Recenzja gry Sailing Toward Osiris

Daily Magic Games”, wydawcę ze Stanów Zjednoczonych, znamy przede wszystkim ze świata uniwersum „Valeria” – proste, śliczne gry bazujące na kartach i kościach, które rozgrywają się w świecie fantasy przypominającym średniowiecze. Tym razem zupełnie inny klimat, ponieważ starożytny Egipt epoki faraonów, gra rzuca na kolana oprawą wizualną komponentów – warto obejrzeć, bo cieszy oczy, a proste reguły sprawiają, że pozycja całkiem nadaje się na grę rodzinną.

Sailing Toward Osiris”, czyli o „Żeglowaniu w kierunku Ozyrysa” to pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 12 lat (naszym zdaniem na spokojnie 7-8 lat lub nawet mniej w asyście rodziców), czas rozgrywki ok. 60 minut. Jest to gra ekonomiczna, w której pozyskujemy surowce z określonych miejsc na planszy, wydajemy je na monumentalne budowle, które przynoszą nam punkty łaski Bogów, a także zajmują miejsca pozyskiwania dóbr wzdłuż Nilu. Skoro pustynia to będą również karawany.

Pierwsze, na co zwracamy uwagę to rewelacyjne komponenty, które tworzą znakomitą atmosferę zabawy – tutaj wszystkie detale sprawiają, że czujemy się, jak budowniczowie starożytnego Egiptu żegnający dawnego władcę. Cegła, zboże, blogi skalne – wszystkie wyglądają, jak w realu. Egipcjanie to nie jakieś kosteczki lecz prawdziwe ludziki. Rundy gry nazywane tutaj sezonami i jednocześnie wybrane pola akcji wyznacza pozycja barki na rzece, na której płynie sarkofag z faraonem, który zmierza do miejsca pochówku – genialny pomysł, który również potęguje barwną oprawę pozycji. Śliczne karty ozdobione są ilustracjami Egipcjan, a drewniane budowle – sfinksy, obeliski, pylony – to trójwymiarowe miniaturki o podobnych do oryginałów kształtach. Plansza jasna, w przyjaznych, ciepłych barwach, akcje na kartuszach – całość harmonijnie ułożona, wpływa na estetykę podczas zabawy i raduje z posiadania pięknego produktu.

Każdy z graczy losuje dwóch robotników z worka, otrzymuje komplet identycznych kart dobrodziejstw, pojedynczą kartę miasta, parę każdego z dóbr, komplet budowli. Wszystko chowamy za zasłonką. Jeden z nas jest regentem, czyli pierwszym graczem, a reszta gubernatorami. Osoba, która pierwsza się wycofa w danym sezonie oznacza to maską faraona na odpowiednim kartuszu, w przyszłości zostanie on zasłonięty i stanie się nieaktywny na kolejne sezony.

W swojej turze możemy wykonać rozmaite akcje, aż do wycofania się z rundy. Zbiór surowców poprzez umieszczenie Egipcjanina w odblokowanym przez barkę kamieniołomie, cegielni, polu upraw pozwala nam zdobyć dobra z dwóch przyległych części o jednakowej barwie – w przyszłości będą one ograniczane przez stawiane budowle. Wybrany kolor ludzika pozyskuje wybrane dobro z danej lokacji, a ci ubrani w białe stroje z dowolnej. Pionki Egipcjan blokują miejsca dla innych graczy.

Wizyta w mieście, dowolnym – tutaj barka nie blokuje pola, skutkuje pozyskaniem karty dobrodziejstw (łaski), ale również jednej przeznaczonej dla konkurenta, oraz dodatkowej, gdy ktoś zbudował pylon w mieście.

Ustawiając figurkę wielbłąda założyć możemy karawanę na każdym z brzegów Nilu – podróżuje ona w dwie strony, zatem dołączyć może się drugi gracz, ten jednak oddaje pojedyncze dobro liderowi prowadzącemu wielbłądy. Do drugiej karawany możemy się dołączyć, ale już tylko jako członek, ponieważ każdy z nas posiada jeden pionek wielbłąda.

Wynajmujemy pojedynczego, nowego pracownika opłacając dwoma dobrami. Wymiana dóbr następuje na rynku, tutaj pozostawiony przez nas surowiec blokuje dany kartusz do końca sezonu.

Przed zbudowaniem monumentu należy zaplanować budowlę. Każdy projekt to kilka zbiorów dóbr do oddania w przyszłości, rezerwujemy miejsce poprzez ustawienie figurki budynku na wybranym zestawie. Jeśli nie zdążymy uzbierać wystarczającej ilości dóbr, aby zrealizować akcję postawienia monumentu, figura przepada.

Karty łaski to zestaw dobrodziejstw od Bogów, każdy z graczy posiada identyczne akcje, ale te już wykorzystane w danym sezonie nie mogą się powtórzyć. Wybieramy, czy pozyskujemy surowce z karty czy wykonujemy akcję opisaną na dole. Możemy przemieścić monument na inne miejsce na planszy, które musi się jednak zgadzać z rodzajem lokacji, na której ma prawo stać dany obiekt. Zbudować monument na polu z Egipcjaninem. Przenieść ludzika na pole zatrudniania robotników i zwolnić miejsce dla pozyskania dobra, a następnie wykonać kolejną akcję. Pozostawić niezbudowany obiekt na koniec sezonu – nie tracimy monumentu. Zdobyć pracownika poprzez wyciągnięcie ludzika z worka.

Karty miasta to dodatkowe surowce lub akcje, jak przemieszczanie Egipcjan na planszy, bonusowe umieszczanie monumentów czy inne związane z karawanami i zagrywaniem powtarzających się kart łaski. Te karty ciągniemy w ciemno ze stosu.

Ostatnią akcją w danym sezonie będzie umieszczenie maski na planszy, pobranie surowców i zakrycie żetonem miejsca wybranego przez nowego regenta – osoba, która pierwsza kończy daną rundę. Następnie następuje czyszczenie planszy, czyli zwracamy robotników do worka, tracimy zaplanowane, ale niezrealizowane inwestycje, przemieszczamy barkę i zabawa się powtarza.

Gra kończy się, kiedy łódź dopłynie do ostatniej kaskady. Otrzymujemy wtedy dodatkowe premie: 2 punkty chwały za trzy monumenty stojące obok siebie, 3 punkty za 4 monumenty stojące w danym segmencie rzeki, nowym faraonem zostaje gracz z najwyższą liczbą punktów, w przypadku remisu podliczamy surowce. Warto jeszcze przypomnieć, że ustawienie wszystkich własnych monumentów danego rodzaju skutkuje otrzymaniem dodatkowych punktów bonusowych, warto je również budować w segmencie aktywowanym przez barkę, ponieważ to także dodatkowa premia dla właściciela.

Sailing Toward Osiris” jest piękną grą, która jednocześnie jest lekka i mądra, bo związana z historią. Świat przedstawiony wspaniale oddziałuje na uczestników zabawy swymi barwami, kształtami i akcjami związanymi z funkcjonowaniem oraz wierzeniami mieszkańców starożytnego Egiptu. Naszym zdaniem to na obecną chwilę najlepsza gra tego wydawcy i każdemu polecamy „Ozyrysa”.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DAILY MAGIC GAMES

Film: „Sailing Toward Osiris” – unboxing

Film: „Sailing Toward Osiris” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!