Recenzja gry planszowej Ganges

Dzisiaj gra, która z dużym prawdopodobieństwem znajdzie się w naszym rocznym podsumowaniu najlepszych pozycji. Linia „Egmont Geek”, czyli gier planszowych dla bardziej zaangażowanych graczy, ceniących sobie dłuższą rozgrywkę i większe rozmiarowo pudełka. W subiektywnej oczywiście ocenie, zaraz po „Concordia” najciekawsza pozycja w ofercie wydawcy. Zapraszamy do czytania i oglądania.

Projektantkę kojarzymy przede wszystkim z gry „Pokolenia”, za którą otrzymała „Spiel des Jahres” oraz z „La Cucaracha Loop”, czyli karalucha biegającego w pętlach ponad planszą w wersji popularnej gry o robalach dla młodszych dzieci. Warto również wymienić, może trochę mniej znaną, ale udaną grę – „Kraina zamków”. Ilustrator także sławny – nam szczególnie znany z „Marco Polo”, które posiadamy w kolekcji i lubimy wyciągać, ale także z docenionej przez graczy „Projekt Gaja” i jeszcze przez nas oczekiwanej, najnowszej „Kennerspiel des Jahres”, czyli „Die Quacksalber von Quedlinburg”.

Ganges” to gra planszowa, która bazuje na umiejętnym wykorzystaniu akacji z planszy, zarządzaniu kościami oraz układaniu puzzli naszej rezydencji. Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 12 lat, rozgrywka z opakowania trwa 45-75 minut. Naszym zdaniem śmiało do zabawy dołączyć się mogą o kilka lat młodsze dzieci, ale wtedy na czas raczej patrzmy z dłuższego końca prezentowanego tutaj przedziału.

Pozycja przypomina wspomniane już wcześniej „Marco Polo”, natomiast naszym zdaniem próg wejścia jest niższy i młodsze pokolenia prędzej na równych zasadach będą z nami rywalizowały w „Ganges”. W grze o wielkim podróżniku kostki trzymaliśmy cały czas przy sobie, tutaj je odkładamy do banku gry, w tym przypadku nie realizujemy celów z kafli, ale układamy z nich nasz dwór. Klimat także azjatycki, dalekowschodni, ale tutaj nawiązujący szczegółowo do kultury indyjskiej.

W trakcie zabawy będziemy oddziaływali na dwa wskaźniki – sławę, którą przynoszą nam stawiane monumentalne budowle, oraz bogactwo, które daje handel herbatą, przyprawami oraz jedwabiem na targowiskach. W momencie kiedy znaczniki na obu torach miną się lub będą sąsiadowały, następuje dokończenie kolejki i koniec rozgrywki.

Akcje uruchamiamy ustawiając ludziki na polach planszy. Polegają one na: zdobywaniu nowych kości, oddawaniu ich za kafle powiększające tereny naszych włości lub ruch na wodzie, usprawnianiu budynków, czerpaniu zysków z rynku – posiadane targowiska, wykorzystywaniu karmy – obracanie kości na przeciwną ściankę.

Wprowadzono kilka wariantów gry: z mniejszą liczbą dostępnych kości – Kali je trzymająca ma zajęte dwa miejsca, ale za to z liczniejszą docelowo załogą chłopków, z żetonami wymiennych bonusów na odwrocie planszy gracza, ze zmiennymi polami na rzece. Plansza główna również jest dwustronna – opcja dla większej liczby graczy posiada więcej pól na akcje, używamy też żetonów blokujących wybrane miejsca.

Pozycja jest wolna językowo, wszystkie opcje pokazano na symbolach, które są czytelne i proste do zrozumienia już po pierwszych paru ruchach. Instrukcja jest ładnie zredagowana i wszystko dokładnie wyjaśnia.

Jest to gra, która czaruje nie tylko pięknem wykonania, które stoi na najwyższym obecnie poziomie, ale również lekkością rozgrywki i świetnym modelem użycia kości i puzzli. Podoba nam się, że należy zachować równowagę pomiędzy sławą i bogactwem. W „Marco Polo” wiele zależy od wyboru postaci, niektórymi gra nam się łatwiej, tutaj tego nie ma, ponieważ wszyscy korzystamy z tej samej planszy i dostępnych opcji.

Rozgrywka początkowo wydaje się przeciągać, ponieważ wszystkiego nam brakuje, ale im dalej, tym bardziej przyspiesza i wskaźniki szybciej pokonują miejsca na swych torach. Czuje się mocne nawiązania do Indii, a mały słowniczek terminów na końcu instrukcji wyjaśnia fakty historyczne, z których czerpie gra. Rywalizacja napędza emocje.

Ganges” to produkt bardzo udany, pozycja która stanie się ozdobą kolekcji miłośnika gier planszowych. Jest to gra, którą można także nazwać rodzinną, ponieważ jeśli często razem się bawicie, to wspólnie dość szybko odnajdziecie się w zasadach, a wraz z doświadczeniem dziecko zacznie też lepiej planować swoje ruchy. Gra pozostaje w kolekcji i daje radość. Nominacje do „Golden Geek” w kategorii najlepszej strategii i gry planszowej roku zasłużone. Brawo!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Ganges” – unboxing

Film: „Ganges” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!