Recenzja gry karcianej Trefle

U nas w domu z gier karcianych, nie takich z planszą i z ich uczestnictwem, jako kolejnego z komponentów lecz występujących solo, najczęściej wyciągamy „Sherlock”, „Wirus” oraz „Pirackie porachunki”, dwie pierwsze z krakowskiej fabryki kart. A teraz całkiem możliwe, że pojawi się kolejna w kolekcji, ponieważ wydaje się być znakomitą zarówno dla dziecka, jak i na spotkania z dorosłymi na „rżnięcie w karty”. Określenie dosadne, ale znakomicie opisujące granie z pasją…

Trefle” to pozycja bazująca na odrobinę zmodyfikowanych, ale jednak klasycznych kartach. Przeznaczona jest dla 2-6 osób w wieku od 8 lat. Czas rozgrywki to ok. 30 minut.

Projektantem gry jest Dominic Crapuchetts, który jest wymieniany wśród twórców rewelacyjnej pozycji „Ewolucja”. Recenzowana pozycja była nominowana w 2004 roku do najlepszych gier bazujących na tradycyjnych kartach. Warto poznać ją bliżej.

Pudełko przesadzone z rozmiarami, ponieważ to tylko talia, ale na szczęście zmieścił się również notesik na podliczanie punktów, ołóweczek i instrukcja. Ta ostatnia niespecjalnie nam przypadła do gustu – dziecko w wieku 8 lat może się pogubić w tekście i nie wszystko zrozumieć.

Ta gra nie wygląda, ale sama się gra! Karty nie przyciągną dzieci pięknymi ilustracjami, ale kiedy zachęcimy je do zabawy, to wierzę że szybko złapią bakcyla, bo szkoda trochę, że obecnie tradycyjne talie są odrobinę w niełasce.

Pozycja polega na wychodzeniu z odpowiednich kart, w nawiązaniu do gracza rozpoczynającego, tylko wyższych, ale w identycznym układzie. Jeśli pierwszy gracz wyłoży pojedynczą kartę, to reszta rusza w jego ślady, podobnie z parą, sekwensem – od dwóch kart następujących po sobie – trójką, itd. Zbiera karta z numerem 15 – najmocniejsza, ewentualnie inna, jeśli pozostali spasują, bo nie mają wyższych od ostatniej wyłożonej lub możliwości wyjścia z danym, rosnącym układem kart. Punktują za to tylko trefle i karty bonusowe, które otrzymujemy kiedy zejdziemy ze wszystkich kart na ręce.

Wiedząc, że mamy wysokie karty na ręce lub układ, którego ciężko będzie przebić możemy ryzykować z hasłem „Podwójne albo wcale” – jest to deklaracja, że to my będziemy punktowali w aktualnej rundzie i zbierzemy karty ze stołu, a nasz wynik będzie wtedy podwojony. W przypadku, kiedy przeliczymy się jednak z ryzykiem, zgromadzone dotychczas punkty z trefli zostaną wyzerowane! Gramy do uzbierania 50 punktów przez któregoś z uczestników zabawy.

Jest jeszcze drugi wariant gry nazwany „Szalone Trefle”. Tutaj będziemy mniej pasowali, ponieważ szersze są możliwości wykorzystania własnych kart. Przebijamy karty nie tylko wartościami, ale również ilościami. Przykładowo pojedynczą kartę „7” biją dwie karty, nawet o mniejszych cyfrach, itd. W sekwensie podobnie, im więcej kart tworzy ciąg – barwa nie musi się zgadzać – tym układ jest mocniejszy, nawet mając niższe wartości.

Jest też wariant dla pary z pojedynczą kartą bonusową w grze. Opcja z jokerem, w którym karty o wartości „15” zastępują wszystko. Możemy również startować w zespołach, wtedy sumujemy noty partnera.

Przyznam, że po pierwszym szybkim przeczytaniu instrukcji pomyślałem, że u dziecka to nie przejdzie, a i ja powinienem się bardziej skupić na tekście. Kiedy zaczęliśmy grać, wszystko się jednak wyjaśniło, wspaniale ułożyło i zorganizowało.

Gra jest prosta w zasadach, mocno wciągająca i rozwijająca myślenie. W oparciu o wachlarz planujemy wyjście z odpowiednich kart pamiętając, że ręki nie uzupełniamy do czasu zejścia ze wszystkiego i ponownego rozdania (jeśli nikt nie osiągnie odpowiedniej finalnej noty), a im prędzej się ich pozbędziemy – tym lepiej, gdyż wyższy bonus zgarniemy.

Świetna gra towarzyska, to określenie – również tradycyjne, idealnie wręcz określa „Trefle”. Kojarzy się z kawiarnią, kawką, cygarem i spotkaniem w eleganckim gronie. Dla koneserów, ale nie tylko! Z uwagi na prostotę zasad łatwo zachęcić nowe osoby i mamy nadzieję, że będą to właśnie dzieciaki. Powodzenia!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line

Film: „Trefle” – unboxing

Film: „Trefle” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!