Recenzja gry Sherlook

„Sherlocka” jest dużo na rynku, ale nigdy nie za wiele, chociaż są też inni znani detektywi i trochę szkoda, że pozostałych nazwisk nie stosuje się tak często w tytułach. Mniejsza z tym – gra jest super i bawimy się z całą rodziną, co też bardzo nas cieszy.

Pozycja dla 2-6 śledczych w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15-30 minut. Generalnie naszym zdaniem jest to gra szybsza niż wskazują na to oznaczenia z opakowania i chociaż ukazująca miejsce zbrodni, to tak schematycznie, że można zaprosić do wspólnej aktywności młodsze rodzeństwo. Na siłę zagracie również w więcej niż 6 osób, ale będzie już nieprzyjemny ścisk.

Interesujące, że jest to pozycja kryminalna, ale nie gra dedukcyjna! Odrobinę przypomina wariację gry pamięciowej – zapamiętywanie pozycji w zbiorze. Jest formą rozrywki czasu rzeczywistego, w której wszyscy jesteśmy w ciągłym pośpiechu i jednocześnie ścigamy się do zagadki, nie ma więc przystanków i czasu na nudę, są z kolei silne emocje. Występuje proces oznaczania zawodników zbliżony do aukcji – kto pierwszy, ale zarazem bystry, ten lepszy. Jednak przede wszystkim zajmujemy się tutaj rozpoznawaniem wzorów, porównywaniem ze sobą scen zbrodni, analizowaniem i sumowaniem różnic w miejscu zdarzeń. Czy też czujecie klimat?

„Sherlook” sprawnie tworzy atmosferę! Komponenty przypominają te znane z filmów, w których bada się teren, na którym popełniono przestępstwo. Pole z obrysem pozycji ciała w centralnym punkcie i ogromem rozmaitych, drobnych detali to wypisz-wymaluj miejsce pracy policjanta z dochodzeniówki. Pionowe tabliczki z numeracją śladów również są bardzo wiarygodne i potęgują napięcie pościgu za katem. Najbardziej obce, nienaturalne są tutaj żetony, które jednak być muszą dla oznaczenia punktowania i ze swojej funkcji się sprawdzają.

Przebieg gry jest banalnie prosty, dynamiczny, angażujący uczestników. Tasujemy duże żetony, które poza notą punktową przedstawiają ułożenie ciał względem siebie – tak, będą dwie ofiary! Tabliczki śladów ustawiamy dookoła kart i zaczynamy analizowanie tropów. Eksplorujemy niemal identyczne obrazy, których różnice są nieznaczne. Im szybciej zaraportujemy o niezgodnościach, tym więcej punktów zdobędziemy – zakładając oczywiście, że rozpoznanie było trafne i mamy rację. Używamy percepcji, reagujemy szybko, znajdujemy liczbę różnic i łapiemy wskazanie z odpowiednim numerem. Pozostali kopiują nasze działania dla reszty tabliczek, ostatni ma już tylko 3 sekundy na zakończenie obserwacji i działanie. Największy, zielony żeton za 3 punkty otrzymuje gracz, który jako pierwszy, bezbłędnie wskazał liczbę rozbieżności. Po tym trafieniu przyznawany jest żeton czerwony warty 1 punkt za zbliżoną do naszej wartości, ale wyższą ilość różnic i żółty za niższą – 2 punkty. Jeśli nie ma takiego gracza – np. obaj chwycili tabliczki z numerem wyższym lub niższym, to dany żeton zdobywa lider.

W grze istotna jest zatem nie tylko spostrzegawczość i koncentracja uwagi, ale również szybkość reakcji powiązana z manipulacją, i w dalszej kolejności – już dla spóźnialskich – zdrowy rozsądek w wyborze tabliczki, ponieważ bardziej wartościowa jest ta z przeciwnego bieguna wartości względem prowadzącego w rywalizacji detektywa.

W grze występuje 40 slajdów z miejsca zbrodni, które mieszamy i wybieramy losowo, podobnie przypadkowe jest wyłożenie żetonu ułożenia względem siebie obrysów ciał, co razem gwarantuje naprawdę zróżnicowaną przestrzeń gry. Rywalizacja między nami napędza emocje i gwarantuje dobrą zabawę. Pozycja przypadła nam do gustu, ze względu na niecodzienne podejście do roli detektywa i innowacyjną w tej kategorii mechanikę rozgrywki. Prosta i oryginalna, od siebie uzależniająca – w kolekcji zostaje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TREFL JOKER LINE

Film: „Sherlook” – unboxing

Film: „Sherlook” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!