Recenzja gry planszowej Niepodległa

O tej grze Polak nie może pisać bez emocji! Jest to produkt, który zyskuje na tym, że jest tematyczny, a teraz właśnie jest idealny czas na gry związane z patriotyzmem. „Niepodległa” to walka o odzyskanie kraju, który nie istnieje na mapach, a ciągle trwa w sercach i umysłach narodu pozbawionego swej suwerenności.

Niepodległa” to gra planszowa dla 2-4 uczestników, w wieku od 12 lat, czas rozgrywki w zależności od wyboru trybu gry podstawowej lub zaawansowanej, zajmuje ok. 30 lub 90 minut. Wewnątrz pudełka znajdziemy dwustronną planszę ukazującą fragment Europy – Polska i sąsiednie państwa, pięknie ilustrowane karty z autentycznymi postaciami oraz scenerią nawiązującą do historycznych wydarzeń, kości, żetony, mniejsze rozmiarowo karty zagrożeń, kafle z notami biograficznymi wybitnych mężów stanu, pionki, a nawet okazjonalny znaczek do kolekcji na sto lat!

W trakcje zabawy będziemy dzielili się kośćmi, które po rzutach należy przydzielać do odpowiednich kart misji oznaczanych ludzikami barwy danego gracza. Od nas zależy, czy ryzykujemy kolejne turlanie dodając do zestawu czarną kość, która pozbawić nas może 0-2 znaczników morale, a wynik to ciągle czynnik losowy; czy z góry oddajemy 2 pionki morale, ale uzyskujemy od partnera konkretną ściankę wyrzuconą na jego kości.

Każdy gracz rozdziela wyrzucone kości tylko pomiędzy misje, których się podjął. Niestety zadań zawsze będzie więcej niż ludzi do ich realizacji. Kolejne decyzje, które nas czekają to przydzielenie nagrody – podniesienie jednej z pary statystyk globalnych lub wybór lokalizacji dla żetonów niepodległości. Zdarza się, że mamy też wpływ na rodzaj kary za niepodjętą misję – miejsca pojawienia się na planszy wrogich oddziałów, czy wyboru postaci oddanej w niewolę. Gracze decydują, kiedy użyć żetonów zawierających symbole występujące na kostkach.

Mechanika gry jest banalnie prosta – wspólne rzucanie i zarządzanie morale, realizacja z góry upatrzonych misji, manipulowanie żetonami na mapie, aby wyzwolić całe regiony i uzyskać bonusy – kości neutralne lub dodatkowe znaczniki morale. Żetony niepodległości usuwają krążki wrogich nacji w stosunku 1:1. Dążenie do tego, aby znaczniki na torach zgody narodowej oraz polityki zagranicznej minęły się lub chociaż którykolwiek z nich dotarł na ostatnie pole.

Kości postaci mają bardziej wartościowe kombinacje ścianek – wybrani działacze niepodległościowi zajmują się działalnością społeczną – dodawanie żetonów niepodległości, inni są wyspecjalizowani w działalności politycznej – depesza z kopertą, będą też odpowiedzialni za gromadzenie zasobów finansowych i materialnych oraz wojskowi. Ikona portretu to joker, który zastępuje każde oznaczenie.

Większe ilości ikon na ściance możemy rozdzielić pomiędzy kilka swoich misji, ale w ramach danej grupy – barwy pionków. Jeśli wyczerpiemy zbyt wiele znaczników morale, pojawią się dodatkowe bariery ukazane na talii zagrożeń. Jeśli znaczniki moralności zostaną na odpowiednio wysokim poziomie – zdobędziemy tarczę, która w przyszłości zapobiegnie pojawieniu się nowych zalążków rebelii.

Pierwszym punktem kulminacyjnym jest rewolucja lutowa, kiedy bolszewicy obalają cara – wymiana kart zagrożenia, odwrócenie krążków na charakterystyczny symbol gwiazdy czerwonej, aktywowanie żetonów ukazujących ściany kości. Największe emocje czekają nas jednak w wielkim finale – ponieważ dotarcie do dnia 11 listopada 1918 roku nie kończy potyczki! Należy jeszcze – już razem, obronić granice zagrożone przez bolszewików – bitwa warszawska, oraz zagwarantować poparcie dla sprawy polskiej na konferencji pokojowej w Paryżu. Przy okazji czeka nas kolejny zestaw kart pomniejszych misji realizowanych przez każdego z graczy z osobna. Poziom skomplikowania każdej karty misji jest uzależniony od uprzednio wypracowanych wyników na planszy.

W drugiej wersji gry – podstawowej, nie walczymy z wrogimi siłami zbrojnymi na mapie głównej – znaczniki niepodległości wykorzystujemy nie w celu zwalczania wpływu państw ościennych lecz dotarcia do odpowiedniej nagrody na wybranych torach i ich zapełnienie krążkami z orzełkiem. Na kartach misji pojawią się symbole odnoszące się do każdego z monitorowanych przez nas torów. Nowością są również prostokątne kafle, którymi manipulujemy prawa-lewa, ustalając poziom trudności dla każdego z czterech finalnych celów.

Niepodległą” trudno nam ocenić sprawiedliwie, ponieważ ona wiele zyskuje w naszych oczach ze względu na tematykę. Gdyby gra ukazywała historię cudzego państwa, to mielibyśmy obawy, czy zastosowana tutaj mechanika nie jest zbyt monotonna, za bardzo losowa – raczej dla miłośników gier kościanych. Natomiast realizując działania patriotyczne, które są zgodne z rzeczywistą historią – świetne opracowanie edukacyjne dołączone do instrukcji – nie zauważamy potencjalnych braków w sposobie prowadzenia gry, po prostu kompletnie angażuje nas atmosfera i stylowe wykonanie.

Fenomenalna gra! Pomimo że, prywatnie wolimy bardziej angażujące umysłowo mechanizmy rozgrywki i większy wybór akcji, to przedstawienie walki o wolność bije na głowę wszystkie nasze potencjalne zachcianki i animozje. Gra dla całej rodziny, z którą na spokojnie zagracie z dziećmi, warto tylko mieć jednego lidera – i niech to będzie Józef Piłsudski.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

Film: „Niepodległa” – unboxing

Film: „Niepodległa” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Snowdale Design, Sphere Games, TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!