Recenzja gry karcianej Podaj hasło

Najnowsze propozycje wydawnicze od Granna wyraźnie wskazują, że producent zaczyna rywalizować z Krakowską Fabryką Kart Trefl, których gry na tym właśnie nośniku najczęściej pozostają u nas w kolekcji.

Podaj hasłoto imprezowa gra karciana dla 2-10 osób w wieku od 10 lat, której przejście zajmie wam ok. 15-20 minut. Wchodzi w skład serii „Gry z pazurem”, która bardzo przypadła nam do gustu – „Dolores”, „Skull” i Sherlock” nie zbierają kurzu na półkach.

Tematyka i wizualizacja nawiązują do starych komputerów współpracujących z wielkimi monitorami z kanciastą dupą z tyłu, które grzały się niemiłosiernie i niszczyły oczy, stąd często zakrywaliśmy je ciemnymi przesłonami. Instrukcja i karty stylizowane są na rozwiązania techniczne z dawnych lat, przypominają też pierwsze cyfrowe wyświetlacze.

W poręcznym opakowaniu znajdziemy kwadratowe karty, klepsydrę i drewniane znaczniki, instrukcję. Karty wydają się odrobinę delikatne, w trakcie zabawy mogą się gnieść w palcach – chociaż manipulacji nimi tutaj niewiele, klepsydra standardowa. Przyznać musimy, że pierwsze wrażenie jest słabe, wygląd nie powala. Kategorie haseł odrobinę przypominają obrazkowych „Tajniaków”.

W trakcie zabawy zajmujemy się rozpoznawaniem wzorów, a dokładnie rozszyfrowaniem ukrytego hasła do systemu komputera. Liczba uczestników zabawy wyraźnie wskazuje na imprezowy charakter produkcji. Tematyka gry podobna do „Tempo”, a więc wyścigi słowne. 

Przed rozpoczęciem rozgrywki dzielimy się na zespoły. Otrzymują one karty do zapisu punktów oraz kosteczki do zaznaczania udzielonych odpowiedzi we właściwym kolorze. Musimy zagospodarować przestrzeń gry w układzie 4×4 rozkładając karty 1-3, oraz „+” lub 0 – zapis ten łatwo możecie odkodować, cyfry oznaczają miejsce występowania konkretnej litery w podanym wyrazie, plus wskazuje na dalszą pozycję niż trzecia, a zero – jej brak. Sprawę utrudnia łącząca je wszystkie wspólna kategoria.

Po prawej stronie każdego rzędu wykładamy 5 kart kategorii, odkładana na drugą stronę karta przedstawia kluczową literę tworzonych wyrazów. Poprzez tasowanie kart kategorii jednocześnie zmieniamy literę mającą stacjonować na wybranej pozycji.

Udzielając poprawnej odpowiedzi ustawiamy znacznik na karcie, w przypadku niejasności – najczęściej niedopasowanie do kategorii – przeciwnicy mogą przemieścić go na znak zapytania. Gwiazdki wskazują na liczbę punktów, które możemy uzyskać z każdego rozwiązania.

Podaj hasło” przy początkowych rozgrywkach wydaje się pozycją raczej dla zaawansowanych uczestników, którzy lubią gry słownikowe i na skojarzenia oraz na zapamiętywanie – szybkie wyciąganie odpowiednich słów z pamięci to nasz cel. Gra najlepiej wypada w większym towarzystwie, kiedy jednocześnie kilka osób myśli nad hasami i wtedy mamy szansę, aby nasz wyścig z czasem okazał się sukcesem. W minimalnym składzie staje się raczej grą mającą więcej wspólnego z edukacją – powtarzanie zdobytej wiedzy z danej dziedziny – coś na wzór zmodyfikowanej gry w państwa-miasta.

Pozycja jest niezła, to tacy odwróceni „Tajniacy”, którzy wskoczyli na wyższy poziom mentalny. Nie mamy tutaj kart ściągawek wyrazów rozłożonych na stole, do których szukamy konotacji. Mamy za to schemat związków, czyli zasady ustawienia litery i to my wymyślamy hasła – mechanika zatem wręcz przeciwna.

Jest trudniej niż w „Tajniakach”, musimy więc pracować raczej każdy indywidualnie na rzecz zespołu niż wszyscy razem – kto wymyśli hasło, od razu krzyczy! Nie ma czasu na naradzanie się, pogaduszki. Najwięcej problemów jest oczywiście z literą na trzeciej pozycji – szybkie wyszukiwanie słów, literowanie i sylabizowanie okaże się bardzo przydatną umiejętnością.

Gra dla osób lubiących łamigłówki, rebusy, kalambury z zapisem wyrazów. Sprawdzi się na imprezę, ale raczej dla bystrzaków, nie nakrapianą, ponieważ musicie mieć jasny umysł – chociaż wszystko zależy od tego, co dynamizuje waszą kreatywność. Wyszukany produkt, ale nie dla każdego składu – raczej dla intelektualistów, może kółka polonistów? Idealna rozrywka dla osób pragnących rozruszać umysł w doborowym towarzystwie.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: „Podaj hasło” – unboxing

Film: „Podaj hasło” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!