualnej rzeczywistości, roboty i wreszcie ludzcy żołnierze.

Celem gry jest zdobycie najwyższej ilości punktów z odkopanych kryształów, artefaktów, totemów, zestawów różnych symboli frakcji z żetonów oraz za zniewolone karty, a dokładnie ich poziomy – te ostatnie tylko dla czerwonej frakcji.

Po rozłożeniu sama gra również przypomina kryształ – piramida u góry i piramida na dole, jedna nazywana dokami, a druga będąca kopalnią. Im wyżej w dokach tym mocniejsi, ale również drożsi górnicy – ci z podstawy piramidy są za darmo, za tych powyżej płacimy oddając kartę z wcześniejszego poziomu. W kopalni na odwrót – im głębiej, tym cenniejsze złoża, ale fedrowanie wymaga użycia większej liczby kart – sumujemy poziomy pamiętając o jednolitej barwie zgadzającej się z kolorem kryształu. Dzikie kryształy to te w barwach dwóch frakcji, które aktualnie nie biorą udziału w zabawie, można je wydobyć na powierzchnię używając dowolnego, jednolitego koloru frakcji. Karty artefaktów ofiarują nam bonusowe punkty i pomoce przy rekrutowaniu najemników, a także uproszczenia przy kopaniu – wybieramy jeden obrazek z pary umieszczając drugi pod kartą dowodzenia, która jest jednocześnie skrótem tury gracza. Karty artefaktów opłacamy najemnikami określonego poziomu, zgodność barw nie jest jednak wymagana.

Zabawę zaczynamy z parą kopaczy 1 poziomu i górnikiem 2 poziomu. Tura graczy dzieli się na fazy: początkową, akcji, porządkowania. W pierwszej możemy aktywować pomoce z wcześniej zdobytych artefaktów oraz skorzystać z umiejętności z dołu karty lidera ze swojej bazy – najniższa widoczna karta z tych wcześniej wyrzuconych. Jeśli premie nie zmieniają tej opcji, to w fazie akcji wykonujemy dwa różne działania, wybierając z rekrutacji najemnika, fedrowania kryształu, zdobycia artefaktu, użycia umiejętności specjalnej (z dołu wyłożonej karty, tutaj dla czerwonych dostępne jest zniewolenie, czyli punktowanie za poziomy wybranych, nieaktywnych kart). Zamiast wybierać z powyższych możemy wykonać jedno działanie i przejąć dowolną bazę- wyrzucone karty przeciwnika z wcześniejszych tur.

Bazę i rękę gracza tworzy do 7 kart. Kiedy przejmujemy czyjąś bazę, lider wraca na rękę jej właściciela (tylko on może być ósmą kartą), a przeciwnik przejmuje na rękę tyle kart, na ile pozwala limit, otrzymuje również totem, który warty jest 3 punkty na koniec zabawy, a w trakcie gry obniża koszt fedrowania o jednostkę dla kryształu wybranej barwy. Jeśli pozostały karty w bazie, jest też nowy lider.

Porządkowanie polega na przeniesieniu wyrzuconych kart do bazy w kolejności ich uprzedniego wykładania, usunięciu wcześniejszych kiedy przekraczamy limit, uzupełnieniu najemników w dokach oraz artefaktów w kopalni. Jeśli skończy się któryś ze stosów dobierania kryształów lub odpowiedni symbol widnieje na zdobytym złożu, a także wyczerpie się stos artefaktów, to należy przesunąć znacznik zawalenia kopalni- zbliża się koniec gry.

Instrukcja jest długa, ale dobrze napisana. Gra tylko początkowo wydaje się złożona. Przejmowanie bazy to przyjemna, negatywna interakcja dodająca zabawie uroku. Opcji do wyboru jest całkiem sporo, chociaż generalnie i tak wszystko sprowadza się przecież do wydobycia skarbów spod ziemi czy wody. Gra typowo młodzieżowa, dla miłośników fantastyki, oryginalnie zilustrowana. Im dłużej się bawimy, tym bardziej nam się podoba.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: Łowcy kryształów Star Scrappers – unboxing

Film: Łowcy kryształów Star Scrappers – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!