Recenzja gry planszowej Ulm

Ulm Tempora In Priscum Aurum” to gra, która już podczas rozpakowywania robi piorunujące wrażenie, a to ze względu na piękne grafiki otoczonego murami średniowiecznego miasta oraz trójwymiarową miniaturę katedry. Nas zachwyca jednak czym innym, a mianowicie nietypową mechaniką wyboru dostępnych aktualnie akcji gracza. Wspomnieć warto jeszcze o mocnych żetonach, jednych z najgrubszych jakimi graliśmy oraz kartach wydrukowanych na świetnej jakości papierze, konkurencja powinna brać dobry przykład.

Ulm to nie tylko gra planszowa, ale rzeczywiście istniejące miasto w południowej części Niemiec, które szczyci się gotycką katedrą z najwyższą na świecie iglicą oraz długą tradycją obywatelską – najstarsza konstytucja dla niemieckiego miasta. Łacińska sentencja nawiązuje nie tylko do złotych liter, ale majętności miasta w czasach średniowiecznych – położenie nad Dunajem pozwalało przynosić zyski z handlu.

Pozycja dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 1 godziny, a więc w sam raz również dla niecierpliwych, młodszych uczestników. Wydawcą jest „Sharp Games”, które wydaje gry z nieszablonowymi pomysłami na akcje – „Trajan” również jest bardzo niestereotypowy. Projektantem gry jest Gunter Burkhardt i do chwili obecnej to jego największe dokonanie, my jednak pragniemy zwrócić uwagę także na osobę ilustratora, którym jest Michael Menzel – znany z „Epoki kamienia” i wielu innych ślicznych pozycji – w zeszłym roku „Agra”.

Instruktarz podzielono na dwie części – wstępne reguły podstawowe, potrzebne do rozpoczęcia zabawy oraz „Kronikę Ulm”. Generalnie nie jesteśmy zwolennikami rozdzielania zasad gry, ale jedna z ksiąg została wzbogacona o obszerne fakty z historii miasta, co bardzo nam się podoba, ponieważ wtedy gra dodatkowo kształci i nabiera głębi.

Mieliśmy pewne obawy odnośnie składania modelu kościoła, ponieważ niestandardowe wykroje czasami mogą się niszczyć przy wyciąganiu lub łączeniu, w tym jednak przypadku wszystko zostało dopracowane po mistrzowsku.

Wybór rodzaju akcji determinuje szachownica w rogu planszy, w której używając żetonu przesuwamy cały wiersz lub kolumnę, a następnie wykonujemy akcje z linii, którą modyfikowaliśmy – centrum układu. Żetony czyszczenia boków układanki odblokowują linie, które zostały już zablokowane przez wypchane wcześniej znaczniki akcji. Rotację żetonów powoduje ich wydawanie na karty i podmiana w dokach, a nowe są losowane z worka. Każdą z trzech dostępnych akcji warto realizować w takiej kolejności, żeby premie z wcześniejszych napędzały następne. Im więcej akcji wykonamy bez czyszczenia brzegów, tym mniej ich pozostanie do wyboru, w przypadku braku możliwości modyfikacji linii, boki z automatu są odblokowywane poprzez oddanie kompletu żetonów będących poza układem do worka. Wszystko chodzi tu płynnie i jest bardzo ciekawe i innowacyjne zarazem.

Wybór dzielnic dla ustawienia drewnianego krążka – akcja wykonywana na planszy z użyciem żetonu pieczęci, zależy od miejsca postoju barki na rzece – te przeskakują zajęte już pola. Zajmujemy pojedynczy okrąg na jednym z brzegów rzeki odblokowanej części miasta.

Kartę zagrywamy w dowolnym momencie naszej tury – na stos kart odrzuconych wykonując górną przypisaną jej akcję lub wykładając w strefie gracza – bonus z dolnej części na koniec gry w zależności od uzbieranego zestawu. Dzielą się one na karty katedry, handlowe i karty kroniki – tu przy okazji bonusów, udane nawiązanie do wydarzeń z historii miasta.

Poza wyborem i wykonywaniem akcji fantastycznym pomysłem jest oddawanie żetonów podwyższenia wieży katedry, które ułatwiają liczenie rund, a przy okazji dopełniają konstrukcję – w wariancie pełnym gry wprowadzają też dodatkowe reguły.

Podczas rozgrywki rozszerzamy nasze wpływy w poszczególnych dzielnicach miasta umieszczając herby wewnątrz złotych obramowań oraz znaczniki na mniejszych ilustracjach przy układzie wyboru akcji. Jeśli konkurenci korzystają z akcji na planszy z dzielnicy, w której znajduje się nasz herb, wówczas otrzymujemy dodatkowe punkty. Jeśli wypchną żeton akcji z układu w stronę ilustracji z naszym krążkiem (pieczęcią), otrzymujemy żeton wróbla – te pozwalają nam wymieniać żetony akcji wyciągane z worka na te widoczne w dokach, czym samym otwierają dostęp do szerszej gamy zagrań.

Wieżę katedry podwyższamy znacznikami rundy. W wariancie zaawansowanym możemy każdą z nich modyfikować, wtedy wybrane działania są tańsze lub droższe do realizacji, a poszczególne etapy zaczynają się od siebie różnić.

Punkty otrzymujemy w trakcie zabawy za akcje z planszy i kart oraz za herby, ponadto na koniec gry za kolekcje kart oraz za pozycję na Dunaju i za zgromadzone żetony wróbla.

Otrzymujemy tutaj fantastyczne mechaniki, których nie uświadczymy w innych grach. Mamy piękną oprawę wizualną i genialną jakość. Walczymy o kontrolę nad terytorium i odblokowywanie poszczególnych dzielnic w oparciu o ściganie się na rzece, dostęp do bonusów z żetonów potomków, a także tworzenie zbiorów odpowiednich kart. „Ulm” pasjonuje i wciąga nie tylko wykonaniem, ale również modelem rozgrywki. Wspaniała gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SHARP GAMES

Film: „Ulm” – unboxing

Film: „Ulm” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!