Recenzja gry paragrafowej Zombie

Kiedy przychodzi nowa gra paragrafowa, to każdy taki moment jest dla nas ważnym wydarzeniem, ponieważ nie ma ich zbyt wiele na naszym rynku. Powoli jednak ten niekorzystny stan rzeczy zmienia się za sprawą wydawnictwa „Foxgames”. Oto kolejny z komiksów, w którym bohaterem jesteś ty, a tym razem możesz wystartować nawet jako zmarły, znaczy – żywy trup!

Zombie” to gra paragrafowa, czyli rodzaj komiksu z niechronologicznie rozłożonymi obrazkami ciągu fabuły, po których skaczemy realizując odpowiednie akcje i zwiedzając wybrane lokacje fikcyjnego świata opanowanego przez umarlaki. Produkt dla osób w wieku od 10 lat, ze względu na flaki i żołądek, którym trawimy ludzkie mięsko. Obrazki może bardziej śmieszne niż drastyczne, trochę na wzór „Simpsonów” lub „South Park”, ale jednak krew leje się całą szerokością ulicy.

Świetnym pomysłem jest wybór pomiędzy dwoma postaciami. Możemy grać, jako Judy lub Ben. Z krótkiego wstępu dowiadujemy się, że razem podróżowali metrem i w trakcie ucieczki jego dorwali sztywni, a ona umknęła pozostawiając faceta na pastwę kroczącej śmierci. Każdy z nich ma cel, którym jest przetrwanie, bo w przypadku zombie trochę dziwnie brzmi „przeżycie”. Droga tych postaci będzie jednak nieco różna.

Ben żywi się ludzkim mięsem, poluje na ludzi, chociaż niekiedy może mieć problem ze swoimi pobratymcami, który też rywalizują o krwiste kawałki. Ben musi rozwijać inteligencję, żeby używać broni i udawać żywego. Jude szuka w kadrach produktów żywnościowych i leków, tworzy grupę wsparcia, która pomoże jej przetrwać ten koszmar. Bohaterka korzysta z punktów skradania, ponieważ zombi jest jednak więcej, ostatecznie to one opanowały pechowe miasteczko.

Zauważyliśmy, że gry paragrafowe dzielą się na dwa zasadnicze rodzaje. W jednych rozbudowujemy statystyki naszej postaci, w której rolę się wcielamy i generalnie bijemy z wrogiem, w drugich zaś skupiamy się bardziej na rozwiązywaniu zagadek logicznych. „Zombie” to ten pierwszy rodzaj interakcji z komiksem i chociaż niepozbawiony wielu ważnych wyborów, to jednak łamigłówek jest mniej niż w kilku poprzednich częściach.

Pojedynek najwygodniej nam porównać z „Wilkołakiem”. Nie ma tutaj krążka, który obracamy w palcach losując wynik zadanych obrażeń dla siły uderzenia lub magii. Okładamy się na przemian i jeśli mamy lepszą broń, po prostu szybciej znokautujemy wroga, który zada nam mniejszą liczbę ciosów. Jest to bardziej rozsądny i lepiej przemyślany mechanizm walki niż uprzednio, poza tym łatwiejszy w obsłudze przez gracza. Życiowe jest też odliczanie zużytych nabojów, co dodaje autentyczności.

Mądrze rozwiązano komunikację z osobami napotkanymi w mieście, a mającymi wpływ na rozgrywkę. Są one wszystkie zestawione na końcu książki, w zależności od wyboru naszej postaci spoglądamy na wybrany kolor tabelki pod ilustracją. Karty postaci wyglądają znajomo i ciągle są ok. Można je również ściągnąć ze strony wydawcy, co my preferujemy, ponieważ nie przepadamy za niszczeniem publikacji.

Zakończeń zabawy jest wiele, co cieszy. W gąszczu skrzyżowań czasem możemy się pogubić, niczym w labiryncie – punkty orientacyjne to zawsze sklepy i mapa, do której często zaglądamy. Obserwując teksty na ilustracjach czuje się, że autor czerpał garściami z atmosfery klasycznych filmów grozy o zombi z lat 80., ale również serialu „The Walking Dead”.

Pozycja dla nastolatków, które raczej szukają rozrywki z klimatem niż wyzwań umysłowych wynikających z rozwiązywania zagadek, natomiast zrobiona na wysokim poziomie, chociaż nie ustrzegła się drobnych błędów. Zabawa jest przednia, aczkolwiek dla osoby starszej pozbawiona głębi, co istotne jednak w tym przypadku – nerwowość wynikająca z ciągłego zagrożenia naszego wychowanka udziela się grającemu i wielki plus za te właśnie emocje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Zombie” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!