Recenzja gry planszowej Ojczysty

Pozycja, którą dzisiaj wam zaprezentujemy nie jest tylko grą rozrywkową, ale przede wszystkim edukacyjną i kulturową – wynikiem prac ludzi, którzy cenią sobie potęgę słowa, organizację i czystość języka, a także umiejętności poprawnego posługiwania się nim w praktyce. Nam bardzo leży na sercu ojczysta mowa i jej zapis – staramy się dobierać wartościowe sformułowania, chociaż oczywiście nie zawsze efekt końcowy podoba się przy kolejnych czytaniach – błądzić jest rzeczą ludzką. Jak bardzo ważne jest, aby starać się zachować narodową tożsamość w pisowni i komunikacji werbalnej widoczne jest w trakcie transmisji meczowych – kiedy ostatni raz słyszeliście, że napastnik strzelił bramkę?

Ojczysty” to gra planszowa dla 3-8 osób, dzieci w wieku od 12 lat, z rozgrywką trwającą ok. 30 minut. Pozycja bazuje na kartach opisujących znaczenie poszczególnych terminów oraz planszy, która służy do organizacji gry i prezentowania wyników. Znajdziemy tu również żetony, którymi wybieramy odpowiednie karty.

Po rozpakowaniu gry, od razu zwracamy uwagę na planszę, która jest zdobiona w ludowe motywy, są też elementy związane z mitologią, legendami czy wierzeniami – diabły, anioły – generalnie fajnie to wszystko wygląda i robi pozytywne wrażenie. Odrobinę szkoda, że żetony nie są stylizowane, jak samo centrum – większe i wzorzyste, jak reszta komponentów.

Wspaniała jest talia kart słów – znajdziemy tutaj wiele terminów, których używają jeszcze seniorzy, a młodzież o nich zapomina, ale również przeciwnie – zapożyczenia i nowomowę, która pojawiła się w ostatnich latach w mowie potocznej, w szczególności u nastolatków. Zwracając uwagę na wartość i znaczenie słów, karty podzielono na eleganckie sformułowania, o których warto pamiętać, nowsze – już powszechne jednak słowa, oraz terminy niepotrzebne – mające bardziej trafne odpowiedniki w języku polskim. Samo czytanie kart angażuje dorosłego i jest bardzo pouczające dla dzieci.

Rozgrywka przypomina odrobinę wariację z pogranicza „Dixit” i „Tajniaków”. Z tych pierwszych bierze model punktacyjny, z tych drugich naprowadzanie na konkretne wyrazy spośród zaprezentowanych w układzie. Celem gry jest wybranie karty z hasłem, na którą wskazywała osoba aktualnie prowadząca rundę, podpowiadająca uczestnikom.

Wykładamy 6 kart słów na torze, a prowadzący w sekrecie wybiera jedną z nich i kładzie żeton w centrum planszy. Teraz wykorzystując 2 z 5 kart podpowiedzi ma wskazać lub chociaż zasugerować odpowiednią kartę z toru. Karty podpowiedzi to sformułowania o zabarwieniu emocjonalnym odnoszące się do słów i określające stosunek prezentera do danego terminu. Ustawiamy je na polach z aniołami – jeśli bezpośrednio definiują słowo, ale również korzystamy z symboliki diabła – aby ujawnić, że wskazówka jest wręcz przeciwna względem wybranej przez nas karty, neguje jej treść lub związane z nią emocje. Pomysł całkiem udany, a napisy na kartach zachęcają do głębszych refleksji nad każdym ze słów.

W zależności od ryzyka wskazania, możemy zdobyć 2, 3 lub 5 punktów – najwyższa nota za pojedynczy wybór, pośrednia za wyróżnienie 2 kart, najniższy wynik za selekcję połowy kart. Oczywiście możemy i tak nie trafić, ale jeśli nikomu z graczy się nie uda, wtedy wszyscy poza podpowiadającym otrzymują 2 punkty. Jeśli wszyscy odgadli, prowadzący grę inkasuje najniższą wartość nagrodzonego gracza. W przypadku, kiedy zagadkę rozwiążą tylko wybrani gracze, naprowadzający na kartę zdobywa najwyższą wartość punktową z poszczególnych wygranych.

Z pewnością nie jest to gra dla każdego, ponieważ młodsze dzieci wolą gotowe obrazy niż symbole i znaczenia – tamte szybciej oddziałują na wyobraźnię. Jest to pozycja dla osób, którym zależy na edukacji, które pragną poznawać etymologię słowa, śledzić zmiany w języku na przestrzeni lat, zaznajomić się z pierwotnym znaczeniem wyrazu, dbają o poprawną wymowę i dobór sformułowań.

U nas wzbudza tęsknotę za piękną mową dawnych literatów. Nostalgię za słowami, których sami już rzadko kiedy używamy w codziennej komunikacji. Uczy też, że odpowiednie zastosowanie słowa tworzy nastrój wypowiedzi, powoduje czasem skrajnie różne emocje u odbiorcy.

Polecamy – nie tylko zresztą, jako pomoc dydaktyczną dla nauczyciela, gdyż jest to jedna z bardziej inteligentnych pozycji wydanych w tym roku. Pozytywnie wpływa na racjonalność wypowiedzi. U nas powoduje poczucie dumy z języka, ale również delikatną obawę o jego przyszłość.

Ta gra to także pomost między pokoleniami, które w wielu przypadkach wypowiadają się zupełnie inaczej i mogą się nie rozumieć – odmienne są nie tylko tematy rozmów z przyczyn zainteresowań, ale również sposób prezentowania własnej emocji względem prezentowanej treści.

Zabawa słowem to ciągle interesująca aktywność, nas to wciąga i wierzymy, że ciągle jeszcze znajdzie się wielu miłośników Ojczystego Języka.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Narodowemu Centrum Kultury

Film: „Ojczysty” – unboxing

Film: „Ojczysty” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!