Recenzja gry planszowej Stworze

Gry opierające się na słowiańskiej mitologii i legendach z tego okresu i obszaru kultury są skazane na powodzenie – to jest ich czas na sukces! Od lat umniejszano wszystkiemu, co wiązane ze slawistyką i jej badaniami, tylko gwara doczekała się uznania, ale również nie za szybko, ponieważ przez lata była wyśmiewana i ograniczana w szkołach. O popularności tematu świadczy fakt, że to gracze w ogromnej liczbie, prędko ufundowali produkt, a już teraz powstają kolejne jemu podobne. Cieszy nas szczególnie to odkrywanie źródeł pochodzenia tradycji i obyczajów regionu, ponieważ na zachodzie Europy zaczyna dominować Islam.

Jest to pięknie wydana gra planszowa, która ukazuje relacje pomiędzy bóstwami a ludźmi, bazując na ingerencji z użyciem znaczników oddziaływania brutalnością- strach oraz sprytem- przychylność, przy realizacji kart misji i zadań z planszy, testowaniu w oparciu o statystyki postaci oraz karty dnia i nocy ustalamy swą hierarchię ważności. Całość oddana jest w eleganckich, pastelowych, delikatnych barwach, wszystko nawiązuje do naturalnego drewna, bez sztucznej oprawy. Ilustracje należą do najlepszych, jakie mieliśmy okazje oglądać, marzy nam się taka talia słowiańska do „Dixita”.

Pozycja dla 1-5 graczy, w wieku od 12 lat, czas rozgrywki 1,5-3h. Pierwsze skojarzenie – lokalny „Eldritch Horror”, mniej waleczny „Chaos w Starym Świecie”, ale już po pierwszych partiach wiemy, że to coś zupełnie oryginalnego.

Zacząć należy od tego, że klimat jest silnie wyczuwalny, ale bazuje przede wszystkim na cudownych ilustracjach, oraz krótkich wiadomościach, o tym, że coś się dzieje w okolicy oraz plotkach i cechach – jak o nas gadają i co nam przypisują w podaniach – nie jest to typowa gra z mocno zarysowaną fabułą! Znajdziecie informacje o świętach, pooglądacie genialne wizerunki, trochę wejdziecie w świat podzielony na my kontra wy, czyli lokalni i obcy- przybysze z cywilizacji, bez należytego poszanowania dla tajemnych Bóstw. Na słowiańskiej oprawie wiedza o mitologii się jednak raczej skończy, czy to dobrze, zależy od oczekiwania i nastawienia… Poza mitologią słowiańską czuje się tutaj szacunek dla wsi i wszystkiego, co ludowe, z natury i z pogodą związane – fazy słońca, księżyca.

Będziemy wypełniali misje i zdobywali nagrody – jednorazowe korzyści, czyli efekty oraz odpowiednie reakcje na zaistniałe okoliczności. Testowali się w trakcie ich wypełniania, w oparciu o statystyki Stworzy, wymogów karty, znaczników wpływu pozostawionych na obszarze. Celem rozgrywki jest zostanie Opiekunem Krainy, czyli najbardziej czczonym Stworzem na dworze, chociaż tutaj bardziej pasuje we grodzie i otaczających go terenach.

Nasze postaci reprezentowane są przez brutalność i spryt, dla dnia i nocy, posiadają miernik witalności oraz krążki wydawane przy testowaniu i pobycie na planszy – pozostawiane we wioskach. Oddziaływanie skutkuje strachem bądź przychylnością okazywaną przez lokalną ludność, a te nastroje praktycznie przekładają się na wartości przy próbach na danym terenie.

W trakcie zabawy będziemy wypełniali zadania z planszy, czyli z wioski i okolic, walczyli lub przepędzali guślarza czy woja, wypełniali własne misje, pomagali lub szkodzili zagubionym dzieciom czy myśliwemu, uzupełniali znaczniki Stworzy – odpoczynek i wpływy, odgadywali czy nas lubią czy się raczej obawiają. Jedyna bezpośrednia negatywna interakcja pomiędzy graczami to akcja „ślady”, w której sprawdzamy karty siedzib, ujawniamy te należące do przeciwników. Wszystko to po to, aby ostatecznie odkryć kolorową kartę naszego wizerunku leżącą pod misjami i stać się siłą dominującą w krainie. Po drodze oczywiście zdobędziemy dodatkowe atrybuty, które uruchomią się po wypełnieniu każdych kolejnych dwóch misji, po ośmiu następuje ostateczne rozstrzygnięcie.

Instrukcja jest obszerna, ale napisana może nie tyle jasno, co ciekawie. Mogłaby być lepiej ułożona – wszystko w jednym miejscu odnośnie danego elementu czy procesu, żeby nie trzeba było skakać po tekście. Pozycję raczej ciężko tłumaczy się nowym graczom, ale w sprawdzonym składzie czuje się powagę rywalizacji.

Przed zabawą następuje dość długie przygotowanie do gry – rozkładanie zajmie wam trochę czasu, szczególnie przy początkowych rozgrywkach, kiedy ta czynność nie jest jeszcze wykonywana automatycznie.

Podoba nam się wybór akcji i związane z nią kalendarium. Wybieramy konkretną czynność, następnie przekładamy parę kart na koniec prawej strony, a właśnie wypełnianą na spód, resztę nieruszonych przesuwamy na lewo, aby zapełnić wolną lukę, przy okazji zmniejszamy wartość na kości – przybliża się pora uruchomienia wydarzenia.

Samodzielnie układamy kolejność wykonywanych misji, wybrane z nich będą inne przy każdej partii, ponieważ pobierane w ciemno od pozostałych uczestników. Dobrze jest mieć rozeznanie, w czym dana postać jest silna, a co jest jej słabością na tle innych i ułożyć karty w oparciu o przyszłe testy, które będziemy rozpatrywali. Dane działania z planszy prawdopodobnie będziemy powtarzali, ponieważ ich skutki odnoszą się tylko do aktualnie widocznej karty misji. Możemy je zakończyć jednak nie tylko wypełniając określone kryteria misji, ale także pokonując woja lub guślarza czy realizując akcję „oto jestem” – tak widziany w oczach tubylców.

Gra jest walką o wpływy, próbowaniem szczęścia w kartach, czemu sprzyja umiejętne rozkładanie znaczników. Mało jest tutaj negatywnej interakcji, ale rozgrywka wydaje się tajemnicza, odrobinę mistyczna, inteligentna. Warto bawić się w grupie przynajmniej trzech osób, ponieważ więcej się zmienia w znacznikach i następuje szybsza rotacja kart.

Bardzo dobra gra, jeśli poszukujecie klimatów związanych ze Słowianami i pogaństwem – trochę niesłuszne negatywnie emocjonalnie odbierane określenie – to i tak nie macie innego wyboru. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TUTUCONCEPT

Film: Stworze – unboxing

Film: Stworze – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!