Recenzja gry karcianej Origami

Origami” to sztuka składania papieru, z którego tworzymy różne artystyczne obiekty – najczęściej kopiując z natury, dla przykładu – zwierzęta. To także tytuł najnowszej lekkiej gry karcianej, którą na wakacje będzie można zakupić w sklepie „Rebel”. Wygodna w transporcie, szybka lecz wciągająca i przede wszystkim piękna – to jej podstawowe cechy wyróżniające.

Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 8 lat, rozgrywka zajmuje 15-30 minut. Będziemy tutaj zarządzali kartami na ręce, kolekcjonowali zestawy i zagrywali najbardziej dla nas przydatne karty, uruchamiali akcje. W opakowaniu znajdziemy 90 kart z podziałem na 4 kategorie rodzajów zwierząt, kartkę papieru do stworzenia swojego pierwszego motyla oraz instrukcję.

Gra od razu rzuca się w oczy, ostatni raz tak śliczne karty widzieliśmy otwierając pozycję „Karmaka”, która na gali „Gry Roku 2018” została wyróżniona w kategorii „Najlepsza Grafika”, zatem przed „Origami” zaszczyty stoją jeszcze otworem, czego oczywiście życzymy ilustratorowi – tutaj dziękować należy Francesco Perticaroli.

Nie wszystkie karty będą uczestniczyć w zabawie, w zależności od składu grających wybieramy tyle kategorii ile osób jest przy stole. Na karcie poza nazwą oraz obrazkiem znajdziemy opis akcji specjalnej, symboliczne oznaczanie kategorii (zwierzęta gospodarskie, trawiaste – insekty, sawanny, wodne, latające), koszt i liczbę zgięć – rodzaj waluty dla mistrza origami, punkty i identyfikacja kopii karty w grze. Wszystkie te informacje będą użyteczne w trakcie rozgrywki, cechy na kartach są przedstawione jasno i zrozumiale.

Przyznam, że początkowo myśleliśmy, że będzie to gra ucząca, jak składać papier, żeby powstały miniaturowe cuda, zatem zaczęło się od lekkiego zawodu, bo to nie jest gra edukacyjna czy zręcznościowa. Natomiast im dłużej bawiliśmy się produktem, tym bardziej przyjemny nam się wydawał i trochę podobny do pozycji stylizowanych na gry japońskie – miłośnicy takich klimatów najszybciej się tu odnajdą. Świetnym pomysłem jest własnoręcznie składany znacznik pierwszego gracza – z wykonania tej jednej sztuczki i tak jesteśmy już bardzo dumni i mieliśmy frajdę w trakcie prac manualnych.

Rozdajemy karty graczom, aż suma ilość w kartach wyniesie 10 zgięć – lub więcej po dobraniu ostatniej z nich, nie pomylić z kosztem. Uczestnik o najmniejszej ilości będzie rozpoczynającym. Rząd dobierania tworzą cztery odkryte karty uzupełniane w trakcie zabawy.

Na turę gracza składają się 3 akcje, z których wykonujemy pojedynczą – dobieranie kart, zagranie 1 karty, wykorzystanie akcji specjalnej. Po wykonaniu działań musimy posiadać na ręce nie więcej niż 8 kart, nadmiar jest odrzucany.

Dobieramy karty, których łączna suma nie przekroczy 4 zgięć. Puste miejsca uzupełniamy z zakrytego stosu puli gry.

Podczas zagrywania karty patrzymy na jej koszt i opłacamy kartami z cyframi na ikonie kartki papieru – uwaga, suma zgięć z oddanych kart musi być dokładnie równa kosztowi tej wykładanej, identyczna. Układając zakupioną kartę przed sobą tworzymy dwie kolumny, których różnica w liczebności kart nie może być większa niż jedna sztuka – siłą rzeczy musimy uzupełniać kolumny na zmianę i przykrywać wcześniejsze akcje z kart, które w ten sposób wygasają – specjalne, bo natychmiastowe realizowane są od razu a punktacyjne rozpatrywane na koniec przy wynikach.

Akcja specjalna wykorzystywana jest tylko raz w turze. Jeśli taka akcja pozwala nam zagrać kartę to należy opłacić jej koszt, jeśli tekst nakazuje przekazać lub odrzucić kartę to polecenie odnosi się do zbiorów będących na ręce.

Rozgrywka kończy się, kiedy drugi raz tasujemy stos kart odrzuconych – dogrywamy kolejkę do końca, kto chce rozgrywa ostatnią, dodatkową turę i notujemy wyniki. Podliczamy efekty „Punktacja” z kart w kolekcji oraz sumę czerwonych znaczków z azjatyckim napisem. Remis należy do osoby, która ma więcej kart na ręce.

Dla nas w grach karcianych zawsze ważne jest uzupełnianie się kart, aby dobrze je znając móc kombinować z ich wykorzystaniem kiedy jedna karta napędza kolejne. Druga sprawa, to wpływanie na działania innych graczy, negatywna interakcja związana z manipulacją w cudzych kartach – mieszanie w wyłożonych zbiorach lub w ręce konkurenta.

Tutaj mamy akcje ułatwiające handel kartami – tańsze wykładanie lub uzupełnianie ręki, pomagające wykonywać kolejne akcje, do szpiegowania i do roszady pomiędzy graczami – tworzenie chaosu i mieszanie w cudzych strategiach, do tworzenia zbiorów, podnoszące noty finalne.

W tej grze bardziej gonimy swój wynik końcowy niż utrudniamy bieżącą grę innym i to jest ambitne – ogólnie to gra bardziej do planowania własnych zasobów niż interakcyjna. Pomimo ślicznej szaty graficznej, która bardzo zainteresuje młodsze dzieci, lepsza do prowadzenia rozgrywek inteligentnych i przemyślanych niż żywiołowych – polegających głównie na szkodzeniu i wyniszczaniu przeciwnika. Super, że startować możemy z różną liczbą kart uzależnionych od ich wartości zgięć, co też przekłada się na wybór akcji, musimy też kontrolować nasze kolumny wykładania, ponieważ będziemy zakrywali akcje specjalne, wszystko to wymaga uważnej obserwacji, skupienia i myślenia o następstwach działań obecnych.

Produkt bardzo nam się podoba, bo to dla nas wspaniała odmiana po bazującej przede wszystkim na negatywnej interakcji „Wirus”, w którą dość sporo ostatnio graliśmy z dziećmi. Warta uwagi, zarówno dla miłośników gier w gronie rodziny, jak i w ramach koleżeńskich spotkań samych tylko dorosłych.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy 


Film: „Origami” – unboxing

Film: „Origami” – po złożeniu

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!