Recenzja gry planszowej Zamki Caladale
Z przyjemnością witamy nowego partnera naszego bloga, wydawnictwo „2 Pionki”. Osobiście w kolekcji posiadamy więcej produktów od „Portal Games”, ale są one skierowane raczej dla rodziców i Młody Giercownik bardziej nam przy nich asystuje, chociaż i to się ostatnio bardzo zmienia – dzieci tak szybko dorastają!
Pozycje od „2 Pionków” w pełni zaspokajają zapotrzebowanie na rozrywkę rodziny z urwisami w wieku szkoły podstawowej, chociaż u nas w domu o nich zrobiło się głośno przy „Istanbule”, który posiadamy w kolekcji i chętnie wyciągamy na stół czy rozkładamy na dywanie. Prywatnie z niecierpliwością oczekujemy polskiej wersji „Fotosyntezy”, natomiast na chwilę obecną dzięki uprzejmości wydawcy, wolny czas umilają nam „Zamki Caladale”.
Gra bazuje na kafelkach, budujemy swoją planszę na zasadzie łączenia płytek według wzoru, klimat z pogranicza fantasy i baśni, z domieszką średniowiecza – kamienne zamki. Pozycja dla 1-4 uczestników zabawy w wieku od 8 lat, czas rozgrywki ok. 30 minut. „Zamki Caladale” są jednak na tyle milusie, że warto zachęcać do gry już dzieci w wieku 6 lat, w szczególności, że nie ma tutaj nerwówki związanej z ustawieniem kafla na stałe – zamki możemy modyfikować w trakcie zabawy, co ułatwia sprawę przy dzieciach, które lubią zmieniać zdanie i mają jeszcze kłopoty ze stanowczym podejmowaniem decyzji.
Celem gry jest zdobycie najwyższej liczby punktów z budowanego zamku – elewacja z czasem będzie się zmieniała, ważne żeby zaczynać budowę od swojej formy, właściwej dla danej rasy.
Opakowanie zwraca uwagę, ponieważ wydaje się takie czyste, transparentne, natomiast rzeczywiste zamki są odrobinę różne od tego z okładki – kamienne niczym ze Szlaku Orlich Gniazd, murowane jak „zamek bajkowego króla” lub drewniane, a raczej wyżłobione w drzewie, ponieważ wróżki potrafią zagospodarować każdy pień i dziuplę – te ostatnie z pewnością polubią dziewczynki i miłośnicy „Baśnioboru”.
Najbliżej tej pozycji do „Carcassonne”, w połączeniu z „Domkiem” – zastosowanie formy rusztowania i budowania piętrami.
Zabawa jest lekka, wesoła i radosna. W swojej turze wybierać możemy płytki zakryte lub odkryte. Każdą z nich możemy od razu dołożyć do zamku, pozostawić odkrytą do użycia na potem albo obrócić plusem do góry – decyzja w momencie ciągnięcia – dzięki czemu otrzymamy połowę wartości dołożonej już płytki i nie martwimy się o niepasujące ścianki. Fajnie, że odsłonięte kafle, których nie wykorzystaliśmy, nie odejmują nam punktów, dzięki czemu młodsze dzieci się nie stresują i raczej będą próbowały je zagospodarować. Noty pomniejszają nam na koniec odsłonięte miejsca – nieukończone fragmenty zamku, w tym przypadku pomocne będzie jednak pojedyncze rusztowanie.
Instrukcja logicznie i treściwie opisuje zasadę tworzenia zamków, w tym konstruowania „mostów”, czyli elementów zawieszonych w powietrzu, które muszą być podparte z obu stron. Jest też wariant solo, w którym nie zmieniamy miejsca kafla i budujemy, jak największy zamek pobijając własne rekordy z przeszłości – dużo lepsze niż zwykłe puzzle. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby układać na czas lub modyfikować zasady według własnych potrzeb – dla przykładu punktowanie tylko za wyjściowe, jednolicie pokrycie ściany.
W tej grze najbardziej podoba nam się ciągła ewolucja zamku, brak nakazów i przymuszania małego architekta do określonych ruchów, a zatem redukowanie ograniczeń. Każda płytka jest inna, każdy zamek również będzie jedyny niepowtarzalny. Wyobraźnia może szybować, a dziecko rozwijać swoje dziwne pomysły.
„Zamki Caladale” na chwilę obecną z pewnością pozostaną w naszej kolekcji, ponieważ zabawa jest bardzo swobodna, pozbawiona negatywnych emocji, a jednocześnie inspirująca do bycia kreatywnym i wyrażania siebie poprzez projektowanie, a to przecież forma sztuki i samorealizacji.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy 2 PIONKI
Film: Zamki Caladale – unboxing
Film: Zamki Caladale – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o