Recenzja gry karcianej Fantasy Defense

Jesteśmy oblężeni przez orki, stacjonujemy za murami wielkiego miasta, morale naszej dzielnej załogi nieustannie spada. Sytuacja jest raczej niekorzystna… Dzisiaj przygotowaliśmy dla was prostą grę przypominającą nam klasyczną wojnę, z tą różnicą, że prowadzimy działania defensywne – w tym przypadku polegające na obronie bram. Wielką niewiadomą pozostaje kierunek ataku, nie wiemy z której strony nadejdą wrogie hordy.

Fantasy Defense” to gra karciana dla 1-2 graczy w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15 minut. Ilustracje kojarzą mi się z serią „Final Fantasy”, natomiast córka od razu wspomina o „Baśnioborze”.

Karty dzielą się na rasy, będących w defensywie ludzi i elfów oraz na najeźdźców. Większość z nich to karty postaci, zaledwie kilka czarów. Na górze karty widzimy wartości walki, które będziemy porównywali z atakującym, na dole wybranych kart, efekt – dobranie obrońcy, przemieszczenie wojska z innej placówki, chwilowe odparcie pojedynczej wrogiej jednostki. W opakowaniu znajdziemy też planszę morale miasta z wieżą do odmierzania wartości, płytki bram dla gry solowej i kooperacyjnej, instrukcję. Kiedy bawimy się w pojedynkę usuwamy komponenty z oznaczeniem „2P”.

Bramy układamy w poziomej linii. Karty najeźdźców rozdzielamy na trzy stosy: podwładnych (niebieskie), elitarnych oddziałów (czerwone) i bossów (żółte) i każdy tasujemy. Tworzymy stos najeźdźców układając od dołu bossa, elitę, drugiego bossa, wszystkich podwładnych na górze. Ustawiamy morale miasta na poziomie 20. Wybieramy rasę, rozpoczynamy z trzema kartami startowymi, różnymi dla każdej z nacji – dwoma czarami oraz głównym bohaterem. Dobieramy do nich cztery losowe karty obrońców miasta.

Każda runda rozpoczyna się od wylosowania trzech najeźdźców i ustawienia ich przy bramach. Strzałka wskazuje, czy atakują od lewej czy prawej strony murów. Następnie przypisujemy każdej bramie obronę (etap strategii). Bitwa polega na rozstrzygnięciu starcia przy każdej oblężonej bramie – porównywanie wartości oddziałów. Ostatnie działanie w rundzie to zbrojenie, czyli dociąganie pięciu nowych obrońców.

Efekty dzielą się na natychmiastowe i stałe, które trwają tak długo, jak dana jednostka pozostaje w grze. Żołnierzy możemy przenieść do sąsiedniej bramy, ale każdą z kart tylko raz w turze. Po etapie strategii, na ręce możemy trzymać maksymalnie dwie karty bohaterów, nadmiar odrzucamy. Karty zaklęć nie wliczają się do limitu.

Porównujemy wartości przy poszczególnych wrotach – sumę obrońców z wartością najeźdźcy. Jeśli obrona jest wyższa, bitwa została wygrana, w przeciwnym przypadku spada morale o wartość równą połowie (zaokrąglając w górę) wartości efektu karty atakującej. Jeśli przy bramie nie było straży, morale spada o całą wartość z karty wroga – efekt na dole. Z każdej bramy, przy której toczyła się bitwa, odrzucamy jedną kartę defensywy. W fazie zbrojenia dociągamy nowych rekrutów i jesteśmy gotowi na nową rundę.

Jeśli wszyscy najeźdźcy zostali odparci to natychmiast wygrywamy, jeśli morale w mieście spadnie poniżej jeden, przegrywamy grę. Na kartach najeźdźców znajdziemy ikonę przekreślonych tarczy – odrzucanie obrońcy z ręki, aury autorytetu – na przeciwnika nie działają czary.

Bawiąc się w parze każdy otrzymuje mur do obrony, dzielimy wspólnie morale miasta, możemy wymieniać pojedyncze karty żołnierzy pomiędzy rękami. Najeźdźcy przychodzą w grupach po pięciu i na przemian atakują mury graczy. Karty bossów generują podwójne straty. Pierwszy gracz zmienia się co rundę.

Fantasy Defense” to bajecznie kolorowa gra ze świata fantasy z mnóstwem twardych charakterów, same elfy niczym te u Tolkiena! Zabawa mechanicznie nie jest skomplikowana, sporo w niej jednak losowości związanej z dociąganiem kart. Od nas natomiast zależy, jak zaplanujemy obronę, a to bardzo wiele i wcale nie ma lekko, ponieważ przeciwnicy są naprawdę potężni. Dla miłośników takich klimatów i gier akcji, całkiem spoko. Do gry zakupić można rozszerzenie, które niebawem pokażemy – bardzo fajnie, że jest rozwojowo!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES

Film: „Fantasy Defense” – unboxing

Film: „Fantasy Defense” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!