Recenzja gry planszowej Ticket to Mars

Ziemia ma wyparować, a rakiet kosmicznych jest za mało, aby pomieścić wszystkich, zaczyna się gonitwa, aby zdobyć bilet na Mars, potrzebny przecież do podróży! Gra o realizacji sekretnych celów związanych z zaokrętowaniem na pokład, z pięknymi ilustracjami, które nam kojarzą się z Zimną Wojną na wesoło i uciekaniem w panice.

Ticket to Mars” to gra karciana dla 2-5 astronautów, w wieku od 8 lat (tylko oficjalnie, bo w realu grubo poniżej) oraz czasem lotu ok. 15 minut. Wewnątrz znajdziemy planszę z pięcioma rakietami już ustawionymi w swych wyrzutniach, żetony do oznaczania punktów, znacznik odliczania do odpalenia, krążki pasażerów, karty ukrytych celów oraz akcji. Wszystko w nastrojowej oprawie graficznej rodem z miasta neonów Las Vegas oraz w specyfice szalonych lat 70. W czasie tej szybkiej gry będziemy przemieszczali kosmonautów pomiędzy kabinami oraz zarządzali kartami na ręce w atmosferze luźnego science-fiction, u nas w myślach od razu pojawia się „Autostopem przez Galaktykę”.

Gra jest wolna językowo, nie występują tutaj teksty na komponentach, wystarczy raz przeczytać instrukcję, dostępną również na sieci w języku angielskim. 

Drewnianą rakietę odpalenia pojazdów umieszczamy na torze zapłonu. Każdy wybiera kolor gracza i otrzymuje dopasowane barwą karty akcji – wszystkie zestawy są identyczne. Losujemy karty celów: dla sąsiadujących pasażerów – pary siedzące obok siebie w tym samym statku, charakteru postaci – konkretny typ w kabinie, obłożenia lotu – na czerwono liczba zajętych miejsc (1-4, czyli od lotu solo do kompletu załogantów) lub przy pięciu graczach – relacji rodzaju żetonu – dwa granatowe i jeden niebieski lub odwrotnie (podział młodzi – dorośli i Łajka).

Każdy z uczestników w swojej turze zagrywa kartę akcji, odrzuca ją i wykonuje działanie. Jesteśmy w posiadaniu dwóch kart wejścia na pokład (umieszczanie żetonu ludzika w rakiecie), pojedynczej dla opuszczenia statku kosmicznego (usunięcie krążka), jednej dla przeniesienia (osoby zaokrętowanej do innej rakiety na wolne pole), odliczania (odbiór wyłożonych kart, obniżenie wskaźnika startu).

Zabawa kończy się, gdy następuje odpalenie silników, podliczamy wtedy punkty z wypełnionych sekretnych celów. W przypadku remisu, gracze rozgrywają kolejna rundę.

W tej grze brakuje nam jednej potencjalnej zasady – zakazu cofania wcześniejszego ruchu konkurenta – tego bezpośrednio wykonywanego przed nami, żeby wykluczyć momenty roszady, że co chwila będziemy wracać do bazowej, wyjściowej pozycji, bo to jest zawsze irytujące.

Bilet na Marsa” jest bardzo prostą i szybką grą, w której planujemy odpowiednie wykorzystanie naszych kart w oparciu o z góry założone wytyczne ułożenia pasażerów. Cała zabawa opiera się na właściwej manipulacji żetonami – dokładaniu, przesuwaniu oraz ściąganiu krążków i skracaniu czasu startu. W każdym momencie możemy zebrać wyłożone karty i przyspieszyć licznik, zatem pozycja uczy też umiejętnego wykorzystania posiadanych akcji. Gra wygląda ślicznie, nie ma wiele tłumaczenia reguł, bawimy się sprawnie i wesoło, chociaż zabawa nabiera uroku dopiero przy czwartej osobie, a jest naprawdę super kiedy jesteśmy w komplecie – duże zamieszanie na planszy, sporo interakcji, również tej negatywnej.

Fajny produkt na szybką, bezstresową rozgrywkę, kiedy brakuje czasu, gramy z młodszymi dziećmi lub głowa jest zmęczona, aczkolwiek i tutaj kombinować musimy, bo jest to gra całkiem sprytna i trzeba wykazać się racjonalnym użyciem kart. Dobra, krótka gra!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES

Film: „Ticket to Mars” – unboxing

Film: „Ticket to Mars” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!