Recenzja gry karcianej Shikoku

Shikoku” to jedna z wysp archipelagu Japonii, a jednocześnie najnowsza gra wydawcy, która nawiązuje do kultury tego regionu. Pozycja była popularna na tegorocznych targach w Essen, a nas zainteresowała stylizowanym – orientalnym wyglądem i analizą liczb wykładanych w sekwencjach. Już na wstępie cieszy nas, że zrozumieliśmy metodę jednostek i dziesiątek w japońskiej numeracji, czego można się nauczyć patrząc na schody zaprezentowanej tu świątyni.

Shikoku” to gra karciana dla 3-8 pielgrzymów w wieku od 8 lat, rozgrywka zajmuje ok. 30 minut. W opakowaniu znajdziecie planszę z widokiem na pagodę na szczycie długich schodów, 33 karty mantr, 16 pielgrzymów – po dwa na kolor oraz karty identyfikacyjne dla graczy w tych barwach, karty pomocy w różnych językach, instrukcje. Gra jest wolna językowo, wystarczy przeczytać zasady i bawimy się!

Wcielamy się w pielgrzymów, którzy udają się do buddyjskiej świątyni w celu uzdrowienia oraz odpędzenia nieszczęścia. Podobno w rzeczywistości na każdym stopniu pozostawia się monetę, aby uniknąć pecha. Wspinamy się, ale to pokora i cnota jest duchowo wartościowa, zatem nie walczymy o bycie pierwszym na szczycie – wygrywa drugi w kolejności, ewentualnie jeszcze przedostatni, kiedy skład liczy 5-8 osób. Nam najprzyjemniej grało się w 4 osoby, ponieważ jest już sporo kombinowania w sekwencji, a wolimy, jak zwycięzca jest tylko jeden.

Każdy losowo otrzymuje trzy karty na rękę. Parę pionków rozdzielamy ustawiając na pierwszym stopniu oraz na losowych kartach mantr ustalających początkową kolejność. Karty układamy według wartości rosnącej od lewej do prawej – linia mantry określająca przebieg tury.

Teraz po kolei każdy wykłada kartę z ręki i tworzymy nowy układ z rosnąca numeracją. Wspinamy się na schodach o tyle stopni, ile wskazań oznaczeń tradycyjnych japonek na karcie. Ruchu nie wykonuje pionek z katy drugiej od lewej i od prawej strony. W grze na 3-4 osoby nie przemieszcza się tylko karta druga od lewej. Ustalając kolejność nowej tury przesuwamy kartę o numerze najniższym z linii mantry na koniec – skrajna prawa pozycja. Ostatni gracz – ten o najniższej wartości karty przed momentem, losuje nową kartę ze stosu dobierania, a pozostali uzupełniają ręce według ustalonej kolejności, biorąc wybrane karty z poprzedniej linii mantr. Pojedyncza, która pozostała odpada z rozgrywki. Gra kończy się, gdy ktoś dotrze do pagody – stanie lub przekroczy stopnień 33.

Gra jest bardzo interesująca, ponieważ musimy umiejętnie zagrywać karty z ręki w oparciu o te wyłożone przez konkurentów, a także obserwować, które już wypadły z gry, aby móc spekulować, czy przeciwnicy mają niższe czy wyższe numery od naszych. Kiedy jesteśmy zbyt nisko na schodach, staramy się przyspieszyć, ale często to my musimy zastopować i wtedy celujemy w bycie drugim w wykładanej sekwencji. Będąc na drugiej lokacie warto zagrać tak, aby lider wystrzelił w górę, ponieważ bieżące miejsce nas zadowala. Nowe karty ze stosu dostarczane są osobie z najniższą wartością, pozostali obracają się wokół wartości już znanych, gdyż wcześniej wyłożonych, stąd pewne rozeznanie w kartach graczy i próby planowania określonych akcji. Rozgrywka jest mądra i wciągająca – liczymy na karty, na naszą pamięć odnośnie numerów w grze, ale też na szczęście.

Warto zwrócić uwagę na piękną oprawę graficzną, nawiązanie do Japonii, ale również pewne odwzorowanie w rzeczywistości – buddyjskie wierzenia. Świetna pozycja dla osób lubiących gry liczbowe. Polecamy, u nas w kolekcji ta gra pozostaje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES

Film: „Shikoku” – unboxing

Film: „Shikoku” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!