Recenzja gry słownej Gimatriks

Piękne opakowania, które idealnie wyglądają pod choinką – seria „Gold Edition” z zewnątrz prezentuje się bardzo okazale! Dzisiaj przyjrzymy się z bliska interesującej wariacji na temat słynnego „Scrabble” – dla wszystkich szukających innowacji, kolejnych wyzwań i otwartych na nowe odkrycia graczy – dla tych wreszcie, którym pierwowzór już się ograł i nie wywołuje większych emocji.

Gimatriks” to gra słowna dla 1-6 uczestników w wieku od 12 lat. Rozgrywka wydaje się odrobinę trudniejsza od tradycyjnego „Scrabble”, więcej w niej liczenia, które stało się integralną częścią samej metody gry, nie tylko sumowaniem uzyskanych wyników. Bawimy się w wykładanie równań, czyli wyrazów o określonych wartościach na każdej z liter i odpowiadających im sumach numerycznych po drugiej stronie znaku równości.

Wewnątrz opakowania znajdziecie dwa worki – z numerami i symbolem równości oraz z literami, klepsydrę dla preferujących wyścigi i napięcie związane z presją upływającego czasu, długopis oraz notes do zapisu punktacji, instrukcję.

Zaczniemy od tego, do czego można się doczepić, a zakończymy na tym, co bardzo nam się podoba. Po opakowaniu sądzić można, że zawartość będzie najwyższej możliwej jakości, co prawda kostki są całkiem ładne, ale wysypując je z worków, przy okazji wypadają plastikowe okruchy. Osoby preferujące szczelnie wypchane komponentami wnętrza również mogą narzekać, gdyż znajdziecie tutaj odrobinę umiejętnie poukrywanej, aczkolwiek pustej przestrzeni.

Zwróćmy jednak uwagę na model rozgrywki, bo dla nas to fenomen, że ze starej gry słownej można jeszcze tyle dobrego wycisnąć, tak fajne i ambitne działania wprowadzić, które spotęgują doznania, a łamanie głowy podskoczy na kolejny – wyższy poziom!

Każdy z graczy otrzymuje 16 liter oraz 9 cyfr, a także znak równości. Pierwsze równanie wykładamy bez użycia klepsydry, przy kolejnych będziemy już walczyli z czasem. Wychodzimy nie tylko ze słowem, ale co istotne – jego wartość musi być równa wynikowi, który także kompletujemy z naszych kostek! Nie wystarczy więc wymyślić słowo, które będzie miało wspólną literę z wcześniej wyłożonym wyrazem, należy jeszcze prędko policzyć sumę i mieć ją z czego wydać!

Kolejna sprawa – połączenia to nie tylko litery, ale również liczby! Wyniki wartości wyrazów także są wykładane w centrum gry, mamy więc prawo kontynuować działanie – wstawić przy liczbie znak równości i dopisać dopasowane sumą wartości poszczególnych liter kolejne słowo. Każda litera posiada ustaloną wartość, równanie może zatem składać się tylko z pojedynczej litery i numeru po drugiej stronie – jest to jednak dość znaczne ułatwienie, wynik zapisywany w notesie dzielimy więc na pół!

Zamieniając litery w wyrazie już wyłożonym, tworzymy nowe znaczenie, a przy okazji korygujemy sumę kontrolną. Mamy prawo dokonać modyfikacji po obu stronach równości, ale tylko raz w grze w każdym przypadku, bez możliwości powrotu do pierwotnej wersji wyrazu i liczby.

Wrażenia, jakie wynosimy po rozgrywce w „Gimatriks” są dla nas czymś pomiędzy emocjami, które towarzyszą nam przy „Scrabble” i przy „Rummikub”. Rozgrywka jest bardziej ambitna niż w „Scrabble”, staje się też bardziej analityczna. Teraz już nie wystarczy talent słowotwórczy i obycie ze słownikiem, których efektem jest pomysł na długi wyraz, gdyż stale musimy rachować i liczyć wartości na ściankach. Kontrolujemy i zestawiamy ze sobą surowce uzyskane z obu worków, a przy okazji obserwujemy przestrzeń rozkładania gry, gdzie też można je dołożyć. Świetna idea, brawa dla projektanta, że bazując na sprawdzonej formule rozgrywki zaproponował nam coś innego i edukacyjnego dla obu podstawowych przedmiotów maturalnych.

Gimatriks” spodoba się wszystkim, którzy lubią nie tylko gry słowne, ale także łamigłówki numeryczne. Warto zagrać z dzieckiem, ponieważ poszerzamy bazę słownictwa, ćwiczymy pisownię wyrazów, a także dużo liczymy. Wartościowy produkt, „gra dla tęgich umysłów”, a my wszyscy pragniemy do takich aspirować.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEXANDER

Film: „Gimatriks” – unboxing

Film: „Gimatriks” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!