Recenzja gry karcianej Zgroza

Ta gra, chociaż chodzi na kartach najbardziej skojarzyła nam się ze „Story Cubes”, czyli z kościami do opowiadania historii. Prawdopodobnie będzie jej też blisko do „Krainy snów”, gdzie również do kart budujemy treści, natomiast tam są to już gotowe obrazy, będące formą podpowiedzi.

Zgroza” to bardzo nietypowa gra, jak na standardy wydawnictwa „Kangur”, które zazwyczaj oferuje gry dla młodszych dzieci lub familijne, a tutaj coś mrocznego, z czarnym humorem.

Opakowanie czarne, minimalistyczne, nam przypomina urnę, ale tutaj to pasuje i dodaje charakteru i tak już klimatycznemu tytułowi. Pozycja imprezowa, zbliżona do gier tematycznych, rpg, gdzie wcielamy się w rolę narratora i postaci występujących w fabule. Produkt dla 3-6 graczy w wieku od 12 lat. Najlepiej bawić się w większym gronie ludzi – świetnie, jeśli lubiących gawędzenie przy ognisku, miejskie legendy, horrory i dobrą literaturę, ewentualnie ploteczki.

W opakowaniu komplet żetonów 1-6 dla każdego z graczy, który służy do wybierania najciekawszej odpowiedzi- indywidualnych kontynuacji historii. Dwie talie – serce gry, czyli hasła oraz historie z dreszczykiem. Instrukcja jest krótka, ale wystarcza, żetony kontrastują z wszechobecną czernią.

Remedium to hasło tematyczne służące do wykaraskania się z opałów, które służy nam, abyśmy zakończyli pozytywnie opowieść – pojedyncze wyrazy lub zbitki kilku, zazwyczaj przedmioty lub czynności. Opowiastki nie są długie, to najczęściej 3-4 zdania, ale pomysły budują atmosferę dobrej zabawy grozą oraz wyjątkowością sytuacji. Kiedy gotowy tekst na karcie to dla nas zbyt mało, możemy odwrócić kartę na drugą stronę, tutaj znajdziemy „Zgrozę do dokończenia”, dla wszystkich mających fantazję, wyobraźnię i polot do gadania.

Kilka wariantów zabawy. Pierwszy to ocenianie opowieści przez narratora. Każdy z graczy otrzymuje 6 kart remedium na gorączkę i problemy, rozpoczynający czyta lub wymyśla rozwinięcie historii, a potem uczestnicy zabawy używają swojego „ekwipunku” – 1-2 karty, aby kłopoty ich nie przerosły. Narrator przekazuje 1 punkt najlepszej opowieści.

Druga opcja, naszym zdaniem jest ciekawsza, gdyż nie uzależniona od widzimisię pojedynczego gracza. Tutaj każdy z nas dysponuje żetonami odpowiadającymi liczbie graczy. Po kolei będziemy sobie radzić w zasłyszanej opowieści, a potem obstawiać nasze typy, oczywiście nie wolno głosować na siebie.

Trzecia możliwość gry to większy wysiłek dla głównego rozgrywającego, gdyż to jego zadaniem jest teraz naprowadzenie graczy na konkretny obiekt – remedium na zgrozę w przedstawionej właśnie historii.

Gra jest interesująca, teksty są dobre. Warto jednak pomyśleć o dodaniu fajerwerków wizualnych – rozwinięciu zabawy poprzez dodanie kart z ilustracjami, kości z symboliką lub nowych opowieści nawiązujących do słynnych filmów grozy, itp. Poziom i jakość rozgrywki tu silnie uzależnione od składu, atmosferę i cały przebieg gry tworzy grupa – potrafią się wczuć i emocjonalnie opowiadać historie – będzie super! W drugim przypadku – klimat kreuje się mozolnie i z wysiłkiem, wtedy musi pojawić się lider, który podpowiada, nakierowuje, inspiruje.

Na harcerskie ognisko, wędrówkę po górach, biwak z namiotem, spływ kajakowy – w sam raz!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy KANGUR

 Film: Zgroza – unboxing

Film: Zgroza przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!