Recenzja gry karcianej Mini DiverCity

Dzisiaj kompletna świeżynka, której jeszcze nie zakupicie na naszym rynku, ale warto przeczytać, może w przyszłości się pojawi, a wy już wcześniej będziecie wiedzieli, co to za produkt. Nowe dla nas wydawnictwo, z którym wcześniej nie współpracowaliśmy, czyli Sphere Games ze stroną na domenie kanadyjskiej, rozpoczynali swoją pierwszą produkcję ze wsparciem graczy, piszą o sobie – kochamy gry!

Mini DiverCity” to kooperacyjna gra karciana dla 1-7 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki ok. 15-20 minut. Produkcja o tyle fajna, bo piękna etycznie, gdyż będziemy ratowali morskie gatunki, zanim przemysł zniszczy ich środowisko. Pozycja jest wolna językowo, bazuje na ikonach, wystarczy zatem, że jedno z was przeczyta instrukcję i wytłumaczy pozostałym zasady.

W opakowaniu znajdziemy dwie talie kart oraz żetony i instrukcję w języku angielskim. Karty są pięknie ilustrowane i ukazują zwierzęta żyjące w oceanach, płetwonurków, zagrożenia – masowe połowy, przemysł turystyczny, naftowy – platforma wiertnicza. Karty są bardzo dobrej jakości – mocniejsze od tych standardowo spotykanych na naszym rynku, instrukcja zresztą podobnie – wyjątkowo dobry gatunkowo papier.

Przed rozpoczęciem zabawy określamy poziom zaawansowania gry – skalę trudności ukazano w instrukcji, określa ona liczbę gatunków, którą musimy uratować oraz informuje o momencie porażki – limit gatunków, które mogą wyginąć. Za każdym razem przegrywamy w momencie, gdy wybudowanych zostanie 6 hoteli lub nie sprostamy określonym przez nas wymaganiom, a także kiedy stos kart gatunków się wyczerpie i nie możemy wykonać akcji.

Przygotowanie do rozgrywki jest stosunkowo szybkie – tworzymy tor klasyfikacji gatunków, na którym układamy żetony zwierząt – czerwona część karty ukazuje wymieranie, zielona bezpieczną przystań – przetrwanie gatunku (w obu przypadkach efekt końcowy uruchamia wyjście żetonu poza kartę). Każdy otrzymuje trzy karty (w grze w parze 4 sztuki) i trzyma je nie widząc ich zawartości, którą jednak zna reszta graczy, wybieramy też kratę płetwonurka ze specjalną umiejętnością. Tasujemy stos zagrożeń dla środowiska oraz gatunków.

Gra dzieli się na ruch korporacji i działanie graczy. Ujawniamy wierzchnią kartę ze stosu zagrożeń. Platforma wiertnicza – odrzucamy karty z reki, wszystkie trzy gatunki przesuwamy o jedno pole w stronę zagłady. Połowy na dynamit – ujawniamy wierzchnią kartę ze stosu gatunków, przesuwamy żeton w stronę wyginięcia, jeśli nie był jeszcze uratowany (przetransportowany w inne miejsce). Hotel – odkrycie dwóch kart z hotelami, wybudowanie infrastruktury. Mogą pojawić się również zagrożenia łączone – dwa na jednej karcie.

W turze płetwonurka możemy zagrać rozpoznaną kartę ratując konkretny gatunek. Możemy użyć walkie-talkie, czyli zidentyfikować po nazwie trzy karty partnera informując, jakie posiada na ręce. Zamknąć jeden z postawionych hoteli odrzucając kartę gatunku – bez przemieszczania żetonu, uzupełniając rękę do limitu. Każdy z uczestników raz w grze może wykorzystać swoją umiejętność płetwonurka, która nie jest liczona, jako akcja. W czasie gry możemy informować graczy, jakie karty nam wydaje się, że posiadamy na ręce.

Umiejętności płetwonurków: przemieszczenie gatunku z czerwonego pola na środek karty, ruch z centrum na zielone pole, poinformowanie o nazwie gatunku – pojedynczej karty bez jej wskazania, odwrócenie karty hotelu na wyspę, ułożenie 4 kart gatunków w stosie według własnej kolejności, spojrzenie na własną rękę, wyłożenie karty i jeśli można przesunięcie gatunku w stronę przeżycia, poinformowanie wybranego gracza o wszystkich jego kartach na ręce.

W opcji dla początkujących nie używamy kart z umiejętnościami płetwonurka, ale odrzucamy karty zagrożeń podwójnych. Wykonując akcję walkie-talkie, gracz nie musi zapamiętywać kolejności ułożenia kart, odwraca je w swoją stronę. W wariancie drużynowym wybieramy własną liczbę płetwonurków i dzielimy umiejętności pomiędzy współgraczy – każdy może wykorzystać daną kartę. W wariancie industrialnym siódmy gracz otrzymuje 4 karty korporacji i zagrywa w swojej turze kolejne zagrożenie – szkodzi pozostałym. W wariancie solo podglądamy karty na zasadach przypominających memo z wykorzystaniem fikcyjnego gracza z zasłoniętymi kartami. Interesująca jest opcja, w której opisujemy karty graczy bez ich nazywania, ale naprowadzając ruchami – pod wodą nie da się rozmawiać, trzeba pokazywać!

Mini DiverCity” przypomina nam mocno zmodyfikowane „Ghost Stories”, gdzie zagrożenie zbliżało się do wioski, a my wspólnie musieliśmy je oddalać od naszych włości ratując niewinne istoty, czasem zresztą obracając płytki – tutaj karty na stronę wyspy. W tym przypadku zwierzaki się poruszają, więc same wpadają w tarapaty, a zamiast kostek mamy karty korporacji. Podobnie, jak w tamtej grze, tutaj również może nastąpić spiętrzenie nieprzychylnych wydarzeń, taki natłok problemów ciężko jest pokonać, no cóż, los…Trzymanie kart na ręce przypomina z kolei zabawę z „Hanabi”, forma nieczęsto spotykana, ciągle jeszcze oryginalna.

Miasto nurków” w opcji mini to jednak przede wszystkim rozbudowana gra pamięciowa ze świetną atmosferą wcielania się w strażników przyrody. Klasyczne mechanizmy rozszerzono o nowe interesujące rozwiązania: szkodzące nam zagrożenia, akcje wsparcia dla partnerów przy stole związane z identyfikacją kart, wariant z przeciwnikiem wspierającym zniszczenie i degradację środowiska. Pomimo, że ciągle jest to forma memo, gra stała się dużo bardziej atrakcyjna – w szczególności przy większym składzie, wtedy czujemy, że w grupie siła i razem możemy więcej!

Fantastyczną sprawą jest praktyczna nauka, ponieważ rozpoznając i zapamiętując kolejność gatunków, uczymy się nazewnictwa. Po pewnym czasie polecamy wprowadzić zasadę, że opowiadamy o cechach danych gatunków zamiast je gestykulować czy nazywać – to także super zabawa w poznawanie ich zwyczajów. Gra ma naprawdę duży potencjał!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SPHERE GAMES

Film: „Mini DiverCity” – unboxing

Film: „Mini DiverCity” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!