Recenzja gry karcianej Mascarade

Maskarada” to gra pozorów, wyścig złudzeń, teatr cieni – często w uroczystej, balowej wręcz oprawie.

Mascarade” to gra karciana, w której wcielamy się w role, blefujemy i zarządzamy ryzykiem demaskując innych lub podszywając się, aby wykorzystać specjalne zdolności postaci. To również rodzaj gry pamięciowej, która sprawdzi waszą spostrzegawczość, koncentrację uwagi, zmusi do uważnej obserwacji ruchów i emocji, które zdradzają przeciwników. Ze względu na liczbę uczestników rozgrywki to wreszcie interesująca gra imprezowa, dla większej grupy gości.

Pozycja bazuje na kartach, ale występują również żetony – gotówka, sąd, znaczniki postaci z aktualnej partii. Gra chodzi na dużych kartach, przeznaczona jest dla 2-13 graczy w wieku od 10 lat, czas rozgrywki ok. 30 minut. Im nas więcej przy stole tym lepiej, dla minimalnego składu dobierane są dodatkowe karty na każdą z rąk oraz kolejne – chronione.

Zacznijmy od tego, że zakupić warto kiedy macie ekipę, ponieważ zabawa rozkręca się od 4-5 osób, a najlepiej będzie, jeśli zbierzecie aż 7-8 uczestników. Sprawdzi się na party, łatwo ją transportować. Propozycja godna rozważenia, ponieważ nominowana kilka lat temu do gry roku we Francji, a także „Golden Geek” w kategorii gier imprezowych. Projektant Bruno Faidutti znany jest głównie z „Cytadeli”, „Diamentów” czy „HMS Dolores”.

Po otwarciu pudełka uwagę zwracają piękne ilustracje – każda z postaci wygląda znakomicie: teatralne stroje, nastrojowy dobór barw, artystyczna kreska – czuje się bogactwo formy i kunszt Jeremyego Massona.

W podstawowym wariancie gry każdy z uczestników zabawy otrzymuje kartę postaci oraz monety o wartości 6 jednostek. Naszych przebierańców – intrygantów wybieramy zgodnie z tabelą ról odpowiadającą liczbie graczy. Wyjmujemy żetony bohaterów dla bieżącej rozgrywki, tworzymy bank monet i umieszczamy sąd w pobliżu, po zakryciu kart jesteśmy gotowi do zabawy. Pierwsze cztery tury to roszada kart – wybieramy z układu dwie z nich, w tym własną i pod stołem, samemu nie podglądając zamieniamy je miejscami, lub tylko symulujemy. Po czterech takich sztuczkach mamy już wybór akcji.

Możemy dokonać potencjalnej zamiany karty pod stołem lub za plecami, spojrzeć na swoją kartę nie ujawniając jej innym graczom, ogłosić tożsamość swojej karty. Pierwsze dwie akcje nie wymagają komentarza, ostatnia polega na skorzystaniu z umiejętności postaci, którą posiadamy lub tylko udajemy, że ją mamy.

Po ogłoszeniu tożsamości reszta graczy ma prawo nas sprawdzić – powiedzieć, że to oni wcielają się w daną rolę. Wszyscy, którzy nas oskarżają o blef uczestniczą teraz w sprawdzeniu kart. Osoba, która rzeczywiście ma daną kartę korzysta ze zdolności, reszta wpłaca drobne do sądu. Zakrywany karty i zaczynają się kolejne roszady pod stołem.

Osoby maskarady to: szpieg – podgląda karty przed zamianą, biskup – zabiera dwie monety od najbogatszego gracza, błazen – inkasuje monetę i dokonuje zamiany, inkwizytor – przepytuje gracza z jego roli i pobiera 4 monety w przypadku błędnej odpowiedzi, sędzia – zabiera wszystkie monety z sądu, wieśniak – otrzymuje jedną monetę lub dwie z ujawnionym bratem, królowa – inkasuje dwie monety z banku, król – trzy monety z banku, wiedźma – zamienia własny mieszek z cudzym, oszust – wygrywa grę przy 10 monetach, wdowa – otrzymuje 10 monet z banku, złodziej – okrada z lewej i z prawej strony z monety.

Rozgrywka kończy się kiedy któryś z graczy uzbiera 13 monet, oszust 10 monet, ewentualnie z chwilą, gdy któryś z uczestników straci całe swoje bogactwo, wtedy wygrywa najbogatszy.

Maskarada” przypomina gry typu „Szeryf z Nottingham”, „List miłosny”, „Światowy konflikt”. Największa rozmiarami jest ta pierwsza, ta ostatnia to klimat politycznej rywalizacji i militarnego konfliktu, a ta z dostarczeniem korespondencji jest najbardziej podobna do dzisiaj recenzowanej. Wszystkie wskazane tutaj pozycje posiadamy i lubimy.

„Szeryfa” kochają dzieci, bo mają sakwy na sekrety i negocjują z dorosłymi, „Światowy konflikt” to władza i Angela zatem prawdziwie bombowa atmosfera, „List miłosny” to dedukcja i dworskie romanse, a najpiękniejsza z nich, balowa Mascarade” to mieszanka szczęśliwego trafu oraz umiejętnego użycia znakomitych zdolności postaci.

Bardzo dobra gra.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy


Film: „Mascarade” – unboxing

Film: „Mascarade” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!